Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
09 november 2022 17:54
Del på Facebook
Mennesker om bord på Ocean Viking ligger innpakket i tepper og vanntette sekker på dekket til Ocean Viking. Bildet ble tatt lørdag da skipet fortsatt befant seg utenfor Sicilia. Foto: Vincenzo Circosta / AP / NTB
Mennesker om bord på Ocean Viking ligger innpakket i tepper og vanntette sekker på dekket til Ocean Viking. Bildet ble tatt lørdag da skipet fortsatt befant seg utenfor Sicilia. Foto: Vincenzo Circosta / AP / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Verken Frankrike eller Italia har så langt latt et skip med 234 potensielle asylsøkere legge til kai. Italia har pekt på at skipet er Norges ansvar.

De siste dagene har i alt fire skip som har reddet rundt tusen migranter og flyktninger i Middelhavet, bedt om å få legge til kai i Italia. Saken er den første testen på hvordan Italias nye ytre høyreregjering kommer til å håndtere de mange asylsøkerne som ankommer landet via Middelhavet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Under valgkampen lovet landets nåværende statsminister Giorgia Meloni en streng linje.

Mens situasjonen har løst seg for tre av redningsskipene, er situasjonen fortsatt uavklart for de i alt 234 menneskene som befinner seg om bord på Ocean Viking. Fartøyet seiler under norsk flagg og brukes av organisasjonen SOS Méditerranée.

I forrige uke krevde Meloni at Norge og Tyskland tar imot migrantene og flyktningene ettersom redningsskipene seiler under henholdsvis norske og tyske flagg.

– Norge i dialog

Utenriksminister Anniken Huitfeldt (Ap) opplyser til NTB at Norge er i kontakt med både EU, Italia, Frankrike, Tyskland og flere andre europeiske land om saken.

– Det viktigste akkurat nå er at disse menneskene får en trygg havn etter mange dager til havs under svært krevende forhold, skriver Huitfeldt i en epost.

– Vi vil jobbe med våre europeiske partnere for å finne en løsning som ivaretar de nødlidendes rettigheter, legger hun til.

Siden 27. oktober har Ocean Viking bedt om tillatelse til å legge til kai i Italia, men uten å få svar fra italienske myndigheter. Tirsdag satte det kursen mot Frankrike.

– Stilt overfor Italias taushet og den eksepsjonelle situasjonen, har Ocean Viking nå trappet opp anmodningen om en trygg havn i Frankrike, heter det i en uttalelse fra SOS Méditerranée.

Skipet er ventet å nærme seg den franske øya Korsika torsdag. Spørsmålet er om det kommer til å fortsette til Marseille, der byens ordfører Benoît Payan har bedt regjeringen i Paris om å gi grønt lys.

Takket Frankrike

Den franske regjeringen hadde onsdag ennå ikke sagt ja. I stedet beskyldte den Italia for å bryte lover og vise manglende solidaritet.

Annonse
Annonse

– Skipet er for tiden i italiensk territorialfarvann. Det er ekstremt klare europeiske regler for dette, som også er akseptert og innført av italienerne, sier regjeringens talsmann Olivier Véran og kaller Italias holdning for uakseptabel.

At Meloni tirsdag takket Frankrike for å ta imot Ocean Viking, har ikke gjort saken bedre.

– Vi uttrykker vår dypeste takknemlighet for Frankrikes avgjørelse om å dele ansvaret for migrantkrisen, som fram til nå har hvilt på skuldrene til Italia og noen få andre middelhavsland, het det i Melonis uttalelse.

Det italienske nyhetsbyrået AGI har meldt at Frankrike har gått med på å la Ocean Viking legge til kai i Marseille, men uten å oppgi kilder.

Epost til norsk ambassade

Meloni skal for få dager siden ha sendt en epost til den norske og tyske ambassaden i Roma der hun antyder at skipene opererer i strid med Italias sikkerhetslover. Meloni argumenterer for at de må regnes som «piratskip» hvis ikke Norge og Tyskland tar ansvar for dem, ifølge den britiske nettavisen Express.

Andre redningsskip har de siste dagene fått legge til kai. I helgen kunne rundt 500 personer forlate to skip etter at de fikk legge til kai på Sicilia, mens rundt 250 andre ble nektet landstigning. Tirsdag kveld fikk imidlertid også disse gå i land, deriblant 214 mennesker som er blitt reddet av det norskregistrerte skipet Geo Barents, som brukes av Leger Uten Grenser (MSF).

Italia har ikke gitt noen begrunnelse for u-svingen, men situasjonen om bord i skipene skal ha vært svært vanskelig.

EU: En juridisk forpliktelse

EU-kommisjonen ba onsdag om at Ocean Viking umiddelbart får legge til kai.

– Den juridiske forpliktelsen til å redde og sørge for sikkerheten for menneskeliv til sjøs er klar og utvetydig, uavhengig av omstendighetene som fører til at mennesker befinner seg i en nødssituasjon, heter det i en uttalelse fra kommisjonen.

De nevner verken Frankrike, Italia eller den nye italienske regjeringen, men gjorde det klart at myndighetene har en juridisk forpliktelse til å hjelpe sjøreisende i nød.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 minutter siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse