Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
25 januar 2023 14:38
Del på Facebook
Fiskeri- og havminister Bjørnar Selnes Skjæran (Ap) bekrefter at regjeringen vil ta inn i underkant av 4 milliarder kroner i lakseskatt. Det betyr at grunnrenta på havbruk blir langt lavere enn opprinnelig foreslått. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Fiskeri- og havminister Bjørnar Selnes Skjæran (Ap) bekrefter at regjeringen vil ta inn i underkant av 4 milliarder kroner i lakseskatt. Det betyr at grunnrenta på havbruk blir langt lavere enn opprinnelig foreslått. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Satsen for grunnrenteskatt på havbruk ser ut til å bli langt lavere enn regjeringens opprinnelige forslag på 40 prosent, viser beregninger.

Fiskeriminister Bjørnar Skjæran (Ap bekrefter i en epost til IntraFish onsdag at utgangspunktet for regjeringen er at statens inntekter fra grunnrenta skal være i størrelsesorden 3,65 til 3,8 milliarder kroner.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Gitt den store inntjeningen fiskeoppdretterne har i dag, betyr det en langt lavere sats enn 40 prosent. Mowi, som er landets største lakseoppdrettsselskap, har beregnet at for en samlet oppdrettsbransje vil regjeringen anslag bety en grunnrenteskatt på rundt 15 prosent, skriver IntraFish.

Næringen har selv beregnet at en grunnrenteskatt på 40 prosent vil bety inntekter til staten, såkalt proveny, på om lag 11 milliarder kroner.

420 høringssvar

En grunnrenteskatt på havbruk ble innført fra 1. januar, men detaljene i ordningen er fortsatt ikke vedtatt i Stortinget. I høringen, som ble avsluttet for tre uker siden, kom det inn over 420 svar, og regjeringen jobber nå med å gå gjennom disse og utarbeide et konkret forslag til Stortinget.

Tirsdag gikk Senterpartiets parlamentariske leder Geir Pollestad langt i å love at det opprinnelige forslaget vil bli endret.

Annonse
Annonse

– Ja, det er helt sikkert, sier Pollestad til Dagbladet.

– Det vil bli endringer, og vi går inn i dette med åpent sinn, sier han.

Rett pris

Et springende punkt er hvordan verdien av fisken som tas opp fra merdene, skal beregnes. I det opprinnelige forslaget fra i høst ville regjeringen bruke den såkalte normprisen, satt av Nasdaq-børsen.

Men dette er blant tingene som kan bli endret, ifølge Pollestad.

– Vi ønsker å ha en verdifastsettelse som fanger opp den rette prisen på laksen. Ikke noe som gjør at folk må skatte for inntekter de ikke har. Vi ønsker rett verdifastsetting, som ikke er for byråkratisk, sier han.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse