Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
06 februar 2023 19:25
Del på Facebook
Olje- og energiminister Terje Aasland (Ap). Foto: Lise Åserud / NTB
Olje- og energiminister Terje Aasland (Ap). Foto: Lise Åserud / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen gjenopptar konsesjonsbehandlingen av strømkabelen NorthConnect til Storbritannia. Men Ap på Stortinget sier kabelen ikke kommer til å bli noe av.

Behandlingen av kabelen ble satt på vent i 2021, og finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) sa da prosjektet skulle gravlegges. Nå gjenopptar regjeringen imidlertid selve behandlingen av konsesjonssøknaden.

Annonse
Annonse

– Denne søknaden har ikke sjans til å overleve. Vi fikk stoppet den i Stortinget. Nå har vi høstet erfaringer. Det vil ikke være aktuelt å gi konsesjon til en ny utenlandskabel, punktum, sier Stein Erik Lauvås i Aps energifraksjon på Stortinget til NTB.

Senterpartiet har vært tydelig på at de ikke ønsker kabelen, og Arbeiderpartiets energiutvalg sa mandag at det ikke er ønskelig med nye utenlandskabler med det første. Det ønsker heller ikke SV.

– Vi tar det for gitt at regjeringen avslår søknaden. Noe annet ville vært svært oppsiktsvekkende i dagens situasjon med skyhøye strømpriser, sier SVs energipolitiker Lars Haltbrekken.

– Bedre grunnlag

LO-leder Peggy Hessen Følsvik tror heller ikke det vil bli gitt konsesjon til kabelen.

– Jeg tror de fleste er enige med oss i dag om at det siste vi trenger, er en ny kraftkabel direkte fra fastlandet i Norge direkte til utlandet. De partiene som ivret for å privatisere muligheten til å drifte mellomlandsforbindelser for et tiår siden, har stilnet hen, sier Hessen Følsvik til NTB.

Olje- og energiminister Terje Aasland (Ap) sier at saken gjenopptas fordi det nå er et bedre grunnlag for å behandle søknaden.

Annonse
Annonse

– Alle konsesjonssøknader som ligger i departementet, skal selvfølgelig behandles på en ordentlig måte. Det går vi i gang med nå, sier Aasland.

Venstre ønsker kabelen

Venstres Ola Elvestuen sier at kabelen bør bygges. Han viser til at det er mange nye vindkraftprosjekter på gang i Skottland. Dermed kan kabelen bidra til lavere priser og bedre forsyningssikkerhet i Norge, sier han.

– Det kunne vært bra med ny konsesjonsbehandling hvis det ikke bare er et spill for galleriet fra regjeringens side for å si nei. Venstre mener fortsatt NorthConnect bør bygges, sier Elvestuen.

NorthConnects styreleder Tore Olaf Rimmereid sier til Teknisk Ukeblad at han har notert seg at saken skal opp til ny behandling, men vil ikke si om han har håp om å få ja.

– Jeg har ikke noen kommentar til det. Vi ser at behandlingen er gjenopptatt og at vi skal komme med innspill som er relevant for behandlingen. Den vil vi selvfølgelig gjøre, sier Rimmereid.

Ønsker rask avgjørelse

Strømkabelen har vært omstridt lenge, og Olje- og energidepartementet ønsker en rask avgjørelse. Departementet har bedt NorthConnect om å få eventuelle nye opplysninger som kan være relevante for behandling av saken innen 24. februar.

– Arbeiderpartiet sørget i 2018 for at søknaden om utbygging av NorthConnect ble midlertidig lagt i skuffen, blant annet fordi vi ville vite mer om effektene på det norske kraftsystemet av økt utvekslingskapasitet. Bakgrunnen for at vi gjenopptar behandlingen, er at vi nå har bedre kunnskapsgrunnlag for å vurdere virkningen på kraftsystemet av økt utvekslingskapasitet, sier Aasland.

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse