Norled AS vann anbudskonkurransen for forbindelsen i fjor, og skal drifte hurtigbåtrutene fra januar 2024. Nå tilbyr de teknologi for batteribytte som kan gjøre det mulig å elektrifisere hurtigbåtene, samtidig som dagens rutetabell og fart blir opprettholdt.
Hurtigbåtruten Kristiansund–Trondheim (rute 800) er et samarbeid mellom Møre og Romsdal fylkeskommune og Trøndelag fylkeskommune.
I desember 2020 vedtok fylkestinget at dette samarbeidet skulle videreføres innenfor de vedtatte økonomiske rammene. Regularitet og økt tilgjengelighet på forbindelsen skulle vektlegges i anbudet, og fylkeskommunedirektøren ble bedt om en anbefaling om klimaambisjoner for rutetilbudet.
Miljøpotensialer
AtB, som er Trøndelag fylkeskommune sitt mobilitetsselskap, gjennomførte anbudskonkurransen på oppdrag fra Møre og Romsdal fylkeskommune og Trøndelag fylkeskommune. I mandatet fra samferdselsutvalget i februar 2021 lå det føringer for blant annet miljøpotensialer og tiltak for å redusere negative miljøkonsekvenser for rutetilbudet.
Onsdag 1. februar orienterte Jesper Wiig, seksjonsleder for drift i FRAM, politikerne i samferdselutvalget om konseptet for elektrifisering.
– På strekningen Trondheim–Kristiansund vil Norled sette inn to helt nye elektriske fartøy, med kapasitet på om lag 280 passasjerer. Maskineriet vil være en kombinasjon av elektrisk framdrift, batterier og dieselgeneratorer. Sammenlignet med ren dieseldrift for samme type fartøy er det estimert 5,7 millioner liter redusert dieselforbruk per år. Dette vil gi en reduksjon på omtrent 15.000 tonn CO2 per år, fortalte Wiig.
Fartøyene vil ha utskiftbare batterier plassert på akterdekk, et system som har fått navnet SHIFTR.
De nye fartøyene vil ikke være i drift fra oppstart av kontrakten i januar, men vil komme på plass i løpet av 2024. I mellomtiden vil det gå andre fartøy som oppfyller kravene som er stilt i kontrakten.
Robot som bytter batterier
Den tekniske løsningen for bytte av batterier går ut på at en autonom robot raskt bytter fartøyet sine batterier når det kommer til kai. Fartøyet kan seile videre i ruten, og batteriene blir ladd i stasjonen for batteribytte til neste bytte. Dette gir en mer jevn belastning på strømnettet enn hurtiglading, noe som reduserer behovet for å bygge ut nettkapasiteten ved kaiene.
– Batteribytteroboten kan plasseres på fast kai eller på en lekter. I Møre og Romsdal ser Norled for seg at det kan være robotisert batteriskift på to anløp i ruten, i Kristiansund og i Kjørsvikbugen, forklarte Wiig under orienteringen.
Den nye teknologien gjør også at batteriene om bord kan være mindre. Mindre vekt reduserer energiforbruket til fartøyene og gjør det mulig å opprettholde farten mellom 30–35 knop som hurtigbåter har.
Smøla
Samferdselutvalget forutsatte også i mandatet i 2021, at gjennomgående rutetilbud og tilbud til og fra Smøla morgen og kveld skulle gjennomføres. Anløpsstedet på Smøla er Edøy.
– Dette er godt ivaretatt i designet på de nye fartøyene. De har effektive skrog med gode sjøegenskaper og nedsøkkbare baugpropell, som viktige faktorer for manøvreringen. Dette vil tilrettelegge for best mulig regularitet, også på Smøla, avslutter Wiig.