Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Redaksjonen
Artikkel
09 februar 2023 10:28
Del på Facebook
Illustrasjon: Norled
Illustrasjon: Norled
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norled AS vann anbudskonkurransen for forbindelsen i fjor, og skal drifte hurtigbåtrutene fra januar 2024. Nå tilbyr de teknologi for batteribytte som kan gjøre det mulig å elektrifisere hurtigbåtene, samtidig som dagens rutetabell og fart blir opprettholdt.

Hurtigbåtruten Kristiansund–Trondheim (rute 800) er et samarbeid mellom Møre og Romsdal fylkeskommune og Trøndelag fylkeskommune.

Annonse
Annonse

I desember 2020 vedtok fylkestinget at dette samarbeidet skulle videreføres innenfor de vedtatte økonomiske rammene. Regularitet og økt tilgjengelighet på forbindelsen skulle vektlegges i anbudet, og fylkeskommunedirektøren ble bedt om en anbefaling om klimaambisjoner for rutetilbudet.

Miljøpotensialer

AtB, som er Trøndelag fylkeskommune sitt mobilitetsselskap, gjennomførte anbudskonkurransen på oppdrag fra Møre og Romsdal fylkeskommune og Trøndelag fylkeskommune. I mandatet fra samferdselsutvalget i februar 2021 lå det føringer for blant annet miljøpotensialer og tiltak for å redusere negative miljøkonsekvenser for rutetilbudet.

Onsdag 1. februar orienterte Jesper Wiig, seksjonsleder for drift i FRAM, politikerne i samferdselutvalget om konseptet for elektrifisering.

– På strekningen Trondheim–Kristiansund vil Norled sette inn to helt nye elektriske fartøy, med kapasitet på om lag 280 passasjerer. Maskineriet vil være en kombinasjon av elektrisk framdrift, batterier og dieselgeneratorer. Sammenlignet med ren dieseldrift for samme type fartøy er det estimert 5,7 millioner liter redusert dieselforbruk per år. Dette vil gi en reduksjon på omtrent 15.000 tonn CO2 per år, fortalte Wiig.

Fartøyene vil ha utskiftbare batterier plassert på akterdekk, et system som har fått navnet SHIFTR.

Annonse
Annonse

De nye fartøyene vil ikke være i drift fra oppstart av kontrakten i januar, men vil komme på plass i løpet av 2024. I mellomtiden vil det gå andre fartøy som oppfyller kravene som er stilt i kontrakten.

Robot som bytter batterier

Den tekniske løsningen for bytte av batterier går ut på at en autonom robot raskt bytter fartøyet sine batterier når det kommer til kai. Fartøyet kan seile videre i ruten, og batteriene blir ladd i stasjonen for batteribytte til neste bytte. Dette gir en mer jevn belastning på strømnettet enn hurtiglading, noe som reduserer behovet for å bygge ut nettkapasiteten ved kaiene.

– Batteribytteroboten kan plasseres på fast kai eller på en lekter. I Møre og Romsdal ser Norled for seg at det kan være robotisert batteriskift på to anløp i ruten, i Kristiansund og i Kjørsvikbugen, forklarte Wiig under orienteringen.

Den nye teknologien gjør også at batteriene om bord kan være mindre. Mindre vekt reduserer energiforbruket til fartøyene og gjør det mulig å opprettholde farten mellom 30–35 knop som hurtigbåter har.

Smøla

Samferdselutvalget forutsatte også i mandatet i 2021, at gjennomgående rutetilbud og tilbud til og fra Smøla morgen og kveld skulle gjennomføres. Anløpsstedet på Smøla er Edøy.

– Dette er godt ivaretatt i designet på de nye fartøyene. De har effektive skrog med gode sjøegenskaper og nedsøkkbare baugpropell, som viktige faktorer for manøvreringen. Dette vil tilrettelegge for best mulig regularitet, også på Smøla, avslutter Wiig.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får bruke energi på å finne ut av Naturvernforbundet sitt formål.
Terje Sundsbø 3 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmålene du får. Er ikke det litt pinlig å representere Naturvernforbundet på en ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu er i det filosofiske hjørnet i dag. Du får ta deg ei misjonsferd, sville for sville,  og sjå kor ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrBurde ikke heller du alliere deg med Frank Sve (Frp)? I følge Hans-Peter Kaaresen blir jo Frank Sve (Frp) den ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrJernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de behandles likt?
Geir Ole Sætremyr 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får alliere deg med Sve og Frp når det gjeld miljøpolitikk.  Symboltunge som dei er.
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse