Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Redaksjonen
Artikkel
09 februar 2023 12:31
Del på Facebook
De tre fylkesordførerne i Vestlandrådet. Fra venstre: Jon Askeland, fylkesordfører i Vestland, Marianne Chesak, fylkesordfører i Rogaland og Line Hatmosø Hoem, fylkesordfører i Møre og Romsdal. Foto: Rune Haugsdal / Vestland fylkeskommune
De tre fylkesordførerne i Vestlandrådet. Fra venstre: Jon Askeland, fylkesordfører i Vestland, Marianne Chesak, fylkesordfører i Rogaland og Line Hatmosø Hoem, fylkesordfører i Møre og Romsdal. Foto: Rune Haugsdal / Vestland fylkeskommune
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Klimaendringer med enda mer nedbør med både flom og skred som resultat, krever at vi intensiverer arbeidet med veivedlikehold. Nå må vi få mer penger fra statlig hold, sier de tre fylkesordførerne i Møre og Romsdal, Vestland og Rogaland.

Vedlikeholdsetterslepet langs fylkesveiene på Vestlandet er stort, og økte særlig etter 2010, da fylkeskommunene fikk overført ansvaret for en rekke tidligere riksveistrekninger uten tilstrekkelig økonomisk kompensasjon for dette. Siden har det blitt innført en rekke nasjonale krav som krever økte bevilgninger til veidrift, vedlikehold og oppgraderinger av broer, tunneler og fergekaier.

Annonse
Annonse

De siste årene har også våtere og villere vær gitt flere ustabile perioder. Samlet har dette bidratt til økt behov for midler til vedlikehold, samtidig som kostnadsutviklingen innenfor samferdselssektoren har vært formidabel. Det betyr at bevilgninger til vedlikehold de siste årene har gitt mindre tilbake for pengene.

Våtere og villere vær på Vestlandet

Vestlandet vil ifølge værprognoser som er utarbeidet bli rammet av både våtere og villere vær i tiden fremover. Dette vil få store konsekvenser på Vestlandet, med økt risiko for flom og erosjon, skred, dårlig fremkommelighet og regularitet, samt økt behov for beredskap.

Annonse
Annonse

– Når veier stenges på grunn av skred er det ikke bare fremkommet som rammest gjennom lange omkjøringsveier, det gjør folk sin hverdag utrygg, sier Jon Askeland, leder i Vestlandrådet og fylkesordfører i Vestland.

Lavere bevilgning

Vestlandrådet er positiv til den øremerkede statlige tilskuddordningen til vedlikehold av fylkesveinettet, men tilskuddordningen ble ikke trappet opp i statsbudsjettet for 2023 i samsvar med det som var lagt opp til i Nasjonal transportplan for 2022–2033. Det er i Nasjonal transportplan lagt opp til en årlig gjennomsnittlig bevilgning på 775 mill. kr for årene 2022–2027, i statsbudsjettet for 2023 er det bevilget 389,6 mill. kroner til dette formålet.

– Fylkeskommunene vil prioritere dette så høyt som mulig innenfor egne budsjett, men trenger statlig medfinansiering for å kunne ta tilbake etterslepet, fortsetter Askeland.

Nødvendig med statlig medfinansiering

En kraftig opptrapping av den statlige medfinansieringen for vedlikehold av fylkesveinettet er nødvendig for å kunne stanse og redusere veksten i vedlikeholdsetterslepet. Vestlandrådet ber derfor regjeringen og Stortinget om å øke det øremerkede tilskuddet til vedlikehold av fylkesveiene i statsbudsjettet for 2024, i tråd med det som ble varslet i Nasjonal transportplan for 2022–2033.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 30 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 2 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 21 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu får bruke energi på å finne ut av Naturvernforbundet sitt formål.
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmålene du får. Er ikke det litt pinlig å representere Naturvernforbundet på en ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse