Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
14 mars 2023 11:19
Del på Facebook
Næringsminister Jan Christian Vestre ber Statkraft utvise stor grad av åpenhet rundt sine insentivordninger.Foto: Gorm Kallestad / NTB
Næringsminister Jan Christian Vestre ber Statkraft utvise stor grad av åpenhet rundt sine insentivordninger.Foto: Gorm Kallestad / NTB
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Næringsministeren sier han selv tok initiativ til å pålegge Statkraft å redusere trader-bonusene mer enn selskapet selv hadde lagt opp til.

– Jeg forstår veldig godt at det reageres på at Statkraft, som er heleid av det norske folk, har tilbudt ordninger til deler av sine ansatte. Det er for ordens skyld ikke «ledende ansatte» på de svært høye nivåene som det selskapets årsrapportering indikerer, skriver næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) i en skriftlig svar til stortingsrepresentant Lars Haltbrekken (SV).

Annonse
Annonse

Bakgrunnen for svaret er at Statkraft økte bonusutbetalingene i fjor med over 1 milliard til rundt 2,2 milliarder totalt, skriver Dagens Næringsliv.

Selskapet tok først selv initiativ til å redusere bonusene, men Vestre ga «klart uttrykk» overfor styret om at ordningene burde begrenses mer enn det Statkrafts styre hadde lagt opp til.

– Jeg ga uttrykk for at de begrensningene som styret foreløpig hadde skissert overfor departementet etter mitt syn ikke syntes tilstrekkelige, skriver Vestre.

Annonse
Annonse

Han registrerer at styret nå har gjort betydelige innstramninger og begrensninger i ordningene, men konstaterer at de fortsatt vil fremstå som høye.

– Styret har gjort betydelige innstramminger og begrensninger i ordningene. Selv om bonusene i allmenn sammenheng til fremstå som høye, oppfatter jeg imidlertid at styrets vurdering er at vilkårene nå er på et markedsmessig nivå, og at selskapet er avhengig av konkurransedyktige vilkår også i denne delen av virksomheten, skriver ministeren videre.

Han oppfordrer selskapet til å utvise stor grad av åpenhet rundt sine insentivordninger.

(©NTB)

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse