Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
28 april 2023 11:06
Del på Facebook
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) har vært opptatt av at dagens regjering ikke kan bruke like mye oljepenger som tidligere. Nå viser fjorårets regnskap at det ble brukt mindre enn planlagt. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) har vært opptatt av at dagens regjering ikke kan bruke like mye oljepenger som tidligere. Nå viser fjorårets regnskap at det ble brukt mindre enn planlagt. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB

Oljepengebruken gikk ned i fjor. Nå er statsregnskapet gjort opp, og det ble 27 milliarder kroner til overs.

Til sammen ble det spyttet inn 309,9 milliarder friske oljekroner i fjorårets statsbudsjett for å få det til å gå i pluss. Men regnskapet viser at staten bare brukte 282,7 av disse.

Dermed ble det 27 milliarder kroner til overs.

Totalt endte staten opp med å bruke 86,2 milliarder mindre oljekroner i fjor enn i 2021.

Annonse
Annonse

Regnskapet viser at oljefondet hadde et overskudd på 1254,7 milliarder kroner i 2022, og dette er altså etter fratrekk av pengene som ble brukt i statsbudsjettet.

– Samlet ble overskuddet i statsbudsjettet og Statens pensjonsfond 1 281,8 milliarder kroner, skriver Finansdepartementet i en pressemelding.

Statens pensjonsfond utland er det offisielle navnet på oljefondet.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse