Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
19 mai 2023 15:34
Del på Facebook
Volkswagen, her ved modellen ID. 3 1ST oppstilt i Oslo. Konsernet hadde produksjon i Russland fram til i fjor, men har nå solgt seg helt ut. Foto: Fredrik Hagen / NTB
Volkswagen, her ved modellen ID. 3 1ST oppstilt i Oslo. Konsernet hadde produksjon i Russland fram til i fjor, men har nå solgt seg helt ut. Foto: Fredrik Hagen / NTB

Myndighetene har godkjent Volkswagens salg av alle konsernets underbruk i Russland til lokale eiere.

Dermed har den tyske bilprodusenten nå fått rygget helt ut av Russland. Det russiske konsernet Avilon overtar alle aksjeandeler i salget, melder VW-gruppen i en uttalelse fredag.

Annonse
Annonse

Salget inkluderer storfabrikken Kaluga sørvest for Moskva, som har 4000 ansatte og kan bygge 225.000 biler i året.

– Alle aktiviteter er nå solgt, så vi er ikke lenger til stede i Russland, sier en talsmann for bilgiganten.

I likhet med andre store bilkonserner i Vesten, la Volkswagen driften i Russland på is i kjølvannet av invasjonen av Ukraina. Men konsernet måtte vente lenge på endelig godkjennelse fra russiske myndigheter før salget kunne sluttføres.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Russiske myndigheter krever godkjennelse fra en statlig kommisjon ved aksjesalg fra selskaper fra det som defineres som «uvennlige land».

Volkswagen har selv ikke kunngjort noen salgssum. Den tyske finansavisen Handelsblatt melder imidlertid at det skal dreie seg om rundt 125 millioner euro, i underkant av 1,5 milliarder kroner. Dette skal være langt under den reelle verdien av de russiske datterselskapene.

Imidlertid fikk de betre betalt enn franske Renault, som solgte alle sine aktiva i landet til russiske myndigheter for den nette sum av en rubel.

(©NTB)

Annonse
Annonse

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse