Forsikringsselskapet If advarer nå mot utspekulert svindel i selskapets navn. Falske e-poster ber om kontoopplysninger, opplyser selskapet.
Mandag og tirsdag har If fått flere henvendelser til kundesenteret fra oppmerksomme kunder. Henvendelsene gjelder falske e-poster som ber om informasjon som kan brukes for å tappe bankkontoer for penger.
Penger «tilgode»
Kundene oppgir at de har fått en e-post om at en pengesum er trukket ekstra ved en feiltakelse på siste faktura fra If, og at de derfor har penger til gode. Ved å oppgi kontonummer og kredittkortopplysninger skal kunden deretter få summen refundert, står det i e-posten.
Avsenderen av e-posten er tilsynelatende If. I virkeligheten kommer den fra svindlere.
Forsikringsselskapet If utelukker ikke at svindlerne også bruker SMS for å sende lignende meldinger akkurat nå, men kjenner foreløpig ikke til det.
– Denne typen svindelforsøk er dessverre utbredt i tiden før jul. Det er utspekulerte teknikker som tas i bruk for å lure mottakerne, sier Stig Breyholtz, leder for kundesenterne i If.
– Vi oppfordrer alle som har fått denne meldingen om å være oppmerksomme på at vi ikke sender ut e-poster eller SMS-er hvor vi ber om denne type informasjon, understreker han.
– Det er viktig å presisere at man aldri skal oppgi kontonummer, kredittkortnummer eller annen privat informasjon på denne måten, sier Breyholtz.