Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby
Artikkel
Steinar Melby
13 desember 2024 14:57
Del på Facebook
Bildet viser nye og gamle anlegg på Raudsand. Foto: Steinar Melby / KSU.NO
Bildet viser nye og gamle anlegg på Raudsand. Foto: Steinar Melby / KSU.NO

Miljødirektoratet utførte tilsyn hos Bergmesteren Rausand AS, Deponi 2 og avdekket flere avvik, som er manglende etterlevelse av krav fastsatt i eller i medhold av lov. Avvik 1 og 4 ble ansett som alvorlige.

Veidekke Industri AS er driftsansvarlig for Bergmesteren Raudsand AS, Deponi 2 på Rausand i Molde kommuene. I rapporten etter tilsynet står det imidlertid at det er Bergmesteren Raudsand AS som må betale gebyret på 75 700 kroner for tilsynet. Det er også Bergmesteren Raudsand AS som vil bli ilagt tvangsmulkt dersom avvik 1 ikke rettes opp innen fristen.

Annonse
Annonse

Selv om Veidekke Industri AS er driftsansvarlig, er det altså Bergmesteren Raudsand AS som er juridisk ansvarlig og som vil motta gebyret og en eventuell tvangsmulkt. Tillatelsen til virksomhet er gitt til "Veidekke Industri AS, Deponi - Raudsand Deponi 2". Dette kan tyde på at Miljødirektoratet anser deponiet som en egen enhet under Veidekke Industri AS, og derfor er det deponiet, representert ved Bergmesteren Rausand AS, som holdes ansvarlig.

Avvikene som ble registrert

  1. Virksomheten kan ikke dokumentere at bunn- og sidetettingen i Deponi 2 oppfyller kravene til tetthet, og bentonittmembranen er ikke lagt korrekt.1 For å lukke dette avviket, må Bergmesteren Raudsand dokumentere at de har gjort tiltak for å sikre at bentonittmembranen fungerer som tiltenkt, og at leira og bergveggen som brukes som barriere, oppfyller kravene til tetthet i avfallsforskriften.
  2. Virksomheten har mangler i sitt internkontrollsystem for ytre miljø forhold. Dette innebærer blant annet manglende beskrivelser av viktige oppgaver, manglende risikovurdering av deponikonstruksjonen og manglende vurdering av ekstremvær og klimaendringer i miljørisikoanalysen.
  3. Fylling av Deponi 2 gjøres ikke i henhold til soneplanen, og det er dermed ikke fastsatt tilstrekkelig finansiell sikkerhet. Deponiet skal deles inn i soner, og oppfylling skal følge soneplanen. Under tilsynet ble det observert at etappe 1 ikke ble fylt opp i henhold til soneplanen.
  4. Virksomheten har store mangler i sin håndtering av avfall. Dette inkluderer manglende dokumentasjon på mengder farlig avfall, manglende merking og sikring av oppbevaringsskap for farlig avfall, og manglende vurdering av om levert avfall er farlig avfall.
  5. Virksomheten har deponert mindre mengder farlig avfall i Deponi 2, som er et deponi for ordinært avfall. Dette gjelder borkaks med for høyt innhold av oljefraksjonen C12-C35.
  6. Prøvetaking av sigevann fra Deponi 2 for 2024 er ikke gjort i henhold til krav i tillatelsen. Det er krav om månedlig prøvetaking av sigevann, men virksomheten har ikke tatt prøver i mars og juli 2024.

Alvorlige feil

Miljødirektoratet anser avvik 1 og 4 for å være alvorlige.

  • Avvik 1 gjelder manglende dokumentasjon på at bunn- og sidetettingen i Deponi 2 oppfyller kravene til tetthet, samt feil ved legging av bentonittmembranen. Dette er alvorlig fordi det kan føre til forurensning av grunn og grunnvann.
  • Avvik 4 omhandler virksomhetens håndtering av avfall, der det ble funnet store mangler. Selv om mengdene farlig avfall ikke er store, anser Miljødirektoratet det som alvorlig at virksomheten ikke har kontroll på avfallsstrømmen.

Frister for å rette opp avvik

Følgende frister er satt for å rette opp avvikene som ble avdekket under tilsynet.

  • Avvik 1: 1. april 20251
  • Avvik 2: 1. februar 2025
  • Avvik 3: 1. februar 2025
  • Avvik 4: 1. februar 2025
  • Avvik 5: 1. februar 2025
  • Avvik 6: 1. februar 2025

Tvangsmulkt hvis ikke frister overholdes

Dersom Bergmesteren Rausand AS ikke klarer å rette opp avvikene innen de fastsatte fristene, vil Miljødirektoratet fatte vedtak om tvangsmulkt. Dette gjelder spesielt for avvik 1, som har en frist på 1. april 2025. Virksomheten har fått frist til 1. februar 2025 for å rette opp de resterende avvikene (avvik 2 til 6).

Tvangsmulkten for avvik 1 er satt til 600 000 kroner. Beløpet er delt opp og knyttet til de to hovedpunktene i avviket:

  • 300 000 kroner for manglende dokumentasjon på egenskapene til barrierene i deponiet.
  • 300 000 kroner for feil ved legging av bentonittmembranen.

Dersom Miljødirektoratet ikke har mottatt skriftlig bekreftelse på at avvik 1 er rettet innen 1. april 2025, vil de sende et nytt brev med vedtak om tvangsmulkt. I dette vedtaket vil Bergmesteren Raudsand få en ny frist på 3 uker til å bekrefte at avviket er rettet. Dersom denne fristen ikke overholdes, vil tvangsmulkten på 600 000 kroner påløpe.

Annonse
Annonse

Det er ikke spesifisert i rapporten om det vil bli ilagt tvangsmulkt for de andre avvikene dersom fristene ikke overholdes.

Kontrollen ble utført av Miljødirektoratet den 3. - 4. oktober 2024.

Følgende personer fra Miljødirektoratet deltok:

  • Eli Mathisen (tilsynsleder)
  • Guri Haugen
  • Ellen Margrethe Svinndal (saksbehandler)

Guro Gjenstad fra Statsforvalteren i Møre og Romsdal deltok som observatør.

Arvid Hoem var kontaktperson hos Bergmesteren Rausand AS under tilsynet.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøListhaug i Ålesund i går om satsinga: ""Fjerning av formuesskatten, opprydding når det gjelder Helseplattformen – og prioritering av strekningene ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDet er du som ikkje vil forstå. Eit nytt fergeleie på Reknes er ikkje meir utsett enn fergeleiet på Sulesund, ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrDet er irrelevant å sammenligne Reknes med Sulesund, når dagens fergeleie ligger i Grandfjæra. Du er stadig ute og ror.Det ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Terje SundsbøDer er ikkje meir verutsett på Reknes enn på Sulesund .Uansett, dei økonomiske tyngdelovene vil slå inn også etter eit ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Demokratiets veivalg
@Geir Ole SætremyrEndringer og utsettelser av planer er kostbart. En kostnad utelukkende påført av de som vedtok utsettelse. Derfor ønsker H å ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse