Annonse
KSU – Vipps – desktop
KSU.NO / NTB
Artikkel
KSU.NO / NTB
27 juni 2017 09:46
Del på Facebook
Mediebedriftene ber politikerne vurdere en særskatt for å sørge for at internasjonale nettgiganter skattlegges i Norge for norske inntekter. Illustrasjonsfoto: Jan Haas / NTB scanpix
Mediebedriftene ber politikerne vurdere en særskatt for å sørge for at internasjonale nettgiganter skattlegges i Norge for norske inntekter. Illustrasjonsfoto: Jan Haas / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

KSU.NO: Ragnarok i mediabransjen?

Det er utfordrende og spennende tider i mediabransjen. Facebook og Googles sterkt voksende dominans i annonsemarkedet, gjør at de tradisjonelle mediene er nødt til å kjøpe seg tid og ønsker å stikke kjepper i hjulene for de internasjonale gigantene. Denne konkurransen minner om kattens lek med musen og det kommer sannsynligvis til å bli et ragnarok i de tradisjonelle mediahusene. Fremtiden tilhører sannsynligvis nettsteder med små, effektive og nisjebaserte nettredaksjoner og som opererer i grensesnittet mellom Google, Facebook og andre sosiale medier. Disse aktørene er nødt til å leve i en symbiose med Facebook og Googles tjenester innen markedsføring og i tillegg være innovativ i forhold til nye markedsføringstjenester.

Det prøves desperat å tilpasse seg ny tid og ny teknologi med nye strategier og forretningsplaner. Men sannsynligvis er det kun rom for de mest tilpasningsdyktige og de som kan leve med dynamiske forretningsmodeller. I tillegg kreves det tålmodighet og utholdenhet for å kunne avvente og tilpasse seg den nye markedssituasjonen. Den enes død er den andres brød, vil nok bli sterkt gjeldende fremover.

Et demokratisk problem?

Fremtiden vil vise om mediakrisen og den eventuelle avisdøden kan føre til et demokratisk problem. Små, effektive og nisjebaserte nettredaksjoner som i større grad baserer seg på innholdsmarkedsføring som forretningsmodell, er forhold som kan føre til mye biaspreget redaksjonelt innhold og er kanskje synlig allerede i dag. Det spares penger ved å unngå for mye seriøs journalistikk og grensene mellom journalistisk innhold og markedsføringsinnhold begynner å viskes ut, på grensen til det ulovlige. I tillegg er det stor risiko for at lesere utsettes for "Fake news".

Man ser at enkelte tradisjonelle medier "omfavner" Google og Facebook. Det vil si at de åpner sine egne annonsekanaler for de store markedsføringsaktørene og på den måten opererer som forhandlere. Det tilsier at de kun mottar provisjoner og dermed lavere inntekter enn før. Dette er seriøse utfordringer for de lokale mediene som opererer med et antall brukere og annonsevisninger som umuligjør en slik forretningsmodell basert på dagens bemanningstall og eksempelvis opprettholdelse av papirversjonene.


NTB: Mediene ber politikerne vurdere Facebook-skatt

I kampen mot Facebook og Google ber mediebedriftene Stortinget vurdere å innføre en særskatt for gigantene etter britisk modell.
To tredeler av de norske avishusenes annonseinntekter er blitt borte på ti år, ifølge en rapport fra Medietilsynet, og mye av pengene havner i stedet hos globale giganter som Facebook og Google, skriver Klassekampen.

Like konkurransevilkår

I flere høringsuttalelser krever mediehusene like konkurransevilkår, og at aktører som opptrer på tvers av landegrensene, skattlegges i Norge for norske inntekter. Mediebedriftenes Landsforening (MBL) viser til Storbritannia, som har innført en skatt på 25 prosent på overskudd som overføres til selskaper uten reell omsetning. Ifølge MBL vil det gi britene rundt 4 milliarder kroner i skatteinntekter i år. Overført til norske forhold, skulle det tilsi en skatteinngang på rundt 400 millioner. I fjor betalte Facebook 469.000 kroner i skatt til Norge.

– Vi går ut fra at det vil være fullt mulig å innføre samme type særskatt i Norge som i Storbritannia, som sannsynligvis er bundet av de samme forpliktelsene og skattemessige avtalene som Norge, sier Bjørn Wisted, som er fagsjef for næringspolitikk i MBL.

Skatten vil langt på vei kunne finansiere det mediebransjen ønsker seg og Mediemangfoldsutvalget har foreslått: et tidsbestemt fritak for arbeidsgiveravgift.

(©NTB)

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasJa, då er nok bekymringa i KS2 rapporten for Kjerringsundet legitim. Er Aukra kommune kredittverdig i 35 år etter eventuell ...
Arne Almaas 2 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøHvis vi legger til de ekstra ressursene som angitt:30 milliarder m³ gass tilsvarer 29,55 millioner Sm³ o.e.50 milliarder m³ gass ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasDu kan regne du også: Ormen Lange Fase 3 åpner for at feltet kan øke gassproduksjonen med 30-50 milliarder kubikkmeter ...
Arne Almaas 5 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDet er ikke mitt lodd i livet å finne ny gass for det britiske markedet. Jeg belyser fakta tatt fra ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDu har definitivt ikkje studert massedisponeringa i dokumenta som SVV har lagt fram. 
Terje Sundsbø 15 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasHvor stor andel av Storbritannia sine årlige gassbehov dekker Nyhamna? Med en levetid på bare vel 4 år, hvor skal ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse