Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
06 juli 2017 11:31
Del på Facebook
Både NRK og Kantar TNS mener nedgangen i lyttertallene for de store kanalene er som ventet. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Både NRK og Kantar TNS mener nedgangen i lyttertallene for de store kanalene er som ventet. Illustrasjonsfoto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tusenvis av lyttere forlater de store radiostasjonene når de går fra FM til dab. Det er som ventet, sier forskningsleder.
Radiotall fra Kantar TNS viser at den såkalte FM-slukkingen har kostet de store kanalene mange lyttere. Antall lyttere som «var innom» NRK P1 daglig falt med 123.000 lyttere eller 8 prosent – fra 1,517 millioner til 1,394 millioner – fra uke 24 i fjor til samme uke i år, skriver VG. I mellomtiden har de nasjonale kanalene blitt flyttet fra FM til dab i flere fylker, men ikke i den folkerike hovedstadsregionen.

– Overgangen fra FM-radioer til digital lytting, krever mye av brukeren. Vi ser en nedgang i regionene der FM-nettet slukkes – like etter slukkingen. Men vi ser også at lytterne kommer tilbake etter hvert, sier fungerende radiosjef Ole Jan Larsen i NRK. Han påpeker også at det er flere kanaler å velge i på dab og at det derfor er naturlig at de største kanalene går noe ned.

Larsen får følge av Knut-Arne Futsæter, som er forskningsleder for medier i Kantar TNS. Han synes ikke det er grunn til å fortvile over nedgangen i lyttertall, dekning og lyttetid for de største radiokanalene.

– Dette er som forventet, også mye på grunn av de mange nisjekanalene som spiser en større del av kaken.

FM-slukkingen omfatter foreløpig bare de nasjonale FM-kanalene slukkes. Snaut 200 lokalradiostasjoner får fortsette å sende i det gamle nettet ut 2021.

(©NTB)


Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse