Møre og Romsdal fylkeskommune har tildelt kontrakten for fergesambandene Edøya – Sandvika, Arasvika – Hennset, Seivika – Tømmervåg og Kvanne – Røkkum til Fjord1 AS.
Kontrakten innebærer en omfattende reduksjon av CO2-utslipp, bruk av fossilt drivstoff og samlet sett lavere energibruk.
Rutetilbudet blir forbedret med blant annet krav om to ferger på Edøya-Sandvika, i tillegg til at det blir flere avganger i helgene på Seivika-Tømmervåg utover dagens nivå.
Reduksjon av utslipp
Det vil bli brukt fem plug-in elektriske ferger med en høy hybridiseringsgrad. Med miljøfergene blir CO2-utsleppine redusert fra omtrent 9 450 tonn årlig, til om lag 2 312 tonn årlig. Dette er en reduksjon på over 75 prosent av slike utslipp.
Kontrakten starter opp i 2020
Den nye kontrakten startar opp 1. januar 2020. Rederiet kan bruke overgangsmateriell det første året av kontrakten på Seivika-Tømmervåg og Edøya-Sandvika, mens kaianleggene blir opprustet. Fjord1 AS har tilbudt den laveste prisen og har full uttelling på miljøpoeng.
God konkurranse
- Det har vært god konkurranse om oppdraget og vi er glad for den store reduksjonen av miljøutslipp som vi vil oppnå på fergene på Nordmøre. Selv med god konkurranse om kontrakten, øker utgiftene til fylkeskommunen siden det er satt krav til miljø og at tilbudet er kraftig forbedret, sier samferdselssjef Arild Fuglseth.
Kontraktsummen er 1,884 milliarder kroner. Fylkeskommunen vil også få en betydelig kostnad i forhold til oppgradering av fergekaiene.
Karensperioden for tildelingen varer fram til 19. januar.