Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Steinar Melby
Artikkel
08 januar 2018 12:28
Del på Facebook
Ferjesambandet Edøya – Sandvika er en del av Nordmørspakken. Foto: Kai Bedringås, Møre og Romsdal fylkeskommune.
Ferjesambandet Edøya – Sandvika er en del av Nordmørspakken. Foto: Kai Bedringås, Møre og Romsdal fylkeskommune.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møre og Romsdal fylkeskommune har tildelt kontrakten for fergesambandene Edøya – Sandvika, Arasvika – Hennset, Seivika – Tømmervåg og Kvanne – Røkkum til Fjord1 AS.

Kontrakten innebærer en omfattende reduksjon av CO2-utslipp, bruk av fossilt drivstoff og samlet sett lavere energibruk.

Rutetilbudet blir forbedret med blant annet krav om to ferger på Edøya-Sandvika, i tillegg til at det blir flere avganger i helgene på Seivika-Tømmervåg utover dagens nivå.

Reduksjon av utslipp
Det vil bli brukt fem plug-in elektriske ferger med en høy hybridiseringsgrad. Med miljøfergene blir CO2-utsleppine redusert fra omtrent 9 450 tonn årlig, til om lag 2 312 tonn årlig. Dette er en reduksjon på over 75 prosent av slike utslipp.

Kontrakten starter opp i 2020
Den nye kontrakten startar opp 1. januar 2020. Rederiet kan bruke overgangsmateriell det første året av kontrakten på Seivika-Tømmervåg og Edøya-Sandvika, mens kaianleggene blir opprustet. Fjord1 AS har tilbudt den laveste prisen og har full uttelling på miljøpoeng.

God konkurranse
- Det har vært god konkurranse om oppdraget og vi er glad for den store reduksjonen av miljøutslipp som vi vil oppnå på fergene på Nordmøre. Selv med god konkurranse om kontrakten, øker utgiftene til fylkeskommunen siden det er satt krav til miljø og at tilbudet er kraftig forbedret, sier samferdselssjef Arild Fuglseth.

Kontraktsummen er 1,884 milliarder kroner. Fylkeskommunen vil også få en betydelig kostnad i forhold til oppgradering av fergekaiene.

Karensperioden for tildelingen varer fram til 19. januar.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse