Annonse
Steinar Melby
Artikkel
Steinar Melby
08 januar 2018 12:28
Del på Facebook
Ferjesambandet Edøya – Sandvika er en del av Nordmørspakken. Foto: Kai Bedringås, Møre og Romsdal fylkeskommune.
Ferjesambandet Edøya – Sandvika er en del av Nordmørspakken. Foto: Kai Bedringås, Møre og Romsdal fylkeskommune.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Møre og Romsdal fylkeskommune har tildelt kontrakten for fergesambandene Edøya – Sandvika, Arasvika – Hennset, Seivika – Tømmervåg og Kvanne – Røkkum til Fjord1 AS.

Kontrakten innebærer en omfattende reduksjon av CO2-utslipp, bruk av fossilt drivstoff og samlet sett lavere energibruk.

Rutetilbudet blir forbedret med blant annet krav om to ferger på Edøya-Sandvika, i tillegg til at det blir flere avganger i helgene på Seivika-Tømmervåg utover dagens nivå.

Reduksjon av utslipp
Det vil bli brukt fem plug-in elektriske ferger med en høy hybridiseringsgrad. Med miljøfergene blir CO2-utsleppine redusert fra omtrent 9 450 tonn årlig, til om lag 2 312 tonn årlig. Dette er en reduksjon på over 75 prosent av slike utslipp.

Kontrakten starter opp i 2020
Den nye kontrakten startar opp 1. januar 2020. Rederiet kan bruke overgangsmateriell det første året av kontrakten på Seivika-Tømmervåg og Edøya-Sandvika, mens kaianleggene blir opprustet. Fjord1 AS har tilbudt den laveste prisen og har full uttelling på miljøpoeng.

God konkurranse
- Det har vært god konkurranse om oppdraget og vi er glad for den store reduksjonen av miljøutslipp som vi vil oppnå på fergene på Nordmøre. Selv med god konkurranse om kontrakten, øker utgiftene til fylkeskommunen siden det er satt krav til miljø og at tilbudet er kraftig forbedret, sier samferdselssjef Arild Fuglseth.

Kontraktsummen er 1,884 milliarder kroner. Fylkeskommunen vil også få en betydelig kostnad i forhold til oppgradering av fergekaiene.

Karensperioden for tildelingen varer fram til 19. januar.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasJa, då er nok bekymringa i KS2 rapporten for Kjerringsundet legitim. Er Aukra kommune kredittverdig i 35 år etter eventuell ...
Arne Almaas 2 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøHvis vi legger til de ekstra ressursene som angitt:30 milliarder m³ gass tilsvarer 29,55 millioner Sm³ o.e.50 milliarder m³ gass ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasDu kan regne du også: Ormen Lange Fase 3 åpner for at feltet kan øke gassproduksjonen med 30-50 milliarder kubikkmeter ...
Arne Almaas 4 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDet er ikke mitt lodd i livet å finne ny gass for det britiske markedet. Jeg belyser fakta tatt fra ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Slutt med svada Sve!
@Terje SundsbøDu har definitivt ikkje studert massedisponeringa i dokumenta som SVV har lagt fram. 
Terje Sundsbø 15 timer siden Slutt med svada Sve!
@Arne AlmaasHvor stor andel av Storbritannia sine årlige gassbehov dekker Nyhamna? Med en levetid på bare vel 4 år, hvor skal ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse