Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
27 februar 2018 12:50
Del på Facebook
Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan iverksatte tiltak for å forbedre dagligvarekjedens posisjon etter negative reaksjoner fra kundene etter omstridte strategigrep i 2017. Kjeden opplyser nå at den nedadgående utviklingen er snudd. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Rema 1000-sjef Ole Robert Reitan iverksatte tiltak for å forbedre dagligvarekjedens posisjon etter negative reaksjoner fra kundene etter omstridte strategigrep i 2017. Kjeden opplyser nå at den nedadgående utviklingen er snudd. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Rema 1000 svekket sin posisjon i det norske dagligvaremarkedet med 0,99 prosentpoeng i 2017. Coop-kjeden Extra ble fjorårets vinner.

Rema hadde en markedsandel på under en firedel – 23,4 prosent – ved utgangen av 2017 etter en svekkelse på 0,99 prosentpoeng, ifølge Nettavisen. Tallene er hentet fra en fersk analyse fra Nielsen. Utviklingen underbygger inntrykket fra flere undersøkelser i fjor som viste at kundene sterkt mislikte dagligvarekjedens nye markedsstrategi.

Fasiten for fjoråret viser at det var Coops lavpriskjede Extra – de fleste av butikkene omprofileringer fra Prix-kjeden – som ble vekstvinneren, ifølge Dagens Næringsliv. Coop samlet tok ytterligere 0,3 prosentpoeng av markedet og hadde en markedsandel på 29,7 prosent ved utgangen av 2017.

Norgesgruppen hadde størst markedsandel ved utgangen av fjoråret. De hadde 43,1 prosent av det norske dagligvaremarkedet etter en økning på 0,79 prosentpoeng.

Bunnpris har en markedsandel på 3,8 prosent, etter å ha falt tilbake 0,1 prosentpoeng.

Lavprissegmentet økte mest og utgjorde nesten to tredeler – 65,7 prosent – av markedet da 2018 tok til.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 18 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse