Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Per Helge Pedersen
Artikkel
11 mars 2018 14:18
Del på Facebook
Per Helge Pedersen, fast spaltist i KSU.NO. Foto: Privat.
Per Helge Pedersen, fast spaltist i KSU.NO. Foto: Privat.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I de siste ukene har det vært utrolig mange medieoppslag om byggeskandalen på Stortinget. Man skulle tro at dette ville skjerpe politikerne når man skal gjøre vedtak om nye store utbyggingsprosjekter rundt om i landet. Men hva skjer?

Redd for Romsdalsaksen?
I følge TK stemte flertallet på årsmøtet i Møre og Romsdal Arbeiderparti ned forslaget om at også Romsdalsaksen skal utredes i forbindelse med utbyggingen av E39 i likhet med Møreaksen.  Men dette ble nedstemt. Det synes å være noen som er redd for å få frem alle tallene.

Mektig elite bestemmer
Vi har en liten, men mektig maktelite i Møre og Romsdal. Denne eliten synes å legge føringer for det meste koste hva det koste vil. Og denne eliten har bestemt at Møreaksen skal velges. Dette til tross for at denne aksen bryter med det som skulle være intensjonen med dette prosjektet – nemlig korteste, billigste og mest hensiktsmessige gjennomkjøringsvei fra Kristiansand til Trondheim.

En ting er utbyggingskostnadene, men Møreaksen vil også gi skyhøye driftskostnader. Det meste av disse kostnadene veltes over på bilistene.

Vi tror at denne makteliten lurer seg selv. Vi tror også at de som skal bruke Møreaksen velger andre veier – og det vil bety at de budsjetterte inntektene vil forsvinne som dugg for solen.  På ett eller annet tidspunkt vil selvsagt velgerne oppdage dette, men da er kanskje galskapen satt i gang.

Ved å utrede begge prosjektene ville man ha et langt bedre grunnlag for å gjøre et vedtak. Det vil forundre meg om man da velger det klart dyreste alternativet.

Merkelig av Arbeiderpartiet
Ellers er det forunderlig at fylkesårsmøtet i Arbeiderpartiet har tatt et slikt standpunkt. Det vil forsterke de problemer Arbeiderpartiet har i mange kommuner, ikke minst i Kristiansund. Jeg vet ikke hvordan nordmørsdelegatene stemte og hva de argumenterte med fra talerstolen.

Kanskje var dette ledd i en hestehandel. Problemet er at Nordmøre har kommet veldig dårlig ut i slike hestehandler i dette fylket opp gjennom årene, og det bør vel man snart ha lært.

Forrige kommunevalg var en katastrofe for Arbeiderpartiet i Nordmørsbyen. Da var det sykehus-saken som skapte problemer. Sykehussaken svir fortsatt.

Nå har lokalpartiet gått høyt på banen for å få flere fylkeskommunale arbeidsplasser til Kristiansund. Kanskje det var dette som gjorde at man satt så stille i salen da spørsmålet om Romsdalsaksen kom opp.

Spørsmålet om hvordan man løser utfordringene på E39 er en sak som i høyeste grad også berører nordmøringene. Vi har også vårt eget prosjekt på Nordmøre – Halsaprosjektet som selvsagt burde komme før prosjektene i Romsdal og på Sunnmøre. Ved å realisere Halsaprosjektet først ville vi få kunnskaper som kunne være utslagsgivende for hele det store E39-programmet. Var det noen som tok dette opp på årsmøtet mon tro?

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 27 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 57 minutter siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Hans-Peter Kaaresen 18 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 20 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse