Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Per Helge Pedersen
Artikkel
12 april 2018 21:29
Del på Facebook
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Foto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Jeg fatter ikke redselen med å utrede alternativer når enormt kostbare samferdselsprosjekter diskuteres. I dag føler mange maktmennesker i Møre og Romsdal seg «vonbråten og djupt såra» på grunn av at noen også vil utrede Romsdalsaksen kontra Møreaksen. Det virker som om det er hugget i stein at Møreaksen skal bygges koste hva det koste vil. Men slik er det jo ikke.

Noen vet best

Per Helge Pedersen, fast spaltistPer Helge Pedersen, fast spaltistDet synes å være en liten hard kjerne i dette fylket som vet best – og som har vært vant til å få viljen sin gjennom – i alle fall under det nåværende politiske regimet i landet vårt. Noen av dem er hjemmehørende i Molde hvor byens ordfører også er den selvbestalte hærføreren for Møreaksen som er et mastadontprosjekt i særklasse.

Jeg trodde ærlig talt at en del ledende politikere – i alle fall i Høyre – ville legge visse bånd på seg etter at den ene skandalen etter den andre når det gjelder offentlige byggeprosjekter, skrider frem. Hva utbyggingen av Stortinget vil koste til slutt vet absolutt ingen. Men vi har også andre store skandaler på gang. Det er nok å nevne Follobaneprosjektet. Konkurransen om å kåre vinneren i Årets Sløseprosjektet er hard.

En annen økonomisk virkelighet

I dag opplever vi en annen økonomisk virkelighet i Norge enn det som var status når E39-prosjektene ble lagt frem. Det skjer også mye når det gjelder utvikling av teknologi i vei- og brubygging.

Nå er nettopp store deler av InterCity-utbyggingen av jernbanen i Norge blitt utsatt. Årsaken er at det er kommet til nye opplysninger som har skapt usikkerhet om kostnadene.  Det må selvsagt politikerne ta inn over seg. Dette gjelder også prosjekter som er vedtatt i Nasjonal Transportplan som er vedtatt av Stortinget.

Møreaksen kan bli en økonomisk katastrofe

Alle som skal bygge bør vite om pengene som er satt av til et byggeprosjekt virkelig holder. Med de løse anslag man har vedrørende Møreaksen vet jeg at ingen i denne verden kan fortelle hva dette prosjektet vil koste før man har detaljprosjektert, fått inn anbud og startet byggingen.  Det eneste vi vet at det blir veldig dyrt, ja, enormt dyrt både når det gjelder investeringer og drift. På mange måter bryter Møreaksen med det som var intensjonene da E39-planen fra Kristiansand til Trondheim ble lagt frem. Dette var et prosjekt som skulle legges utenom alle byer.

Det er et alternativ

Når det gjelder veivalget gjennom Romsdal, har man faktisk et alternativ i Romsdalsaksen som stadig flere vanlige mennesker synes å være et godt valg. Men dette passer ikke inn i det verdenssynet noen i det etablerte maktmiljøet i Møre og Romsdal har. Noen har plassert verdens navle et bestemt sted i dette fylket – og i enhver sak kjemper maktmenneskene for det de mener er best for denne navlen.

Folket skal betale regningen

Nå er det skattebetalerne i Norge som skal betale det meste av regningen. Derfor tror jeg det er riktig og nødvendig i en så stor sak å få alle kostnader på bordet – og det gjelder da også for alternative løsninger. Dette vil vel i aller høyeste grad også interessere dem som skal bruke denne veien – om det er private bilister eller om det er næringslivet. AT NHO Møre og Romsdal ikke forstår det, er en annen sak. Bompengene kan bli veldig høye dersom Møreaksen velges. Man skulle tro at det er en «frimurerorden» som styrer det meste av politikken i Møre og Romsdal.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 10 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse