Jeg fatter ikke redselen med å utrede alternativer når enormt kostbare samferdselsprosjekter diskuteres. I dag føler mange maktmennesker i Møre og Romsdal seg «vonbråten og djupt såra» på grunn av at noen også vil utrede Romsdalsaksen kontra Møreaksen. Det virker som om det er hugget i stein at Møreaksen skal bygges koste hva det koste vil. Men slik er det jo ikke.
Noen vet best
Det synes å være en liten hard kjerne i dette fylket som vet best – og som har vært vant til å få viljen sin gjennom – i alle fall under det nåværende politiske regimet i landet vårt. Noen av dem er hjemmehørende i Molde hvor byens ordfører også er den selvbestalte hærføreren for Møreaksen som er et mastadontprosjekt i særklasse.
Jeg trodde ærlig talt at en del ledende politikere – i alle fall i Høyre – ville legge visse bånd på seg etter at den ene skandalen etter den andre når det gjelder offentlige byggeprosjekter, skrider frem. Hva utbyggingen av Stortinget vil koste til slutt vet absolutt ingen. Men vi har også andre store skandaler på gang. Det er nok å nevne Follobaneprosjektet. Konkurransen om å kåre vinneren i Årets Sløseprosjektet er hard.
En annen økonomisk virkelighet
I dag opplever vi en annen økonomisk virkelighet i Norge enn det som var status når E39-prosjektene ble lagt frem. Det skjer også mye når det gjelder utvikling av teknologi i vei- og brubygging.
Nå er nettopp store deler av InterCity-utbyggingen av jernbanen i Norge blitt utsatt. Årsaken er at det er kommet til nye opplysninger som har skapt usikkerhet om kostnadene. Det må selvsagt politikerne ta inn over seg. Dette gjelder også prosjekter som er vedtatt i Nasjonal Transportplan som er vedtatt av Stortinget.
Møreaksen kan bli en økonomisk katastrofe
Alle som skal bygge bør vite om pengene som er satt av til et byggeprosjekt virkelig holder. Med de løse anslag man har vedrørende Møreaksen vet jeg at ingen i denne verden kan fortelle hva dette prosjektet vil koste før man har detaljprosjektert, fått inn anbud og startet byggingen. Det eneste vi vet at det blir veldig dyrt, ja, enormt dyrt både når det gjelder investeringer og drift. På mange måter bryter Møreaksen med det som var intensjonene da E39-planen fra Kristiansand til Trondheim ble lagt frem. Dette var et prosjekt som skulle legges utenom alle byer.
Det er et alternativ
Når det gjelder veivalget gjennom Romsdal, har man faktisk et alternativ i Romsdalsaksen som stadig flere vanlige mennesker synes å være et godt valg. Men dette passer ikke inn i det verdenssynet noen i det etablerte maktmiljøet i Møre og Romsdal har. Noen har plassert verdens navle et bestemt sted i dette fylket – og i enhver sak kjemper maktmenneskene for det de mener er best for denne navlen.
Folket skal betale regningen
Nå er det skattebetalerne i Norge som skal betale det meste av regningen. Derfor tror jeg det er riktig og nødvendig i en så stor sak å få alle kostnader på bordet – og det gjelder da også for alternative løsninger. Dette vil vel i aller høyeste grad også interessere dem som skal bruke denne veien – om det er private bilister eller om det er næringslivet. AT NHO Møre og Romsdal ikke forstår det, er en annen sak. Bompengene kan bli veldig høye dersom Møreaksen velges. Man skulle tro at det er en «frimurerorden» som styrer det meste av politikken i Møre og Romsdal.