Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Terje Holm
Artikkel
06 mai 2018 20:25
Del på Facebook
«Sjøkurs», pynter opp ved Storkkaia i Kristiansund. Dette er den gamle hurtigruten «Ragnvald Jarl» som var fast innslag på havna fra 1956 til 1995. Foto: Terje Holm
«Sjøkurs», pynter opp ved Storkkaia i Kristiansund. Dette er den gamle hurtigruten «Ragnvald Jarl» som var fast innslag på havna fra 1956 til 1995. Foto: Terje Holm
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Søndag 5. mai lå «Sjøkurs» ved Storkaia brygge. Dette er «Ragnvald Jarl» som seilte fast som hurtigrute i perioden 1956 til 1995. I 1996 ble skipet solgt til Rogaland videregående sjøaspirantskole og skiftet til «Gann», og i 2007 ble hun kjøpt av Sørlandet seilende Skolekibs Institution og fikk sitt nåværende navn «Sjøkurs».

Fra 2015 har «Sjøkurs» blitt brukt som skoleskip ved Sørlandet Maritime videregående skole i Kristiansand, som feirer 100 års jubileum i 2018.

Et historisk hurtigruteskip

«Ragnvald Jarl» ble bygd for Det Nordenfjeldske Dampskibsselskap ved verftet Blohm & Foss i Hamburg i 1956. Rederiet, med hovedsete i Trondheim, hadde som tradisjon å navngi skipene etter norske herskere og kongelige. Ragnvald Orknøyjarl regjerte på Orknøyene i perioden 1129-1158 og Ragnvald Mørejarl regjerte på Nordvestlandet i årene 830-892. Hurtigruteskipet «Ragnvald Jarl» la ut på sin første rundtur som hurtigrute 28. juli 1956. Etter 11 års drift seilte hun i november 1967 til verftet Blohm & Voss i Tyskland for oppgradering og oppussing, og hovedmotoren ble modifisert for å kunne gå på tungolje.  

I 1983 ble omfattende oppgraderinger gjennomført ved Mjellem & Karlsen Verft i Bergen. 12 nye lugarer ble innredet, og kafeteriaen og resepsjonen ble ombygget.  1984 ble Det Nordenfjeldske Dampskibsselskab kjøpt opp av Kosmos, men hurtigrutedriften fortsatte som før. I 1987 ble rederiet omdøpt NFDS Shipping, og i august 1989 ble rederiets to gjenværende hurtigruteskip («Ragnvald Jarl» og «Harald Jarl») solgt til Troms Fylkes Dampskibsselskap (TFDS). Skipene beholdt navnene, men fikk nye skorsteinsmerker og Tromsø som hjemmehavn. Den 9. september 1995 gjennomførte MS «Ragnvald Jarl» sin siste rundtur i hurtigruten, og ble lagt ut for salg.

De gamle hurtigrutene representerer en viktig del av norsk sjøfartshistorie

Etter krigen ble det bygd en ny generasjon hurtigruteskip. Av disse er det tre skip som fortsatt er i bruk. I tillegg til «Ragnvald Jarl» (nåværende «Sjøkurs») seiler «Lofoten» (1964) fortsatt i rute for Hurtigruten, mens «Nordstjernen» eies av Nordstjernen AS og seiler for Hurtigruten som ekspedisjonsskip på Svalbard i sommerhalvåret.

02 Sjokurs Ragnvald Jarl 1956 i Kristiansund 0505 2018 TH 03Det gamle hurtigruteskipet seiler nå som skoleskip for Sørlandets Maritime vgs. Foto: Terje Holm

Ragnvald Jarl 03 1956Gammelt postkort med «Ragnvald Jarl».

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Bjørn Ove Angvik 15 minutter siden Kristiansund knyttes til Hitra og Frøya med ferje
Det er utrolig mye vassing i graut i denne saken om ferge Hitra -Aure. Hvem holder tilbake? Fylkeskommunen?  Dette kan ...
Ferger er miljøverstinger. De har et enormt energiforbruk grunnet stor vannmotstand.Elbiler som kjører fergefritt er en miljøvinner.
Alle meningsmålinger viser at folket ønsker å reise fergefritt. Det inkluderer også de som foretrekker Romsdalsaksen, en fergefri kryssing av ...
@Terje SundsbøOg?
@Geir Ole SætremyrSvaret ditt står til stryk.
Hans-Peter Kaaresen 6 dager siden Er fergefri E39 realistisk?
Fornuftige refleksjoner Paul!  Det som blir det aller viktigste er å bytte ut regjeringen i september 2026, slik at fornuften ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse