En del politikere er veldig opptatt av at folk skal gå eller sykle, men problemet er at forholdene ikke er lagt til rette. Gode og sikre sykkelveier er en mangelvare. Mens tallet på drepte i trafikken går ned, øker tallene på drepte når det gjelder syklister. I tillegg ser vi en fortsatt stor ulykkesfrekvens når det gjelder motorsykler.
I 2017 ble 107 mennesker drept i trafikken. Det var 28 færre enn året før.
Bilene blir stadig sikrere – og nye veier gjør at mange ulykkespunkt blir fjernet. Midtrabatter hindrer spesielt møteulykkene.
El-sykler kan være livsfarlige
Det kommer stadig flere el-sykler på veiene. De kommer gjerne i rasende fart – og jeg er ikke sikker på om alle som kjøper slike sykler forstår hvor farlige disse syklene kan være. Men miljøpolitikerne synes å være blind når det gjelder disse farene. Deres fanesak er at syklene skal erstatte bil uansett hvor man befinner seg og uansett hvordan værforholdene er.
Et tankekors er at stadig flere barn skaffer seg el-sykler. Dersom syklene blir manipulert (noe som er svært enkelt), kan disse syklene komme opp i store hastigheter. Og da kan det skje ulykker.
Sykling gir mosjon
Jeg kjøper alle argumenter om at det å sykle kan være bra for helsa. Men da må forholdene tilrettelegges slik at det er trygt å bruke sykkel. Det er det så men ikke i de store byene.
Jeg har nærmest ukentlig sett ulykker rundt om i Oslo hvor vi har en ekstra skummel utfordring, nemlig trikkeskinnene.
I mange år har jeg tatt Nesoddbåten til og fra Aker Brygge, og jeg er forundret over at det ikke har vært flere ulykke der. En del syklister kommer nemlig susende i en enorm fart samtidig som hundrevis av båtpassasjerer kommer av båten. Det hender at noen blir truffet av de syklende prosjektilene. Og det hender at noen av vårhalsene stanses kontant i trikkesporet.
Umulig å parkere
Jeg har ingen problemer med å forstå at politikerne gjerne vil ha færre matpakkekjører med bil inn i byene. Men det nåværende byråd med MGD i spissen raserer nå store deler av parkeringsmulighetene i sentrum av hovedstaden. Selv håndverksbiler og biler som benyttes i varetransport nektes å parkere. Dette gir et sant kaos.
En dag så jeg en rørlegger med et vannklosett på varesykkelen midt i Oslo sentrum. Han ble nektet å kjøre byggevarene frem til byggested. Derfor måtte han bruke sykkel i stedet. Selvsagt tar miljøaktivistene dette som en stor seier. Men at dette koster den enkelte bedrift, byggherrer og samfunnet store summer synes å bety lite for moralistene som vet best.
Politikerne er medskyldig
Men det at man oppfordrer folk til å bruke sykkel uten å legge forholdene til rette for sikker sykkelbruk, er etter mitt syn svært alvorlig. Går det liv i trafikken på grunn av dette, er politikerne etter mitt medskyldig. Problemet er at de ikke ser problemet.
Aktivistene har en visjon og den synes å overstige det meste.
Jeg kjenner personlig mange som har kuttet ut all sykling nettopp på grunn av at faren for ulykker er overhengende.