Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Kurt Helge Røsand
Artikkel
12 oktober 2018 13:42
Del på Facebook
Ordfører i Kristiansund, Kjell Neergaard. Foto: Kristiansund kommune
Ordfører i Kristiansund, Kjell Neergaard. Foto: Kristiansund kommune
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I en pressemelding fra Kristiansund kommune, meldes det at ordfører Kjell Neergaard er valgt inn i styret i den nyopprettede flyplassalliansen. Flyplassalliansen består av kommuner som har lufthavner. Flyplassalliansen hadde sitt stiftelsesmøte på Gardermoen 10. oktober 2018 hvor 14 kommuner var representert.

Alliansen er en politisk interesseorganisasjon som har som formål å sikre gode vilkår for samfunns- og næringsutvikling i hele landet, og skal jobbe for et godt flytilbud med nødvendig forutsigbarhet og langsiktighet. Flyplassalliansen skal videre være et naturlig kontaktpunkt og en viktig høringsinstans mellom distrikts-Norge, ansvarlige myndigheter, flyselskapene og Avinor.

På sitt første møte vedtok flyplassalliansen følgende uttalelse:

Flyplassalliansen er urolig for hvordan avgiftspolitikken innen luftfarten rammer hele Norge sitt kollektivtilbud, og da særlig flyplassene i distrikts-Norge. 

God utvikling i samferdsel er avhengig av bærekraftige rammebetingelser som gir næringslivet vekstmuligheter. Samferdselsdepartementet bør derfor innføre differensierte avgifter basert på reiseavstand, på linje med resten av Europa.

For å redusere avstandsulempene for distrikts-Norge, anbefaler vi at departementet unntar fly med startvekt under 20 tonn (50 seter eller mindre) for passasjeravgift. Dette utgjør cirka 50 millioner kroner. En kan for eksempel øke den generelle passasjeravgiften med 3 kroner, så blir dette proveny-nøytralt i budsjettet. I tillegg anbefaler vi å gjeninnføre bunnfradrag for startavgiften og i stedet øke grunnsatsen.

Dersom ikke avgiftspolitikken endres, står man i fare for å ødelegge den positive utvikling som luftfarten har hatt de siste årene. For oss er det viktigere med vekst og verdiskaping i distrikts-Norge enn billige utenlandsruter. Det er et paradoks at det er betydelig større avgifter på korte innenlandsreiser enn på lange utenlandsreiser. 

Flyplassalliansen ber Samferdselsdepartementet innføre virkemidler for å redusere kostnader forbundet med flyreiser som både næringslivet og befolkningen i distriktene er avhengige av.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Brobygging
@Terje SundsbøVeblungnes: Trangt gjennom sentrumBrustuglia: Problem på vinterenVolda sentrum: E39 gjennom sentrum.Rv70: 3 bruer oppgraderast til å takle dagens standard på ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
Strekninga Vik til Molde har vore ferdig regulert i 2 år, KS2 er gjennomført og teknisk sett er prosjektet ferdig ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse