Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
18 oktober 2018 14:16
Del på Facebook
– Tørken er over, og kraftprisen til vinteren ser ut til å bli lavere enn det vi fryktet da nedbøren uteble i juli, sier seksjonssjef Vegard Willumsen i NVE. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
– Tørken er over, og kraftprisen til vinteren ser ut til å bli lavere enn det vi fryktet da nedbøren uteble i juli, sier seksjonssjef Vegard Willumsen i NVE. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det hjalp ikke med store mengder regn i august og september. Dyre priser på kull og gass og en nesten rekordtørr sommer setter preg på strømregningen.

De norske kraftprisene for tredje kvartal er 85 prosent høyere enn prisen for tilsvarende periode i fjor. For Norden som helhet er det rekord, her er det registrert høyeste pris på 20 år.

Juli i år var den tørreste måneden siden målingene startet i 1900. Det ble dermed veldig lite vann til kraftmagasinene.

– Vannmangelen var så stor at forventningen til nordiske kraftpriser gjennom vinteren på et tidspunkt lå over det forventede nivået på tyske kraftpriser. Dette ville ført til netto import i Norden fra Tyskland i løpet vinteren, sier seksjonssjef Vegard Willumsen i NVE.

Samtidig har kullprisen vært på det høyeste på fem år. Prisen på CO2 var også tredoblet sammenlignet med i fjor.

Prisene falt kraftig mot slutten av kvartalet etter at både august og september bød på rekordmye regn og magasinene ble fylt opp. Likevel er det ikke nok for å få kvartalssnittet ned på fjorårets nivå.

Vi kommer ikke unna prispåvirkning fra kontinentet der det fortsatt er høye kull-, gass- og CO2-priser. Kraftprisen i vinter ser likevel ut til å bli lavere enn det vi fryktet tidligere i sommer, sier Willumsen.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse