Annonse
NTB
Artikkel
NTB
18 november 2018 20:40
Del på Facebook
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen unersøker mulighetene for å innføre en økonomisk støtteordning som skal bidra til at godstrafikk flyttes fra veiene til jernbanen.

– Konklusjonene er ikke tatt ennå, men dette er ting vi jobber med, sier statssekretær Anders B. Werp (H) i Samferdselsdepartementet til NRK.

En eventuell støtteordning skal bidra på kort sikt til å holde godstrafikken på jernbanen i gang, i påvente av at større vedlikeholds- og utbyggingsprosjekter blir ferdigstilt. Det har i en årrekke vært et politisk mål å styrke konkurransekraften til tog og skip i godstrafikksektoren overfor veitransport.

CargoNet anslår at en midlertidig støtteordning må være på mellom 150 og 200 millioner kroner.

I den såkalte godspakken i Nasjonal transportplan lover regjeringen 18 milliarder kroner «bestående av flere ulike tiltak i infrastrukturen for å styrke godstransport på jernbane.» Disse tiltakene «begynner å gi virkninger fra 2022–2029 og utover», ifølge mandatet en arbeidsgruppe daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen satt ned for et halvt år siden.

Riksrevisjonen slår fast i en rapport fra februar at regjeringen ikke har fulgt opp målene sine med aktiv styring og effektive tiltak og at veitransporten har økt og styrket sin konkurranseevne i pris, tid og fleksibilitet.

– Vi gjør mye, men noe av det tar naturlig nok også tid. Derfor ser vi også på kortsiktige tiltak, sier Werp.

Arbeidsgruppen til Solvik-Olsen skal vurdere «en midlertidig ordning som kan bidra til å opprettholde og styrke konkurranseevnen til jernbanegodsnæringen».

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse