Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
12 mars 2019 21:35
Del på Facebook
Inntektene fra reklame har falt kraftig i årets to første måneder, især for TV-markedet. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Inntektene fra reklame har falt kraftig i årets to første måneder, især for TV-markedet. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fallet i reklameinntektene for TV-markedet fortsetter og har gått ned rundt 120 millioner kroner fra februar i fjor til i år.

Lineær-TV har i januar og februar en markedsandel på 39,3 prosent, mot en andel på 41,3 prosent i samme periode i fjor.

Det viser tall fra Mediebarometeret.

Norske mediebyråer kjøpte til sammen reklame for 1,53 milliarder kroner i januar og februar, en nedgang på 12,1 prosent sammenlignet med samme periode i 2018.

Daglig leder Merete Mandt Larsen i Mediebyråforeningen sier TV er den store taperen i årets to første måneder. Hun mener nedgangen trolig skyldes nedgang i TV-seere, spesielt i de mest attraktive målgruppene for annonsører.

Kinoreklame og utendørsreklame var blant vinnerne i fjor. I årets to første måneder falt inntektene for kinoreklame 12,5 prosent og utendørsreklame 9 prosent sammenlignet med samme periode i 2018. Radio fortsetter å tape terreng slik de gjorde i hele 2018, og har en tilbakegang på 19,6 prosent.

Mens dagspresse faller med 10,3 prosent, faller ukepresse med hele 21,6 prosent.

Også inntektene for reklame på internett falt i starten av det nye året. Nedgangen er på 7,6 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse