Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 mars 2019 08:07
Del på Facebook
Cruiseskipet Viking Sky ankommer Molde etter problemene som oppsto over Hustadvika i Møre og Romsdal lørdag. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB scanpix
Cruiseskipet Viking Sky ankommer Molde etter problemene som oppsto over Hustadvika i Møre og Romsdal lørdag. Foto: Svein Ove Ekornesvåg / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Politiet, Sjøfartsdirektoratet og havarikommisjonen skal mandag om bord på cruiseskipet Viking Sky for å finne ut hvorfor skipet ble rammet av motorstans.

Driftsselskapet Wilhelmsen, som har ansvar for 71 av mannskapene på cruiseskipet, sier til Bergens Tidende at både politiet og Sjøfartsdirektoratet har bedt om å komme om bord.

Hvorvidt politiet skal etterforske motorhavariet som en straffesak, vil de ta stilling til mandag morgen.

– Vi har brukt helgen på redning, og all vår energi har gått til det. Hva vi gjør videre tar vi stilling til mandag, sier politimesteren Ingar Olav Bøen i Møre og Romsdal politidistrikt.

Dialog

Det var 1.373 personer om bord da Viking Sky fikk motorstans ved 14-tiden lørdag. Rundt 470 passasjerer ble heist om bord i helikoptre i en omfattende redningsaksjon. Totalt har 27 personer blitt behandlet på sykehus i Molde og Kristiansund etter hendelsen med cruiseskipet Viking Sky. Tilstanden betegnes som alvorlig for en av disse.

Så langt har ikke politiet vært i kontakt med verken rederiet, driftsselskapet, mannskapet, passasjerene eller losene i etterforskningsøyemed.

– Vi har vært i dialog med Havarikommisjonen, og satt beslutningen på vent, sier jourhavende jurist Yngve Skovli hos Felles Strafferettsinntak i Møre og Romsdal politidistrikt.

Hendelsesforløp

Statens havarikommisjon for transport sier til VG at også de ønsker å granske hendelsen.

– Bakgrunnen for at vi har valgt å undersøke denne saken er med utgangspunkt i sjøloven. Vi ser at det var en høy risiko for passasjerene om bord og fartøyet, sier avdelingsdirektør Dag Liseth.

– Vi må hente inn informasjon fra vitner, besetning, elektroniske spor, og prøve å etablere et hendelsesforløp. Da kan vi se på hva vi bør undersøke videre, sier han.

Skipet, som var på vei fra Tromsø til Stavanger, fikk store motorproblemer, og det var dårlig vær i området. På det nærmeste lå skipet 1,5 kilometer fra fastlandet i farlig grunt farvann. På et tidspunkt var skipet bare 100 meter fra å grunnstøte. Video fra passasjerer om bord viser stor dramatikk, kraftige bølger, løse møbler og takplater.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse