Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
NTB
Artikkel
NTB
29 mai 2019 23:38
Del på Facebook
Ambulansefly på Leknes flyplass i Lofoten Foto: Berit Roald / NTB scanpix.
Ambulansefly på Leknes flyplass i Lofoten Foto: Berit Roald / NTB scanpix.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Konflikten rundt selskapet Babcock og ambulanseflytjenesten fortsetter. Nå saksøker 90 piloter sin nye arbeidsgiver med krav om å beholde sine gamle lønn.

Pilotene mener de har krav på å beholde sin lønn og ansiennitet når det svensk-britiske selskapet Babcock overtar driften av ambulanseflyene 1. juli i år, skriver Dagbladet.

Pilotene var tidligere ansatt i selskapet Lufttransport, som tapte anbudet om å drive ambulanseflytjenesten videre. Helt siden utfallet av anbudskonkurransen ble klart, har flygerne kjempet for å få beholde sine tidligere arbeidsvilkår.

De mener skiftet av arbeidsgiver er å regne som en såkalt virksomhetsoverdragelse, noe som gir dem krav på samme vilkår.

Bemanningskrise

– Målet er å få en endelig rettslig avklaring av hvilke rettigheter en arbeidstaker har etter en anbudsrunde. Pilotene ønsker å beholde lønnen og ansienniteten de hadde, sier advokat Lars Holo i Arntzen de Besche, som representerer flygerne.

Babcock er uenige i at ansettelsen av pilotene er å anse som virksomhetsoverdragelse, og sier de er overrasket over søksmålet.

– Vi brukte mye tid og ressurser i fjor vår på å bli enig om en tariffavtale og lønnsvilkår som ga oss den forutsigbarheten vi trengte for å kunne sikre alle pilotene jobb i tjenesten videre. Derfor er vi overrasket over at søksmålet kommer nå, sier Hansen.

Han understreker videre at søksmålet ikke vil påvirke overtakelsen av driften av ambulanseflyene i sommer.

NHO: – Forstår frustrasjonen

NHO, som ennå ikke har mottatt søksmålet, mener også at søksmålet kommer på et uheldig tidspunkt.

– Vi forstår Babcocks frustrasjon, spesielt etter at man i fjor vår sikret samtlige piloter fast jobb i selskapet, og ble enige om en tariffavtale. Et søksmål bare uker før Babcock skal starte driften bidrar heller ikke til ro eller et godt samarbeidsklima, sier direktør Margrethe Meder for NHOs advokattjenester.

I slutten av april i fjor brøt det ut bemanningskrise i luftambulansetjenesten i nord. Striden om lønns- og arbeidsvilkårene pilotene skulle få hos Babcock, gjorde at 13 av dem sluttet. Dette skapte pilotmangel for Lufttransport, som da drev tjenesten.

Saken ble løftet opp på politisk nivå, og helseminister Bent Høie (H) ble beskyldt for manglende politisk lederskap av opposisjonen. Stortinget vedtok at regjeringen må utrede om det er bedre med offentlig/ideell drift i luftambulansetjenesten, en utredning Høie har lovet at skal være klar i løpet av denne stortingsperioden.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 12 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse