Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
03 juni 2019 14:42
Del på Facebook
Oppgangen i klimagassutslipp kommer blant annet av mindre andel biodrivstoff i veitrafikken. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix
Oppgangen i klimagassutslipp kommer blant annet av mindre andel biodrivstoff i veitrafikken. Illustrasjonsfoto: Berit Roald / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det ble sluppet ut 0,4 prosent mer klimagasser i Norge i 2018 enn året før, viser foreløpige tall fra SSB. Naturvernforbundet krever en klimakrisepakke.

Oppgangen skyldes en mindre andel biodrivstoff i veitrafikken, i tillegg til mer forbruk av fossilt drivstoff til andre transportformer, skriver Statistisk sentralbyrå (SSB).

Utslippene av klimagasser i Norge var på nesten 53 millioner tonn CO2-ekvivalenter i 2018. Det vil si at det ble sluppet ut omtrent 200.000 tonn CO2-ekvivalenter mer enn i 2017.

Økende forbruk av fossilt drivstoff

– Utslipp fra luftfart, sjøfart, fiske, motorredskaper m.m. økte med over 6 prosent sammenlignet med 2017. Totalt står denne gruppen for 7,5 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Økningen skyldes stigende forbruk av anleggsdiesel, marine gassoljer og jetparafin, skriver SSB i sin gjennomgang av tallene.

Veitrafikk sto for utslipp av 9 millioner tonn CO2-ekvivalenter, og dette utgjør en økning på nesten 3 prosent fra 2017. Det var en nedgang i salget av bensin og autodiesel i perioden. Salgstallene inkluderer biodrivstoff, og økningen i CO2-utslipp skyldes en betydelig reduksjon i andelen biodrivstoff i drivstoffblandingen, ifølge SSB. Nedgangen i biodrivstoff skyldes i hovedsak en kraftig reduksjon av importert palmeolje.

Fra 2017 til 2018 økte CO2-utslippene med 0,4 prosent. Norske klimagassutslipp har økt med 3,4 prosent siden 1990.Fra 2017 til 2018 økte CO2-utslippene med 0,4 prosent. Norske klimagassutslipp har økt med 3,4 prosent siden 1990.

Forlanger klimakrisepakke

Naturvernforbundet reagerer kraftig på de ferske tallene fra SSB.

– Dette viser at vi ikke er i nærheten av de utslippskuttene som trengs for å stanse klimakrisen. I motsetning til 23 av 28 EU-land har Norge økt utslipp siden 1990. Dette har ikke vi eller verden tid til. Norsk klimapolitikk har mislyktes og Stortinget må vedta en klimakrisepakke nå for å få utslipp ned så raskt som mulig, sier Silje Ask Lundberg, leder i Naturvernforbundet.

Også SV-leder Audun Lysbakken reagerer på tallene.

– Det er veldig alvorlig at regjeringen øker Norges utslipp. Mens skoleelevene streiker for sin framtid og et levelig klima, forsterker regjeringen klimakrisen, sier Lysbakken.

Ungdomsparti i krisemøte

Ungdomspartilederne samles mandag til krisemøte for å drøfte hvordan Norge skal begynne å kutte utslipp. Det er unge Venstre-leder Sondre Hansmark som er initiativtakeren til møtet.

– Vi har ingen bompengekrise i Norge, vi har en klimakrise. Når tallene nå viser at Norges innsats ikke er god nok må vi sette oss ned og komme med konkrete tiltak, sier Hansmark.

Nedgang i utslipp fra olje- og gassutvinning

Tallene fra SSB viser også at utslippene av klimagasser fra olje- og gassutvinning har gått ned med over 1 prosent fra 2017 til 14,5 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Produksjonen av olje og gass på norsk sokkel har også gått ned i 2018, ifølge norskpetroleum.no.

Miljøpolitisk talsperson i Høyre, Stefan Heggelund, sier både denne nedgangen og nedgangen i importen av palmeolje er en gledelig utvikling.

– Det er gode nyheter for alle som er opptatt av regnskogen. Det fører til at presset på regnskogen blir mindre, og vi vet hvor viktig regnskogen er i klimakampen. Norge bør ha som ambisjon å bidra til mest mulig klimakutt i verden, og ikke bare nøye oss med kutt her hjemme, sier Heggelund.

– Vi må også være klar over at en del av det som skal få oss gjennom et grønt skifte, på kort sikt kan øke utslippene noe. For eksempel må vi utvinne mer kobber og andre metaller for å lage elbiler, jernbane, og solcellepanel, legger han til.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Denne bekymringen for fylkesøkonomien er berettiget. Som lokalpolitiker som har vært vara i samferdselsutvalget har jeg fulgt økonomien i fylket ...
Geir Ole Sætremyr 16 timer siden Brobygging
@Terje SundsbøFlaskehalsar som er inne er forbi Veblungsnres, Brustuglia på E136,  3 bruer på RV70, E39 Volda til Ørsta. I tillegg ...
Terje Sundsbø 17 timer siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrEn flaskehals er en trafikkhindring. Og her er ferger utvilsomt den virkelig store flaskehalsen. Hva mener du en flaskehals er?Jeg ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Brobygging
@Terje SundsbøDu veit inderlig vel kva ein flaskehals er.Kva er ditt forslag til korleis Noreg skal nå klimamåla sine?Frank Sve fikk ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Brobygging
@Geir Ole SætremyrDu viser til klimamål og rapporter, og til konsekvenser for framtidig veibygging. Om du mener alvor med at flaskehalser må ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Brobygging
@Terje SundsbøI ein uttale til mellom anna E39 Ålesund til Molde, eller omvendt, uttaler Transportforvaltning Midt i SVV (05.03.24) mellom anna, ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse