Annonse
Steinar Melby
Artikkel
Steinar Melby
29 august 2019 15:19
Del på Facebook
De fire første makrellstørjene for året, er tatt utenfor Hitra. Foto: Pixabay
De fire første makrellstørjene for året, er tatt utenfor Hitra. Foto: Pixabay
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med fire makrellstørjer markerer notfartøyet «Orfjord» sesongens første fangsti fisket etter makrellstørje. Fangsten ble tatt nord for Hitra. Det melder Fiskeridepartementet i en pressemelding.

– Makrellstørjebestanden vokser, og er i økende grad tilstede i norske farvann. En tredobling av kvoten fram mot 2020 og økt norsk eierandel av bestanden gjør at flere norske fiskere igjen kan tjene gode penger på makrellstørja, sier fiskeriminister Harald T. Nesvik..

Tidligere i år ble det åpnet opp for at fire ringnotbåter og fire linefartøy kan delta. I fjor ble kvoten fordelt på to ringnotbåter.

– Økt tilstedeværelse viser betydningen av strenge internasjonale reguleringer, samt ansvarlig og bærekraftig forvaltning. Norge har i høy grad bidratt til å få en ansvarlig forvaltning på plass, sier Nesvik.

Fra 104 til 300 tonn på to år

Makrellstørje kan oppnå en formidabel kilopris, dersom fisken behandles riktig. Den norske makrellstørjekvoten er 239 tonn i år, mot 104 tonn i fjor. Neste år vil Norge ha en kvote på 300 tonn.

Den norske kvoten kan ved riktig håndtering av råstoffet ha en potensiell førstehåndsverdi på opp mot 60 millioner kroner neste år. Det er ikke uvanlig at de aller fineste delene kan koste opp mot 1300 kroner kiloen på det japanske markedet. Den er særlig ettertraktet i Japan som importerer en betydelig del av den atlantiske størja. – Jeg har selv vært i Japan og fått høre om den store interessen det er i det japanske markedet for makrellstørja, sier fiskeriministeren.

Nytt i 2019 er at det er åpnet opp for et lovlig bifangstfiske etter makrellstørje, og det er også gitt mulighet for sportsfiskere for å fange, merke og slippe ut igjen makrellstørje. Formålet er å få mer kunnskap om makrellstørjas utbredelse og vandring.

Makrellstørje er den største tunfiskarten. Den kan veie over 700 kilo, bli tre meter lang og holde en toppfart på 70 km/timen. Den regnes som den dyreste fisken i verden.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse