Annonse
KSU – Vipps – desktop
Anne Marit Bjørnflaten, kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten
Artikkel
Anne Marit Bjørnflaten, kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten
06 oktober 2019 21:55
Del på Facebook
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Arkivfoto: Kurt Helge Røsand / KSU.NO
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hurtigruten er i dag en av Norges største maritime arbeidsgivere. Det skal vi fortsatt være. Hurtigrutens skip som seiler i rutetrafikk mellom Bergen og Kirkenes skal fortsatt ha norsk flagg og norsk bemanning – slik de har hatt siden starten i 1893.

Hurtigruten er et norsk selskap med tradisjoner mer enn 125 år tilbake. Vi er også Norges største maritime lærlingebedrift, med 160 lærlinger om bord på våre 11 skip, som i dag går i rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes.

Dette er viktig for oss. Vi trenger dyktige norske sjøfolk. Den norske maritime kompetansen er i verdensklasse, og derfor vil vi ha norske sjøfolk både norskekysten og i internasjonale farvann.

Ingen settes på land

Dagens avtale med staten om å drifte rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes, erstattes av en ny avtale i 2021. Etter en anbudskonkurranse har Samferdselsdepartementet bestemt at denne trafikken fra 2021 skal drives av to ulike selskaper. Hurtigruten skal drive sju av 11 skip. Hurtigrutens sju skip i rutetrafikken skal bemannes av norske sjøfolk og seile på norsk flagg (NOR), akkurat som i dag.

Siden fire av Hurtigrutens skip må ut av avtalen, har departementet bestemt at de ansatte fra disse skipene skal flyttes over til Havila Kystruten, som fikk kontrakt på fire skip. Dette skjer gjennom en såkalt virksomhetsoverdragelse.

Det blir derfor ingen overtallige som vil stå uten jobb når den nye avtalen trer i kraft. Hurtigruten setter ingen på land. Men våre ansatte på de fire skipene som går ut av avtalen, får ny arbeidsgiver.

Verdens største

I Norge er Hurtigruten mest kjent for nettopp ruten mellom Bergen og Kirkenes. Samtidig er selskapet så mye mer enn det. Vi er i dag verdens største ekspedisjonscruise-aktør. Bare i 2019 er skipene våre innom over 200 reisemål i mer enn 30 forskjellige land.

Cruisevirksomhet i internasjonale og norske farvann er ikke nytt for oss. Allerede i 1896 gjennomførte vi faste seilinger til Svalbard. På begynnelsen av 2000-tallet begynte vi med seilinger til Antarktis. Og i 2007 sto Hurtigrutens første spesialbygde ekspedisjonsskip ferdig; MS Fram.

Skipene som ikke seiler i rutetrafikken mellom Bergen og Kirkenes, har vært registrert i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS). Det er et norsk flagg, og skipene har norske offiserer og internasjonal bemanning om bord. De aller fleste offiserene har erfaring fra en av verdens mest utfordrende kystlinjer: Ruten mellom Bergen og Kirkenes.

Hurtigrutens ekspedisjonscruiseskip drives i direkte, knalltøff konkurranse med gigantselskaper som allerede har et helt annet kostnadsnivå enn vårt. Det gjelder på norskekysten, og på destinasjoner i ute i verden som Canada, Alaska, Sør-Amerika og Antarktis. En tredjedel av alle cruiseskip i verden besøker norskekysten, hvert år. Dette er globale giganter som opererer med helt andre lønns- og arbeidsvilkår enn det vi gjør for vårt mannskap. Alternativet til våre ekspedisjonsseilinger på norskekysten, er å overlate markedet helt til de utenlandske cruiseaktørene.

Ingen sosial dumping

Når Samferdselsdepartementet har gitt et annet selskap deler av kontrakten på Kystruten Bergen–Kirkenes, får vi ikke lenger lov å bruke fire av skipene våre til ren rutetrafikk. Det betyr at fra 2021 vil minst tre av disse skipene begynne å seile ekspedisjonscruise, både langs norskekysten og i internasjonale farvann.

Vi har ikke bestemt oss for hva slags flagg disse skipene skal ha. Men skulle det bli NIS eller et annet internasjonalt register, vil vi fortsatt ha norske offiserer om bord – og langt flere enn det som er vanlig på NIS-registrerte skip.

Skipene vil i tillegg ha en internasjonal bemanning – som i dag. De ansatte vil jobbe på avtaler som er fremforhandlet av internasjonale fagforeninger – som i dag. Og de vil ha bedre lønns- og arbeidsbetingelser enn hva som er standard i resten av bransjen – akkurat som i dag.

Når det hevdes at Hurtigruten driver med sosial dumping, er det feil. Vi er en ansvarlig arbeidsgiver, og vi vil alltid være det. Både for våre norske ansatte, og for våre ansatte fra mer enn 50 nasjoner, enten de er fra Australia, USA, Tyskland, Filippinene eller Sverige.

Skaper milliardverdier

Hurtigruten er et norsk selskap. Vi har skapt verdier på norskekysten i mer enn hundre år. Vi og våre gjester legger årlig igjen nesten tre milliarder kroner hos lokale leverandører og samarbeidspartnere i Norge. Vi bygger verdens mest miljøvennlige cruiseskip på Kleven verft, og vi har de siste tre årene oppgradert sju skip på Fosen verft.

De neste årene skal vi vokse videre, både i Norge og utlandet. Vi skal ansette flere av bransjens dyktigste medarbeidere, både i Norge og utenlands. Fra 2021 vil vi fortsatt være en av Norges største maritime arbeidsgivere, og Norges største maritime lærlingebedrift. Vi skal forsyne Norge – og verden – med verdens fremste maritime kompetanse – også i framtiden.

Av Anne Marit Bjørnflaten, kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten

Les også: Hurtigruten vurderer å flagge ut flere skip / Tillitsvalgt i Hurtigruten frykter mulig utflagging av norske skip
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Ketil Strand Andersen 1 dager siden Skremmende fremtidsscenario
Bra innlegg. Valg til neste år, da gjelder det.
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Hvor lenge kan motstanderne av Møreaksen skjule kostnadene med fortsatt ferge? "Når fergene avløses av Møreaksen frigis enorme mengder strøm, ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasFakta er bedre enn fabler, spesielt i diskusjoner om samferdsel. Dine metaforer om elefanter kommer vi ingen vei med. Spesielt ...
Arne Almaas 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Terje SundsbøDet eneste jeg ønsker å kommentere er at det ikke er vits i å kommentere dialogene du og RR har ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasKommentarfeltet benyttes til å diskutere momenter til artikkelen, ikke til å presentere nyheter. Hva er det i artikkelen du ønsker å ...
Terje Sundsbø 2 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
Høyre prioriterer Fergefri E39 Møreaksen: https://www.smp.no/meninger/leserinnlegg/i/8qxqed/hoeyres-prioriteringer-i-nasjonal-transportplanEr det noen privatpraktiserende fogderipolitikere i Høyre Møre og Romsdal som våger å tale Erna ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse