Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
25 november 2019 12:07
Del på Facebook
I 2013 knuste et ras veien mellom Nordheimsund og Kvamskogen. Den var stengt i over ett år etter dette raset. Foto: Remi Bøe Presttun / NTB scanpix
I 2013 knuste et ras veien mellom Nordheimsund og Kvamskogen. Den var stengt i over ett år etter dette raset. Foto: Remi Bøe Presttun / NTB scanpix
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Hvis det blir bygget tunnel mellom Bergen og Hardanger, kan bomkostnadene bli 200 kroner per passering. Det er så dyrt at ordføreren ikke lenger vil ha tunnel.

Veien gjennom Tokagjelet som forbinder Bergen og Hardanger, fylkesvei 49, er svært rasutsatt.

Etter planen skal det bygges tunnel på strekningen, for å senke rasfaren.

Prosjektet er anslått å koste minst 1,7 milliarder kroner, ifølge NRK. Til tross for at fylket allerede har satt av 670 millioner til prosjektet, kan det innebære bompenger opp mot 200 kroner per passering for personbiler.

Det er for dyrt, mener ordfører i Kvam herad, Torgeir Næss (Ap).

– Om det ikke kommer ytterligere finansiering er det Arbeiderpartiets mening at man ikke kan gå for en tunnelløsning, sier Næss til NRK.

Han mener at så høye bompenger i praksis ville stengt av sentrale deler av kommunen for både turister og nyttetrafikk. Dersom det ikke blir tunnel, er planen å bruke de 670 millionene på rassikring av veien.

– Selv om man bruker enorme summer på sikring, vil man likevel stå igjen med en betydelig restrisiko, sier geolog i Statens vegvesen, Harald Huso, til kanalen.

Han mener at faren for nye ras fremdeles kommer til å være overhengende.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse