Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
NTB
Artikkel
NTB
30 januar 2020 10:07
Del på Facebook
En rekke steder langs kysten har befolkningen protestert mot et prishopp på ferjebilletter ved nyttår. Nå blir saken igjen tema i Stortinget. Foto: Terje Holm
En rekke steder langs kysten har befolkningen protestert mot et prishopp på ferjebilletter ved nyttår. Nå blir saken igjen tema i Stortinget. Foto: Terje Holm
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Regjeringen må allerede i revidert nasjonalbudsjett til våren komme med ekstrabevilgninger for å få ned prisen på ferjebilletter, krever Arbeiderpartiet.

– Resultatet av den politikken regjeringen fører, er en oppskrift på å bygge motstand mot det grønne skiftet, sier Ap-nestleder Bjørnar Skjæran til NTB.

– Ved å sende strømretningen for elektrifisering av ferjene direkte til kystbefolkningen skaper man bare motstand mot den viktige kampen mot klimaendringene, mener han.

Forslaget blir fremmet når redegjørelsen til statsminister Erna Solberg (H) om regjeringsgrunnlaget skal debatteres i Stortinget torsdag.

Medieoppslag har de siste ukene vist at dagpendlere og familier som er avhengige av ferjetilbud, risikerer mange tusen kroner i ekstrautgifter på grunn av økte takster etter nyttår. I Nordland og Møre og Romsdal har det vært protester mot prishoppet, og Nordland droppet nylig økningen.

– Takstene må ned, rett og slett, sier Skjærans nestlederkollega i Ap, Hadia Tajik, til NTB.

«Ferjeopprør»

Ap krever nå at regjeringen legger fram et forslag om midler til fylkeskommunene for å redusere ferjetakstene og «sikre overgang til lav-/nullutslippsferjer på en måte som ikke belaster alminnelig reisendes utgifter.»

– Det har pågått et ferjeopprør i ukes- og månedsvis, der helt vanlige familier er blitt påført en ganske stor økning i utgifter som de er nødt til å ha, fordi de må ta ferje for å pendle til jobben, dra på skole eller fritidsaktiviteter, sier Tajik.

Hun mener regjeringen så langt bare har toet sine hender og bedt fylkene ordne opp selv.

– Men realiteten er at regjeringen har gitt fylkeskommunene for lite penger til å drifte sine oppgaver og til å legge om til lav- og nullutslippsferjer.

– Ikke gode nok rammer

Tajik mener regjeringen ikke har satt fylkene i stand til å gjøre de investeringene som må til for å gjøre ferjeparken grønnere.

– Regjeringen mener dette er et fylkeskommunalt ansvar, og det er vel rødgrønt styre i flere av kystfylkene?

– Det ville vært lettere for fylkene å holde ferjetakstene nede hvis de hadde økonomiske rammer som gjorde det mulig for dem, sier Tajik.

– Og det har de ikke fått?

– Vi mener ikke det. Med vårt alternative budsjett ville de hatt bedre forutsetninger. Bare i 2020 har vi lagt inn en halv milliard mer til fylkene enn regjeringen. I tillegg har vi satt av nesten 100 millioner mer til investeringer i elferjer.

Sp forslag inne

Senterpartiet har allerede foreslått å be regjeringen utrede en nasjonal maksimalpris for båt- og ferjebilletter i forbindelse med revidert budsjett. Sp vil at staten fullt ut skal kompensere fylkenes inntektstap ved innføring av en slik ordning.

Partiet har også foreslått at staten fullt ut må ta merkostnaden ved klimaomstilling av fylkenes hurtigbåt- og ferjetrafikk.

Konfrontert med spørsmål om ferjeopprøret i Stortinget nylig, svarte statsministeren at ferjetakster for fylkesferjer er et ansvar for fylkeskommunene. Hun viste til at regjeringen i 2018, i forbindelse med omlegging til en grønnere ferjepark, satte av 100 millioner kroner mer til fylkene på ferjer og endret kostnadsnøkkelen.

Statsministeren sa også at man ennå venter på å høste erfaringer fra de stedene man har gått over til mer klimavennlige ferjer. Hun understreket også at dette ikke er årsaken til prishoppet i Nordland.

(©NTB)

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet som er hovedargumentet frå di side er at Otrøya og Gosssen skal få fastlandssamband. Og det kan bare skje ...
Terje Sundsbø 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu sier at premisset for fergefri E39 er at det først og fremst skal legge til rette for fergeavløsning for ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDet er det eg har sagt. Fergefri veg til Otrøya er i realiteten ein konsekvens av fergefri E39 frå Ålesund ...
Terje Sundsbø 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDen raskeste traséen for Møreaksen går over Otrøya – det er ingen premiss for fergefri E39. Som en konsekvens av ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøDersom premisset er at E39 skal først og framst legge til rette for fergeavløysing til Otrøya og Gosssen er argumentrekka ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNår du ikke har argumenter til artikkelen, så skriver du om noe helt annet. Les innlegget til Rasmussen en gang ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse