Annonse
KSU – Vipps – desktop
Steinar Melby
Artikkel
Steinar Melby
28 februar 2020 14:12
Del på Facebook
Aure, Smøla og Hitra sett fra Kristiansund. Det er på høy tid å forberde kommunikasjonene mellom disse kommunene. Foto: Steinar Melby
Aure, Smøla og Hitra sett fra Kristiansund. Det er på høy tid å forberde kommunikasjonene mellom disse kommunene. Foto: Steinar Melby
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fylkeskommunen har invitert kommunene til å komme med innspill om prioriteringer til Nasjonal Transportplan (NTP) 2022 – 2033. 

Regionrådet på Nordmøre, Orkide, har spilt inn prioriteringer til denne.  Det er spesielt spennende med innspillet i innspill til prioriteringer i andre del, om fergefri ytre kystvei langs Nordmøre,  som vil binde sammen Hustadvika og Romsdal i sør og nabokommunene i Trøndelag i nord,  til en uhyre spennende vekstregion.

Her kan du lese hele innspillet fra Orkide.

Overordnede innspill

  • Større samferdselsprosjekter må prioriteres basert på når prosjektene er klare.
  • Staten må fullfinansiere fergedriften på fylkesveifergene.
  • Bompengeperioder økes til inntil 40 år for fergeavløsningsprosjekt.
  • Samfunnsøkonomisk lønnsomhet må inkludere flere faktorer enn transportøkonomisk lønnsomhet.
  • Utbygging av mobil- og bredbåndsnettet.

Første del, NTP 2022-2027

I første del, NTP 2022-2027, er det Todalsfjordsambandet og realisering av ferge Aure – Hitra og utvikling Kystekspressen med miljøferger/-hurtigbåter som øsnkles prioritert på de fylkeskommunale prosjektene.

Blant de statlige er det generelt å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene, trafikksikkerhetstiltak som gang- og sykkelveier samt finansiering av investeringer og drift av miljøferger som er satt på topp.

Deretter i prioriterte rekkefølge: 

Strekningen Kristiansund sentrum – Hjelset

  • Innfartsvei/bypakke del 1 Rensvik - Atlanten
  • Innfartsvei/bypakke del 2 Freifjordtunnelen - Rensvik
  • E39 Astad – Bjerkeset
  • E39 Fursetfjellet

Ferdigstille rv70 Meisingset – Ålvundfossen, samt at ny Elverhøy bru må prioriteres for bygging tidligst mulig i perioden

Halsafjordsambandet som teknisk/økonomisk pilot

Ny felles heliport og passasjerterminal på Kristiansund lufthavn Kvernberget

Havneutvikling og utvikling av sjøtransporten

Andre del, NTP 2028-2033 - Fergefri ytre kystvei langs Nordmøre

Her spiller altså Orkide inn som fylkesprosjekt, «Fergefri ytre kystvei langs Nordmøre». 

Orkide beskriver prioriteringen slik:

  • Fergefri ytre kystvei langs Nordmøre
  • En fergefri ytre kystvei vil forsterke det verdiskapende havrommet langs kysten fra Hustadvika til Hitra/Frøya. Dette vil legge grunnlaget for videreutvikling og styrker samarbeid mellom næringslivet og kommunene i regionen med stor nasjonal verdiskaping innen olje- og gassvirksomhet, fiskeri/havbruk, turisme og nye muligheter knyttet til havet.
  • Dette omfatter tunnel både under Talgsjøen (Aure – Kristiansund) og under Edøyfjorden (Smøla – Aure) og vil knytte sammen de tre kommunene på Nordmøre i en større døgnåpen felles bo- og arbeidsmarkedsregion.
  • Trafikkanalysen for Nordmøre viser at Talgsjøforbindelsen er inne blant mulig selvfinansierende fylkesveiprosjekter, gitt mulighet for inntil 40 års bompengeperiode. Dette vil ventelig bidra til lavere priser for brukerne samt at vekstpotensialet kan tas ut raskere enn med dagens ordning.
  • Reisetiden mellom Aure/Smøla og Kristiansund vil bli betydelig redusert til hhv ca 45 og 35 minutter, noe som vil ha stor positiv nærings- og samfunnsmessig betydning for regionsenteret og for Nordmøre som helhet.

NTP må åpne for å vurdere både nye finansieringskilder og finansieringsløsninger for store infrastrukturprosjekter. Investeringene må kunne skrives ned over lengre tid i tråd med prosjektenes reelle levetid, inkludert bompengeperioder for inntil 40 år for fergeavløsningsprosjekt.

Innspillene til NTP og Møre og Romsdal fylke, er underskrevet ordførerne i Aure, Averøy, Gjemnes, Kristiansund, Smøla, Sunndal, Surnadal og Tingvoll.

Her kan du lese hele innspillet fra Orkide.
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 1 dager siden FrP leverer det vi lova
Frp kan takke dagens regjering for at partiet kan innfri sine valgløfter, ikke egen innsats. Men det er typisk for ...
Terje Sundsbø 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Anne Mari SandshamnSom vanlig ingen saklige argumenter verken til Rasmussens artikkel eller mine momenter. Det oppsummerer motstanden mot Møreaksen i et nøtteskall.
Anne Mari Sandshamn 3 dager siden Kostnadsreduksjoner på og med Møreaksen
@Arne AlmaasDu har så rett Arne. Å føre en dialog for en selv er ikke vanlig.
Bjørn Nøstvold 4 dager siden Venstre gir seg selv en rett venstre
Ønsker en forandring, stemmer en for forandring.
Vidar Hölm 5 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
"Nå er det ikke tid for «blame game», sa helseminister Jan Christian Vestre (Ap) til Sunnmørsposten 24. oktober. Jo, det ...
Vidar Hölm 5 dager siden Neste år er det igjen Stortingsvalg
Norges offentlige helsevesen er i full krise og det er det nettopp Arbeiderpartiet som har hovedansvaret for! Helsereformen 2002/Tore Tønne. ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse