Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Berit Tønnesen
Ytring
16 september 2020 14:39
Del på Facebook
Berit Tønnesen, leder Kristiansund Arbeiderparti.
Berit Tønnesen, leder Kristiansund Arbeiderparti.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Berit Tønnesen, gruppeleder Kristiansund Arbeiderparti

Helseforetaket har ansvaret for en forsvarlig følgetjeneste for fødende som har mer enn 90 minutter lang reisevei til fødeavdeling.

I vår region gjelder dette fødende fra Aure og Smøla som fremdeles bare har 30 % dekning, og Surnadal som har 80 % dekning. Dette i en tid der fødeavdelingene i Kristiansund og Molde skal drifte fødetilbudet annenhver uke, og kvinnene fra ytre Nordmøre rammes spesielt hardt den uken føden ved sykehuset i Kristiansund holdes stengt. Aukra har 90% dekning på følgetjeneste, og er sannsynligvis mer overkommelig å få dekket.

Det er fra helseforetakets side skissert løsninger som virker adhoc-preget. Ideen med at jordmødre som allerede er ansatt i foretaket periodevis må flytte på seg i de kommunene der de ikke får på plass nok ressurser, er både dårlig personalpolitikk, og lite fremtidsrettet og stabilt for tjenesten. En slik løsning gir ikke inntrykk av at det har vært en prioritert og viktig oppgave fra foretakets side å få følgetjeneste på plass.

Dette skaper selvsagt stor usikkerhet for de kvinnene dette rammer, men det viser også med tydelighet at helseforetaket ikke fullt ut tar ansvaret for de helsetilbudene de faktisk er pålagt fra storsamfunnet å få etablert.

Det er en grunn til at disse kvinnene skal ha en jordmor med seg på reisen inn til en fødeavdeling- det skal berge liv og forhindre skader på mor og barn.

Når alternerende drift av fødeavdelingene i Kristiansund og Molde, som etter plan skal starte den 5. oktober, må en forsvarlig følgetjeneste være på plass. Hvis ikke må fødeavdelingen i Kristiansund være i kontinuerlig drift, da den største utfordringen med trygg følgetjeneste ligger på Nordmøre.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Bli den første til å kommentere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse