fbpx
Annonse
Annonse
Harald Espeland, daglig leder i Møreaksen
Leserinnlegg
Harald Espeland, daglig leder i Møreaksen
05 april 2021 09:43
Illustrasjon: Møreaksen
Illustrasjon: Møreaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Man kan av og til få inntrykk av at det pågår en avgjørelse om trasé for kryssing av Romsdalsfjorden. Det gjør det ikke.

Møreaksen ble vedtatt av Samferdselsministeren fra FrP i 2014.

I 2017 vedtok FrP, H, KrF, V, Ap og SP i Stortinget at Møreaksen er et prioritert prosjekt.

Nå i 2021 handler det om NÅR byggingen av Møreaksen skal komme i gang. I Nasjonal Transportplan åpner regjeringen for at Statens Vegvesen kan starte byggingen i 2023.

Løsninger vurdert

Før en trasé på et større veiprosjekt vedtas skal ulike traseer og konsepter utredes i en Konseptvalgutredning (KVU). KVU lå til grunn da regjeringen vedtok Møreaksen, Hafast og Halsafjordsambandet i 2014. For kryssing av Romsdalsfjorden var det utredet fire hovedkonsepter (K): K0 ferge som i dag/K1 bedret fergetilbud, K2/K3 fjordkryssing via Møreaksen, K4 fjordkryssing Dryna-Brattvåg og K5 fjordkryssing via Sekken. For K5 ble det utredet 3 alternativer, hvorav ett er så å si identisk med det som senere har blitt kalt Romsdalsaksen.

Mål for samfunnet

Hovedårsaken til at Møreaksen kom ut som beste løsning: Best oppnåelse av samfunnsmålet - altså den utvikling av samfunnet man ønsker å få ut av investeringen. Møreaksen er best egnet til å styrke regionen vår.

Tilleggsutredning

I 2019 gjennomførte SVV/Vegdirektoratet en ny vurdering av alternativene 1) forbedret fergetilbud, 2) Romsdalsaksen med 90 km/t og 110 km/t og 3) Møreaksen med 90 km/t og 110 km/t. Dette som del av arbeidet med Nasjonal Transportplan og for å se om det fantes bedre og billigere løsninger enn den vedtatte Møreaksen.

Møreaksen best og billigst

I denne utredningen kom det frem at Møreaksen har 2-2,5 ganger bedre effekt enn forbedret fergetilbud, selv med gratis ferge hvert 10.minutt hele døgnet!

Og det kom frem at Romsdalsaksen med 90 km/t ville ha blitt kr 6 mrd dyrere enn Møreaksen, og Romsdalsaksen med 110 km/t ville blitt kr 14 mrd dyrere. I tillegg varslet flere instanser innsigelse mot å legge E39 tett opp til Veøya. Møreaksen gir 23 % høyere nytteverdi enn Romsdalsaksen. Nytteverdien av Kjerringsundet til Aukra kommer i tillegg.

Oppsummering

Møreaksen er beste og billigste løsning. Møreaksen er vedtatt. Møreaksen er prioritert av Stortinget. Spørsmålet nå er om vi kan få kommet i gang å bygge i 2023.

Av: Harald Espeland,daglig leder i Møreaksen AS

Logg inn for å kommentere.
Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lars Svein Valderhaug · 5 dager siden
    Ja, her var det mykje svada!
    Det var ein grunn til at fylkestinget ba om ei utgreiing av eit RA-alternativ, ikkje sant, Espeland? For dette skulle nemleg gjerast når flytebruer av denne storleiken var teknologisk klar. Men dette måtte altså fylkestinget «minne» vegvesenet om, då det såg ut at dei hadde «gløymt» dette. 
    Rapporten frå 2019 er full av falske «prov» på at RA ikkje kan byggjast: Prisjuks, manglande vilje til å finne ein trasé forbi Veøya, manglande vilje til å leite etter fordelar med RA, overdrive argument med bo- og arbeidsmarknadsfellesskap mellom kun Molde og Ålesund, og grove sakshandsamingsfeil, for å nemne noko. Det er berre ein ting å seie om konklusjonane i denne rapporten: Dei er eit einaste stort falsum! Og dei som trur at dette er over kan nok få seg ei overrasking. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Roy Gravdehaug · 5 dager siden
      @Lars Svein Valderhaug Her datt jeg litt ut, Skulle SVV vente med utgreiinga til  "flytebruer av denne storleiken var teknologisk klar" ?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 5 dager siden
      @Roy Gravdehaug Dersom det er noko du er usamd i, så må du gjerne fortelje kvar eg tar feil.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Roy Gravdehaug · 5 dager siden
      @Lars Svein Valderhaug Nei, det var et ærlig spørsmål .  Skulle SVV vente med utgreiinga til "flytebruer av denne storleiken var teknologisk klar" ? Eller har jeg misforstått deg her ? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 5 dager siden
      @Roy Gravdehaug Dei venta då ikkje på utgreiinga! Dei gjekk vidare med planleggjinga med dette atterhaldet. Bergsøysundbrua frå 1992 var nødvendig å vidareutvikle til lenger og tøffare forhold. Men vegvesenet tok ikkje opp att den hansken då teknologien var på plass.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 5 dager siden
      @Roy Gravdehaug Dei venta då ikkje med utgreiinga! Dei gjekk vidare med planleggjinga med dette atterhaldet. Bergsøysundbrua frå 1992 var nødvendig å vidareutvikle til lenger og tøffare forhold. Men vegvesenet tok ikkje opp att den hansken då teknologien var på plass.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Arne Almaas · 5 dager siden
     Et enkelt svar på overskriften . Når skal Møreaksen bygges ?  Svaret er ALDRI . 
    Går du videre Harald Espeland? Eller vil du spørre publikum ? 

    Hadde kanskje vært greit med det siste. 

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 4 dager siden
      @Arne Almaas Svaret er at byggingen starter i 2023.

      Hvem skal spørres? 
      Om det er slik at trafikantene i hovedsak er gjennomreisende, slik enkelte hevder, så bør de kreve at hele Norge spørres.

  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Trond Magnussen · 5 dager siden
    Den eneste fordelen Møreaksen (smart trekk for å gi inntrykk av at dette kommer Møre til gode ved å skifte navn fra HARAM MIDSUND AUKRA TUNNELSELSK AS) er at det gir fastboende på øyene fergefri adkomst til fastlandet. Men dette er fullt mulig å gjøre med eget prosjekt.

    Fordeler med flytebro / Romsdalsaksen:
    - tilrettelagt for myke trafikanter.
    - oversjøisk trasé a la Atlanterhavsveien.
    - ødelegger ikke Fannestranda og Molde by.
    - unngår milevis med undersjøiske tunneler.
    - unngår milevis med ettløpstunneler "på land".
    - unngår unødvendig slusing av gjennomgangstrafikken gjennom Molde by.
    - unngår unødvendig slusing av gjennomgangstrafikken gjennom tettstedet Vestnes.
    - unngår unødvendig slusing av gjennomgangstrafikken ut på Otrøya.
    - direkte trasé mellom E136, eksportveien og Lønset/Hjelset.
    - en kortere, raskere og flatere trasé gjennom fylket.
    - en rimeligere trasé gjennom fylket, dvs. sparer samfunnet for minst 5,2 milliarder.
    - erfaringsmessig vesentlig rimligere å vedlikeholde.
    - erfaringsmessig vesentlig mindre stengt.
    - en mer fremtidsrettet trasé.
    - en mer miljøvennlig trasé.
    - en sikrere trasé.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 4 dager siden
      @Trond Magnussen Tøv fra ende til annen!

      Trafikkproblemene i Molde er helt uavhengig av fjordkryssingen. Og Møreaksen er raskest for folk flest – de som faktisk krysser Romsdalsfjorden.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Rolf Erik Pedersen · 4 dager siden
      @Terje Sundsbø Det du sier der vet du er feil. De trafikkale utfordringene er i da en liten tidsluke om morgenen og om ettermiddagen.  Og så går trafikken noe tettere etter hvert fergeanløp.
      For å løse dette, er Tautratunnelen helt utdatert. En økonomisk ruin, både for vanlige lønnsmottakere og for vedlikeholdsutgiftene på hølet under Tautra.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Ronny Osvoll · 4 dager siden
      @Terje Sundsbø Frem mot 2050 kommer 95% av befolkningsveksten på Sunnmøre, så Molde kommer fint unna fremtidige trafikkproblem. Eneste plassen i fylke med trafikkvekst å snakke om, er Ålesundregionen med 88% av befolkningsveksten i fylket. Det betyr også befolkningsveksten i fylket, ikke vil gi noe vekst i trafikken Ålesund - Molde. F.eks. vil Vestnes ha mindre befolkning i 2050 enn i 1998 ifølge SSB. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Ronny Osvoll · 5 dager siden
    Nye Veier går inn for å gjennomgå hele prosjektet Ålesund – Molde på nytt. Ifølge Orten, har Nye Veier spart samfunnet milliarder med nye og smarte løsninger. Det gjelder selvfølgelig ikke for Møreaksen, som er unntatt enhver sunn fornuft og samfunnsøkonomisk teori.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 4 dager siden
      @Ronny Osvoll
      Du har jo faktisk selv vist hva svaret er på spørsmålet Nye Veier stiller – målsettingen med fergefri E39 er å knytte regionene i ytre tettere sammen. Dette fremgår faktisk av NTP, og ble uttalt også av samferdselsminister Solvik – Olsen (Frp): "Regjeringen har som langsiktig mål å bygge ut E39 mellom Kristiansand og Trondheim til ferjefri standard. – Når vi utbedrer strekningene på land og erstatter ferjestrekninger med broer og tunneler gir vi folk betydelig redusert reisetid og økt fleksibilitet. Det vil gjøre E39 til en enda bedre transportåre og binde sammen de store vekstregionene langs kysten", sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

      Nye Veier fikk ikke lov å velge trasé for E139 i Romsdalen. På samme måte er traséen for E39 mellom Ålesund og Molde vedtatt.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 5 dager siden
    NTP blir vedtatt i Stortinget, ikke av en mindretallsregjering. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Roy Gravdehaug · 5 dager siden
      @Rolf Erik Pedersen ingenting blir vedtatt av en mindretalls regjering.  den må finne støtte for et hvert forslag.  Og som du skriver NTP blir godtatt i Juni av et stort flertall i Stortinget.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Rolf Erik Pedersen · 4 dager siden
      @Roy Gravdehaug Tror nok at det er en del partier i Møre og Romsdal som ikke kommer til å like valgresultatet, om de stemmer for Tautratunnelen som fjordkryssingen. 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Martin Louis Hauger · 2 dager siden
    Forhåpentlig vis aldri :-)
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Audun Karlstrøm · 5 dager siden
    Er Møreaksen en demokratisk løsning? Svaret er NEI!

    Møreaksen AS (Et selskap med formål å få Midsund og Aukra landfast) fikk tildelt i 2009 ledervervet og det faglige ansvaret i en komite som skulle anbefale hvilken fjordkryssing Fylkestinget skulle prioritere inn mot NTP. Alle andre fjordkryssings-alternativer ble gjennom dette enkelt manipulert vekk.

    Dette førte derfor til at det ble dannet en fylkes-politisk pressgruppe mot storting og regjering jan. 2010, og dette faktisk FØR Møreaksen ble offentlig utredet av SVVM.
    SVVM hadde samarbeidet med Møreaksen AS i 5 år før konseptet "oppskriftsmessig" ble valgt "på nytt" i 2011 (KVU 2011) og presentert for regjeringen.
    Å kalle dette for en demokratisk valgt løsning i etterkant blir derfor direkte feil. Fylkesting, regjering ble LURT av en "innhabil komite" i samarbeid med SVVM, og det er det vanskelig for flere å innrømme.

    Møreaksen kan ikke forsvares med en mernytte på 0 og 80% motstand i folket. m.fl.

    Derfor -NEI TAKK- til Møreaksen og -JA TAKK- til en utredning av Romsdalsaksen.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 5 dager siden
    Sett spaden i jorda!
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Dette faller vel naturlig inn med Helge Orten sine planer om å bygge Molderegionen først, for så å bygge resten ...
Martin Louis Hauger 2 dager siden Når skal Møreaksen bygges?
Forhåpentlig vis aldri :-)
Martin Louis Hauger 2 dager siden Parodien er det Frank Sve som står for!
Nei, parodien er det Helge Orten & co. som står for :-)
Terje Sundsbø 4 dager siden Når skal Møreaksen bygges?
@Ronny OsvollDu har jo faktisk selv vist hva svaret er på spørsmålet Nye Veier stiller – målsettingen med fergefri E39 er ...
Ronny Osvoll 4 dager siden Når skal Møreaksen bygges?
@Terje SundsbøFrem mot 2050 kommer 95% av befolkningsveksten på Sunnmøre, så Molde kommer fint unna fremtidige trafikkproblem. Eneste plassen i fylke ...
Annonse

Hva skjer?

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte