Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Vidar Holm, utflyttet nordmøring
Ytring
21 april 2021 15:39
Del på Facebook
Kartutsnitt som blant annet viser Veøy, som ligger i trasevalget for den alternative Romsdalsaksen i forhold til Møreaksen. Kartdata fra Norgeskart.
Kartutsnitt som blant annet viser Veøy, som ligger i trasevalget for den alternative Romsdalsaksen i forhold til Møreaksen. Kartdata fra Norgeskart.
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Oppspinn rundt Romsdalsaksen og Veøy – igjen. Romsdalsaksen er ikke i nærheten av området på Veøy for utgravinger, dessverre. Da ville det nemlig blitt gravd ut.

Dette er en kommentar til Jan Rune Haukviks innlegg i KSU.NO onsdag den 21.04.21 med tittelen Kryssing av Romsdalsfjorden – «Har du forstått oppgava?»

På Smøla går eneste adkomst til øykommunen tvers igjennom områder for Norges første bevis for at vi ble kristnet, Edøy og Kuli. Dette har ført til at store undersøkelser er blitt gjennomført  i ETTERKANT og i tillegg til at man har funnet vikingskip,  finner man nesten daglig andre bevis på at nordmenn har bodd her før.

At det skulle være en grunn for ikke å bygge nytt bare fordi noen har bodd et sted før oss er for meg en gåte. Rekk opp hånda den som tror det har levd en viking som ikke ville hatt Romsdalsaksen om det var gjennomførbart i de tider.

Som en tilleggsopplysning kan jeg nevne at på Edøy klasket de like godt opp et "Guri-senter" midt oppi all forhistorien. Her  foregår det et berømt spel som er  bygget på historien rundt Norges kristning og livet på den tiden.

Smøla havnet på kartet (igjen) grunnet all denne forhistorie som aldri ville kommet for en dag om ikke det ble bygget vei over øyene inn til "fastsmøla".

Ved å gjøre Veøy landfast i begge ender åpner mulighetene seg for nok en turistattraksjon i fylket, som en bonus for perfekt løst oppgave for kyststamveien E39 . E39 og Romsdalsaksen, raskest for folk flest og i tillegg et eventyr av en biltur i praktfull natur.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Vidar Hölm · 3 år siden
    Kan berolige gnagsåret fra molde aka Sundsbø at det har vært endevendt mye masse både på Kuli og Edøy lenge før veien kom. Undertegnede har selv vært skuespiller i film som ble brukt som opplysningsfilm angående historien der ute på sent 80 tall. Den bør du se og lære deg litt 😎 Men det er ikke til å stikke under ei gravrøys at uten vei over øyene ville lite ha skjedd der etter den tid og som sagt var det ingen hemmelighet at det hadde bodd folk der før da veien kom men det la intet hinder for at dagens samfunn finner de beste løsningene for livsførsel og samferdsel. Forøvrig kan jeg opplyse om at jeg ikke er mer utflyttet enn har knappe tre timer til oppvekstkommune men på riktig side av fylkesgrensa så ikke mine skattepenger går til spille i M&R til ting i midtfylket. Det har i grunnen lite og ingenting med fornminner å gjøre når fremtiden skal formes var det opp til meg
    At det har bodd folk på kloden før vet vi. Hva angår Møreaksen finnes drøssevis av andre grunner til ikke bygge den. Å komme slepende med Veøy som argument mot Romsdalsaksen blir for dumt. Beviser bare at det ikke finnes gode grunner for ikke å bygge den. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 3 år siden
      @Vidar Hölm Din forakt for fornminner er nok ikke spesielt relevant – Riksantikvaren sin mening veier nok tyngre.

  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Vidar Hölm · 3 år siden
    Kan berolige gnagsåret fra molde aka Sundsbø at det har vært endevendt mye masse både på Kuli og Edøy lenge før veien kom. Undertegnede har selv vært skuespiller i film som ble brukt som opplysningsfilm angående historien der ute på sent 80 tall. Den bør du se og lære deg litt 😎 Men det er ikke til å stikke under ei gravrøys at uten vei over øyene ville lite ha skjedd der etter den tid og som sagt var det ingen hemmelighet at det hadde bodd folk der før da veien kom men det la intet hinder for at dagens samfunn finner de beste løsningene for livsførsel og samferdsel. Forøvrig kan jeg opplyse om at jeg ikke er mer utflyttet enn har knappe tre timer til oppvekstkommune men på riktig side av fylkesgrensa så ikke mine skattepenger går til spille i M&R til ting i midtfylket. Det har i grunnen lite og ingenting med fornminner å gjøre når fremtiden skal formes var det opp til meg
    At det har bodd folk på kloden før vet vi. Hva angår Møreaksen finnes drøssevis av andre grunner til ikke bygge den. Å komme slepende med Veøy som argument mot Romsdalsaksen blir for dumt. Beviser bare at det ikke finnes gode grunner for ikke å bygge den. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 3 år siden
      @Vidar Hölm Din forakt for fornminner er nok ikke spesielt relevant – Riksantikvaren sin mening veier nok tyngre.

  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Jan Rune Haukvik · 3 år siden
    Jeg synes artikkelforfatter skal tilby sin ekspertise til Riksantikvaren.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 3 år siden
    Veøya, er sammen med argumentene fra 48 næringstopper, det som skal overbevise menigmann om at Møreaksen og Tautratunnelen er det eneste alternativet som kan realiseres.
    Er helt enig med tekstforfatter, Veøy kirka tar ikke skade av at det kommer en vei på sørsiden av øya.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 3 år siden
    Vidar Holm, utflyttet nordmøring, evner ikke å se forskjell på funn i ETTERKANT, i forhold til funn som allerede er gjort. 
    Det finnes allerede NÅ tre varslede innsigelser mot vei ved Veøya (Møre og Romsdal Fylkeskommune, Riksantikvaren og Fylkesmannen).

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnFøyer seg inn i en lang rekke av tilsvarende........."Pompel og Pilt" fortsetter som bidragsytere i underholdningsbransjen.  Teoriene deres er det ...
Anne Mari Sandshamn 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Rasmuss >Rassmussen og Terje Sundsbø påstår følgende sitat, kopiert direkte fra leserinnlegg : " Det finnes flere ferdige fergeavløsningsprosjekter både ...
Geir Ole Sætremyr 11 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDette intervjuet med TØI-forskar Aud Tennøy skildrer mange av dei tiltaka som må til for å nå klimamåla https://www.energiogklima.no/to-grader/ekspertintervju/fire-ting-vi-ma-slutte-med-hvis-vi-skal-na-klimamalene
Espen Heitmann 13 timer siden Meir norsk mat i fylkeskommunen
Nå er det vel liten tvil om at Dordi har ett selektivt forhold til fakta, jeg vil bare minne om ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøHer er kontaktinformasjonhttps://naturvernforbundet.no/ansatte/holger-schlaupitz/
Terje Sundsbø 1 dager siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSom vanlig svarer du ikke på de spørsmål du får. Er det vanlig praksis i Naturvernforbundet?Representerer du virkelig Naturvernforbundet?
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse