Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ynskjer verkeleg Molde sine innbyggjarar å køyre ny E-39 rett gjennom byen, rasere mykje flotte byområder og pådra seg enormt mykje vegstøy?

Eg får kvar veke meldingar og telefonar frå innbyggjarar i og rundt Molde, som heldigvis slett ikkje ynskjer Møreaksen, men heller fortsatt ferjer eller Romsdalsaksen.

I alle nye planleggingar av større vegprosjekt her i landet, planlegg ein store vegsystem langt utanom byar og tettbygd strøk.

I alle nye planleggingar av nye store fjordkryssingar jamf kryssing av Bjørnafjorden (Hordfast) er djupe undersjøiske tunnelar skrota for lengst, til fordel for veg OPPE på sjøen ved flytebruer.

Men neida, Høgre og Orten og co skal bryte alle desse prinsippa, berre verdens dyraste og farligaste lokalveg vert bygd ved ein Møreakse som befolkninga i fylket slett IKKJE vil ha!

Og, får eg det ikkje som eg vil seier Helge Orten, så flyttar vi pengane til andre fylket.

Dette forklarar kvifor Høgre har sørga for at 4,4 milliard kr som står i NTP perioden 2018–2021, som skulle vore brukt på til dømes E-136 Romsdalen, Ørskogfjell osv, ikkje er brukt ei kr av, ein klar strategi ser det ut for.

Høgre og Orten kan starte med å løyve pengar til følgjande prosjekt, og slutte med skremselspropaganda om at pengane forsvinn, dersom dei ikkje får vilja si.

  • E-136 Rødstøl- Innland grense
  • E-136 Flatmark, Monge , Marstein
  • E-136 Veblingsnes
  • E-136 Hjelviktunnelen
  • E-136 Måndalen
  • E-136 Innfjorden
  • E-39 Blindheim- Breivika
  • E-136 Lerstadvegen
  • E-39 Ålesund–Molde, mange prosjekt
  • E-39 Voldatunellen
  • E-39 Veibustkrysset
  • RV 70 veg til Ålvundfjorden
  • RV 70 utbetring bruer mot Oppdal
  • RV 15 Strynefjellet
  • E-39 Batnfjordøra
  • E-39 Lønset - Hjelset utan bompengar
  • E-39/136 Ørskogfjellet, ( kanskje ein har tenkt å begynne snart?)
  • E-39 Voldafjordkryssinga
  • E-39 HAFAST
  • E-39 Halsafjordkryssinga
  • Ny veg m gul midtstripe E-39, Festøya–Ørsta.

Og, eg kunne fortsett.

At Helge Orten truga med å fjerne pengane frå Møre og Romsdal dersom «han og Høgre» ikkje får vilja si om å bruke alle pengane på Møreaksen, er rett og slett greinalaust.

Blir Møreaksen bygd, vil alle prosjekta som står over, bli skubba ut i tid med fleire tiår, det er realiteten.

Vi i FrP og underteikna ynskjer å lytte til folket som klart og tydeleg ynskjer vegbygging over heile fylket, skrote Møreaksen og sørge for trygge og gode vegar og ferjer, ikkje djupe, skumle undersjøiske tunellar, gjennom jordskjelvforkastningar 400 m under fjorden.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Espen Heitmann · 3 år siden
    Etter og ha lest kommentarfeltet kan man konstantere at tilhengerne av Møreaksen har gått tom for argumenter, og det er jo ikke så pussig, det er ikke lenger noen gode argumenter for Møreaksen.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 3 år siden
      @Espen Heitmann Joda, Møreaksen har mange gode argumenter:
      -Møreaksen er billigere enn Romsdalsaksen
      -Møreaksen er raskere enn Romsdalsaksen for flertallet av brukerne
      -Romsdalsaksen mister en stor del av trafikkgrunnlaget når bru over Langfjorden kommer
      -I dårlig vær vil mange foretrekke en tørr lys tunnel framfor en værutsatt bro
      -Møreaksen gir større samfunnsnytte enn Romsdalsaksen

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Espen Heitmann · 3 år siden
      @Terje Sundsbø -Møreaksen er billigere enn Romsdalsaksen, Nei det er det faktisk delte meninger om og noen anslag viser at Møreaksen kan bli nesten dobbelt så dyr somRomsdalsaksen

      Møreaksen er raskere enn Romsdalsaksen for flertallet av brukerne, Hvis du tenker smått og på lokale brukere har du rett, MEN flertallet som vil bruke veien er ikke lokale, dette vil bli ett nasjonalt prosjekt som binder sammen Bergen Trondheim og Østlandet

      -Romsdalsaksen mister en stor del av trafikkgrunnlaget når bru over Langfjorden kommer, Hvis den kommer, kanskje, men i såfall vil også Møreaksen minste mange brukere

      I dårlig vær vil mange foretrekke en tørr lys tunnel framfor en værutsatt bro, I all slags vær vil det være større fare for ulykker i en tunell og de vil få større konsekvenser

      Møreaksen gir større samfunnsnytte enn Romsdalsaksen, hvor i alle dager har du det fra, lokalt ja muligens, Nasjonalt nei
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Espen Heitmann
      -Møreaksen er billigere enn Romsdalsaksen. Det fremgår av eksterne, kvalitetssikrede utredninger.

      -Flertallet av de som faktisk krysser fjorden er lokale. De på gjennomreise er i mindretall.

      -Romsdalsaksen minster en del av trafikkgrunnlaget når det kommer bro over Langfjorden. Denne trafikken vil aldri konkurrere med Møreaksen.

      -Risikoen for ulykker er faktisk mindre i tunneler enn på øvrige veistrekninger, og spesielt i dårlig vær.

      -Møreaksen gir større samfunnsnytte enn Romsdalsaksen. Samfunnsnytte måles alltid nasjonalt.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Espen Heitmann · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Det er vas, men for all del, deg om det
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 3 år siden
    Klart at MA blokkerer for utbedring av Europa- og Riksveiprosjekter, som det masse av.
    Når Fylkespartiene i Møre og Romsdal mener at MA kommer, fordi at de har vedtatt dette på fylkesårsmøtene sine, kunne de vel også sagt nei til MA, og ja til utbedring av eksisterende infrastruktur. 
    Blir å betegne som trussel det Helge Orten  sier. Blir det ikke MA, forsvinner pengene!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Helge Orten kommer ikke med en trussel, han beskriver faktiske forhold. Bevilgningene i NTP er ikke fylkesvise bevilgninger, men til enkeltprosjekter. Det er Frank Sve som bløffer.

      Forsvinner Møreaksen, så kan ikke pengene brukes fritt i vårt fylke. Våre prosjekter må da konkurrere på lik linje med alle andre gryteklare lønnsomme prosjekter i Norge. Det kan Frp ikke gjøre noe med.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Beathe Solemdal · 3 år siden
    Det er bare så synd at slike som Sve skal få så mye spalteplass. Sår splitt og hersk samme hvor han er. Bare trist lesestoff. Bare det er noe Romsdal og Nordmøre ikke skal få så er han på plass. Bruker nordmøre mot romsdal opp mot hverandre  og vise versa. Sunnmøre har alt å tjene på hans narrespill
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 3 år siden
    Er du glad i forgubbing og stagnasjon?

    STEM FRP!

    Utvikling? Kjem ikkje på tale! Frank set ein stoppar for :
    - Møreaksen
    - Opera
    - Bypakkar
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Du har helt rett – jeg påstår at om Romsdalsaksen bygges, så vil det resultere i større trafikk i Fannefjordtunnelen. 
      En bro lenger inne i fjorden er en omvei for størsteparten av trafikantene. Hvis det vil være behov for å oppgradere tunnelen uten Romsdalsaksen, så vil behovet være minst like stort med Romsdalsaksen. 
      Det er broen som blir en reservekapasitet for tunnelen. En svært dyr sådan.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Men Sundsbø, dette er heilt genialt! Då slepp Staten å byggje bru over Fannefjorden ved Lønset, for fylket byggjer nytt løp i Fannefjordtunnelen! For det er der alle føretrekkjer å køyre! Og så kan Romsdalsaksen og E39 gå rett mot Hjelset, som også blir kortaste veg i retning Kristiansund! Slik einskilde faktisk har føreslått! Og tenk at eg har vore motstandar av denne løysinga av omsyn til moldensarane og dei som skal gjennom Tussentunnelen! Der ser du kor blind det går an å bli! Du har åpna augene mine, Sundsbø! Takk!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Hva er det staten sparer med å bygge ny vei helt til Hjelset på sørsiden av fjorden, framfor bro over fjorden til Lønset? Ingen ting!

      Om Romsdalsaksen går helt til Hjelset vil den garantert medføre lengre reisetid for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden. Og Romsdalsaksen vil miste enda mer av trafikkgrunnlaget til dagens trasé i retning Åndalsnes. At du selv ikke ser at dette svekker Romsdalsaksen drastisk er imidlertid ikke overraskende.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Det blir kortare veg mot Kristiansund og Trondheim! Kostnadsmessig utgjer det vel ikkje så mykje frå eller til om E39 går strake vegen til Hjelset, men vegen blir då kortare! Og dersom du har rett i at ei ny bru til Lønset berre blir reservekapasitet for tunnelen med sine to løp, kvifor skal ho då gå til Lønset når kapasiteten gjennom tunnelen har blitt dobla??? Då må det vere meir fornuftig å korte inn vegen nord-sør! 

      Korleis kan det medføre lenger reisetid for FLEIRTALET av dei som krysser Romsdalsfjorden om Romsdalsaksen/E39 går heilt til Hjelset, når Fannefjordtunnelen med to løp blir den prioriterte kryssingsmåten i den grad du seier? Og har det noko å seie om vegen kallast F64 eller E39/Romsdalsaksen? Poenget er vel at vegane skal vere funksjonelle? Og på denne måten blir då vegane meir funksjonelle? Eller kva, Sundsbø? Det var du som sette meg på denne glimrande idéen! Men no verkar du usikker, Sundsbø. Blir løysinga likevel to tunnelar og ei bru til Lønset? Trur du fylket og Statens vegvesen er samde med deg om det, Sundsbø? Eg tvilar sterkt! 🤣 Men at du sjølv ikkje ser dette er imidlertid ikkje overraskande.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug At fergefri E39 via Romsdalsaksen gir kortere vei enn Møreaksen for et lite mindretall er da ikke god grunn for å gjøre veien lenger for flertallet som krysser Romsdalsfjorden?



      Jeg har aldri hevdet at de som skal krysse Romsdalsfjorden vil gjøre det via Fannefjordtunnelen og Åndalsnes. Men for de som faktisk skal i den retningen, så vil Romsdalsaksen ikke være foretrukket, fordi når broen over Langfjorden kommer, så vil dagens trasé være raskere. Dermed mister Romsdalsaksen en god del av sitt trafikkgrunnlag. Og Fannefjordtunnelen må fylkeskommunen uansett holde ved like.

  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 3 år siden
    Når skal Nordmøre stoppe de planlagte fergeavløsningsprosjektene, og gå for fortsatt ferge?

    Når skal veiene begynne å gå dit folk skal, og ikke utenom?

    Tunnelen under Romsdalsfjorden er blant verdens sikreste, og trafikantene ønsker ikke fortsatt ferge. Heller ikke Stortinget – de har i årevis kjempet for FERGEFRI E39 fra Kristiansand til Trondheim.

    Om Frp vil stoppe Møreaksen, så sier Frp nei takk til 24 mrd. til Møre og Romsdal. Denne bevilgningen er ikke en blankofullmakt til fylket om å bygge de veiene de vil. Forsvinner Møreaksen så går pengene tilbake i den store potten til NTP. Det er mange andre fylker som har gryteklare og mer lønnsomme prosjekter enn M&R.

    Om Møreaksen blir bygd, så blir ikke andre prosjekter dårligere. Gode prosjekter i M&R vil kjempe på lik linje med andre i neste runde, helt uavhengig av hva fylkene har fått tidligere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse