Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ynskjer verkeleg Molde sine innbyggjarar å køyre ny E-39 rett gjennom byen, rasere mykje flotte byområder og pådra seg enormt mykje vegstøy?

Eg får kvar veke meldingar og telefonar frå innbyggjarar i og rundt Molde, som heldigvis slett ikkje ynskjer Møreaksen, men heller fortsatt ferjer eller Romsdalsaksen.

I alle nye planleggingar av større vegprosjekt her i landet, planlegg ein store vegsystem langt utanom byar og tettbygd strøk.

I alle nye planleggingar av nye store fjordkryssingar jamf kryssing av Bjørnafjorden (Hordfast) er djupe undersjøiske tunnelar skrota for lengst, til fordel for veg OPPE på sjøen ved flytebruer.

Men neida, Høgre og Orten og co skal bryte alle desse prinsippa, berre verdens dyraste og farligaste lokalveg vert bygd ved ein Møreakse som befolkninga i fylket slett IKKJE vil ha!

Og, får eg det ikkje som eg vil seier Helge Orten, så flyttar vi pengane til andre fylket.

Dette forklarar kvifor Høgre har sørga for at 4,4 milliard kr som står i NTP perioden 2018–2021, som skulle vore brukt på til dømes E-136 Romsdalen, Ørskogfjell osv, ikkje er brukt ei kr av, ein klar strategi ser det ut for.

Høgre og Orten kan starte med å løyve pengar til følgjande prosjekt, og slutte med skremselspropaganda om at pengane forsvinn, dersom dei ikkje får vilja si.

  • E-136 Rødstøl- Innland grense
  • E-136 Flatmark, Monge , Marstein
  • E-136 Veblingsnes
  • E-136 Hjelviktunnelen
  • E-136 Måndalen
  • E-136 Innfjorden
  • E-39 Blindheim- Breivika
  • E-136 Lerstadvegen
  • E-39 Ålesund–Molde, mange prosjekt
  • E-39 Voldatunellen
  • E-39 Veibustkrysset
  • RV 70 veg til Ålvundfjorden
  • RV 70 utbetring bruer mot Oppdal
  • RV 15 Strynefjellet
  • E-39 Batnfjordøra
  • E-39 Lønset - Hjelset utan bompengar
  • E-39/136 Ørskogfjellet, ( kanskje ein har tenkt å begynne snart?)
  • E-39 Voldafjordkryssinga
  • E-39 HAFAST
  • E-39 Halsafjordkryssinga
  • Ny veg m gul midtstripe E-39, Festøya–Ørsta.

Og, eg kunne fortsett.

At Helge Orten truga med å fjerne pengane frå Møre og Romsdal dersom «han og Høgre» ikkje får vilja si om å bruke alle pengane på Møreaksen, er rett og slett greinalaust.

Blir Møreaksen bygd, vil alle prosjekta som står over, bli skubba ut i tid med fleire tiår, det er realiteten.

Vi i FrP og underteikna ynskjer å lytte til folket som klart og tydeleg ynskjer vegbygging over heile fylket, skrote Møreaksen og sørge for trygge og gode vegar og ferjer, ikkje djupe, skumle undersjøiske tunellar, gjennom jordskjelvforkastningar 400 m under fjorden.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Espen Heitmann · 2 år siden
    Etter og ha lest kommentarfeltet kan man konstantere at tilhengerne av Møreaksen har gått tom for argumenter, og det er jo ikke så pussig, det er ikke lenger noen gode argumenter for Møreaksen.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Espen Heitmann Joda, Møreaksen har mange gode argumenter:
      -Møreaksen er billigere enn Romsdalsaksen
      -Møreaksen er raskere enn Romsdalsaksen for flertallet av brukerne
      -Romsdalsaksen mister en stor del av trafikkgrunnlaget når bru over Langfjorden kommer
      -I dårlig vær vil mange foretrekke en tørr lys tunnel framfor en værutsatt bro
      -Møreaksen gir større samfunnsnytte enn Romsdalsaksen

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Espen Heitmann · 2 år siden
      @Terje Sundsbø -Møreaksen er billigere enn Romsdalsaksen, Nei det er det faktisk delte meninger om og noen anslag viser at Møreaksen kan bli nesten dobbelt så dyr somRomsdalsaksen

      Møreaksen er raskere enn Romsdalsaksen for flertallet av brukerne, Hvis du tenker smått og på lokale brukere har du rett, MEN flertallet som vil bruke veien er ikke lokale, dette vil bli ett nasjonalt prosjekt som binder sammen Bergen Trondheim og Østlandet

      -Romsdalsaksen mister en stor del av trafikkgrunnlaget når bru over Langfjorden kommer, Hvis den kommer, kanskje, men i såfall vil også Møreaksen minste mange brukere

      I dårlig vær vil mange foretrekke en tørr lys tunnel framfor en værutsatt bro, I all slags vær vil det være større fare for ulykker i en tunell og de vil få større konsekvenser

      Møreaksen gir større samfunnsnytte enn Romsdalsaksen, hvor i alle dager har du det fra, lokalt ja muligens, Nasjonalt nei
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Espen Heitmann
      -Møreaksen er billigere enn Romsdalsaksen. Det fremgår av eksterne, kvalitetssikrede utredninger.

      -Flertallet av de som faktisk krysser fjorden er lokale. De på gjennomreise er i mindretall.

      -Romsdalsaksen minster en del av trafikkgrunnlaget når det kommer bro over Langfjorden. Denne trafikken vil aldri konkurrere med Møreaksen.

      -Risikoen for ulykker er faktisk mindre i tunneler enn på øvrige veistrekninger, og spesielt i dårlig vær.

      -Møreaksen gir større samfunnsnytte enn Romsdalsaksen. Samfunnsnytte måles alltid nasjonalt.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Espen Heitmann · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Det er vas, men for all del, deg om det
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 2 år siden
    Klart at MA blokkerer for utbedring av Europa- og Riksveiprosjekter, som det masse av.
    Når Fylkespartiene i Møre og Romsdal mener at MA kommer, fordi at de har vedtatt dette på fylkesårsmøtene sine, kunne de vel også sagt nei til MA, og ja til utbedring av eksisterende infrastruktur. 
    Blir å betegne som trussel det Helge Orten  sier. Blir det ikke MA, forsvinner pengene!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Helge Orten kommer ikke med en trussel, han beskriver faktiske forhold. Bevilgningene i NTP er ikke fylkesvise bevilgninger, men til enkeltprosjekter. Det er Frank Sve som bløffer.

      Forsvinner Møreaksen, så kan ikke pengene brukes fritt i vårt fylke. Våre prosjekter må da konkurrere på lik linje med alle andre gryteklare lønnsomme prosjekter i Norge. Det kan Frp ikke gjøre noe med.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Beathe Solemdal · 2 år siden
    Det er bare så synd at slike som Sve skal få så mye spalteplass. Sår splitt og hersk samme hvor han er. Bare trist lesestoff. Bare det er noe Romsdal og Nordmøre ikke skal få så er han på plass. Bruker nordmøre mot romsdal opp mot hverandre  og vise versa. Sunnmøre har alt å tjene på hans narrespill
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 2 år siden
    Er du glad i forgubbing og stagnasjon?

    STEM FRP!

    Utvikling? Kjem ikkje på tale! Frank set ein stoppar for :
    - Møreaksen
    - Opera
    - Bypakkar
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Romsdalsaksen vil ikke spare fylket for store summer, fordi Fannefjordtunnelen må holdes åpen uansett. Jeg tror ikke på din påstand at tunnelen under Fannefjorden vil miste trafikk til en bro nærmere Hjelset, og at M&R fylke da slipper å holde sikkerhet og kapasitet vedlike.

      Kan du forklare hva som var personangrep i min kommentar, slik du hevder. Ikke glem å lese dine egnekommentarer i forkant. Vi to har en helt klar forskjellig oppfatning av hva ordet personangrep betyr.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø
      Så du hadde ikkje oppfatta dette likevel, nei? Ja, Fannefjordtunnelen må truleg haldast åpen uansett. Det er då ikkje det som er poenget! Poenget er at den tunnelen eller brua som i framtida må byggjast over/under Fannefjorden grunna auka krav til kapasitet og kvalitet blir bygd og kosta av Staten dersom Romsdalsaksen blir det valde fergefrie alternativet! Dersom Møreaksen blir det valde fergefrie alternativet blir denne vegstrekninga ikkje statleg, men framleis fylkesveg som Møre og Romsdal fylke må koste.  Romsdalsaksen vil dermed spare fylket for store summar. Kva er det som er feil med dette resonnementet, Sundsbø? Forstår du framleis ikkje dette? 

      Personangrepet var slik: 
      «Du respekterer tydeligvis ikke andres syn, og din måte å ordlegge deg på og karakterisere andre på, finner jeg deg ikke verdig å diskutere med.«
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Den tunnelen som i dag går under Fannefjorden mener du staten vil ta ansvaret for, når staten bygger ny bro over fjorden nærmere Hjelset i tillegg? Hvorfor skal staten ta over ansvaret for denne tunnelen på en fylkesvei, når de i tillegg har bygd bro over fjorden på europavegen? Jeg har ikke tro denne antagelsen din.

      Når det gjelder personalangrepet, ser jeg du har glemt å gjengi din egen kommentar i forkant.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Nei, Sundsbø! Denne tunnelen vil framleis vere fylket sitt ansvar! Men fylket slepp å byggje ny tunnel eller bru når denne tunnelen ikkje lenger kan ta unna trafikken langs F64 når Romsdalsaksen medfører at E39/Staten tar den rekninga! Dersom eksisterande tunnel skulle bli nedlagd når Romsdalsaksen/E39 skaffar bru over Fannefjorden, så ville fylket faktisk kome vesentleg betre ut økonomisk enn ved dagens situasjon! Altså dobbel sparing! Er dette umogeleg for deg å forstå, Sundsbø? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Jeg forstår at du tror at med en bro nærmere Hjelset, så vil trafikken gjennom Fannefjordtunnelen bli så liten at den ikke trenger oppgradering. Jeg tror at med Romsalsaksen så vil belastningen på denne tunnelen øke, ikke minke.

      Når det gjelder personalangrepet, ser jeg du har glemt å gjengi din egen kommentar i forkant. Hvorfor det?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Når skal Nordmøre stoppe de planlagte fergeavløsningsprosjektene, og gå for fortsatt ferge?

    Når skal veiene begynne å gå dit folk skal, og ikke utenom?

    Tunnelen under Romsdalsfjorden er blant verdens sikreste, og trafikantene ønsker ikke fortsatt ferge. Heller ikke Stortinget – de har i årevis kjempet for FERGEFRI E39 fra Kristiansand til Trondheim.

    Om Frp vil stoppe Møreaksen, så sier Frp nei takk til 24 mrd. til Møre og Romsdal. Denne bevilgningen er ikke en blankofullmakt til fylket om å bygge de veiene de vil. Forsvinner Møreaksen så går pengene tilbake i den store potten til NTP. Det er mange andre fylker som har gryteklare og mer lønnsomme prosjekter enn M&R.

    Om Møreaksen blir bygd, så blir ikke andre prosjekter dårligere. Gode prosjekter i M&R vil kjempe på lik linje med andre i neste runde, helt uavhengig av hva fylkene har fått tidligere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse