Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ynskjer verkeleg Molde sine innbyggjarar å køyre ny E-39 rett gjennom byen, rasere mykje flotte byområder og pådra seg enormt mykje vegstøy?

Eg får kvar veke meldingar og telefonar frå innbyggjarar i og rundt Molde, som heldigvis slett ikkje ynskjer Møreaksen, men heller fortsatt ferjer eller Romsdalsaksen.

I alle nye planleggingar av større vegprosjekt her i landet, planlegg ein store vegsystem langt utanom byar og tettbygd strøk.

I alle nye planleggingar av nye store fjordkryssingar jamf kryssing av Bjørnafjorden (Hordfast) er djupe undersjøiske tunnelar skrota for lengst, til fordel for veg OPPE på sjøen ved flytebruer.

Men neida, Høgre og Orten og co skal bryte alle desse prinsippa, berre verdens dyraste og farligaste lokalveg vert bygd ved ein Møreakse som befolkninga i fylket slett IKKJE vil ha!

Og, får eg det ikkje som eg vil seier Helge Orten, så flyttar vi pengane til andre fylket.

Dette forklarar kvifor Høgre har sørga for at 4,4 milliard kr som står i NTP perioden 2018–2021, som skulle vore brukt på til dømes E-136 Romsdalen, Ørskogfjell osv, ikkje er brukt ei kr av, ein klar strategi ser det ut for.

Høgre og Orten kan starte med å løyve pengar til følgjande prosjekt, og slutte med skremselspropaganda om at pengane forsvinn, dersom dei ikkje får vilja si.

  • E-136 Rødstøl- Innland grense
  • E-136 Flatmark, Monge , Marstein
  • E-136 Veblingsnes
  • E-136 Hjelviktunnelen
  • E-136 Måndalen
  • E-136 Innfjorden
  • E-39 Blindheim- Breivika
  • E-136 Lerstadvegen
  • E-39 Ålesund–Molde, mange prosjekt
  • E-39 Voldatunellen
  • E-39 Veibustkrysset
  • RV 70 veg til Ålvundfjorden
  • RV 70 utbetring bruer mot Oppdal
  • RV 15 Strynefjellet
  • E-39 Batnfjordøra
  • E-39 Lønset - Hjelset utan bompengar
  • E-39/136 Ørskogfjellet, ( kanskje ein har tenkt å begynne snart?)
  • E-39 Voldafjordkryssinga
  • E-39 HAFAST
  • E-39 Halsafjordkryssinga
  • Ny veg m gul midtstripe E-39, Festøya–Ørsta.

Og, eg kunne fortsett.

At Helge Orten truga med å fjerne pengane frå Møre og Romsdal dersom «han og Høgre» ikkje får vilja si om å bruke alle pengane på Møreaksen, er rett og slett greinalaust.

Blir Møreaksen bygd, vil alle prosjekta som står over, bli skubba ut i tid med fleire tiår, det er realiteten.

Vi i FrP og underteikna ynskjer å lytte til folket som klart og tydeleg ynskjer vegbygging over heile fylket, skrote Møreaksen og sørge for trygge og gode vegar og ferjer, ikkje djupe, skumle undersjøiske tunellar, gjennom jordskjelvforkastningar 400 m under fjorden.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Espen Heitmann · 2 år siden
    Etter og ha lest kommentarfeltet kan man konstantere at tilhengerne av Møreaksen har gått tom for argumenter, og det er jo ikke så pussig, det er ikke lenger noen gode argumenter for Møreaksen.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Espen Heitmann Joda, Møreaksen har mange gode argumenter:
      -Møreaksen er billigere enn Romsdalsaksen
      -Møreaksen er raskere enn Romsdalsaksen for flertallet av brukerne
      -Romsdalsaksen mister en stor del av trafikkgrunnlaget når bru over Langfjorden kommer
      -I dårlig vær vil mange foretrekke en tørr lys tunnel framfor en værutsatt bro
      -Møreaksen gir større samfunnsnytte enn Romsdalsaksen

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Espen Heitmann · 2 år siden
      @Terje Sundsbø -Møreaksen er billigere enn Romsdalsaksen, Nei det er det faktisk delte meninger om og noen anslag viser at Møreaksen kan bli nesten dobbelt så dyr somRomsdalsaksen

      Møreaksen er raskere enn Romsdalsaksen for flertallet av brukerne, Hvis du tenker smått og på lokale brukere har du rett, MEN flertallet som vil bruke veien er ikke lokale, dette vil bli ett nasjonalt prosjekt som binder sammen Bergen Trondheim og Østlandet

      -Romsdalsaksen mister en stor del av trafikkgrunnlaget når bru over Langfjorden kommer, Hvis den kommer, kanskje, men i såfall vil også Møreaksen minste mange brukere

      I dårlig vær vil mange foretrekke en tørr lys tunnel framfor en værutsatt bro, I all slags vær vil det være større fare for ulykker i en tunell og de vil få større konsekvenser

      Møreaksen gir større samfunnsnytte enn Romsdalsaksen, hvor i alle dager har du det fra, lokalt ja muligens, Nasjonalt nei
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Espen Heitmann
      -Møreaksen er billigere enn Romsdalsaksen. Det fremgår av eksterne, kvalitetssikrede utredninger.

      -Flertallet av de som faktisk krysser fjorden er lokale. De på gjennomreise er i mindretall.

      -Romsdalsaksen minster en del av trafikkgrunnlaget når det kommer bro over Langfjorden. Denne trafikken vil aldri konkurrere med Møreaksen.

      -Risikoen for ulykker er faktisk mindre i tunneler enn på øvrige veistrekninger, og spesielt i dårlig vær.

      -Møreaksen gir større samfunnsnytte enn Romsdalsaksen. Samfunnsnytte måles alltid nasjonalt.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Espen Heitmann · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Det er vas, men for all del, deg om det
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 3 år siden
    Klart at MA blokkerer for utbedring av Europa- og Riksveiprosjekter, som det masse av.
    Når Fylkespartiene i Møre og Romsdal mener at MA kommer, fordi at de har vedtatt dette på fylkesårsmøtene sine, kunne de vel også sagt nei til MA, og ja til utbedring av eksisterende infrastruktur. 
    Blir å betegne som trussel det Helge Orten  sier. Blir det ikke MA, forsvinner pengene!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Helge Orten kommer ikke med en trussel, han beskriver faktiske forhold. Bevilgningene i NTP er ikke fylkesvise bevilgninger, men til enkeltprosjekter. Det er Frank Sve som bløffer.

      Forsvinner Møreaksen, så kan ikke pengene brukes fritt i vårt fylke. Våre prosjekter må da konkurrere på lik linje med alle andre gryteklare lønnsomme prosjekter i Norge. Det kan Frp ikke gjøre noe med.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Beathe Solemdal · 3 år siden
    Det er bare så synd at slike som Sve skal få så mye spalteplass. Sår splitt og hersk samme hvor han er. Bare trist lesestoff. Bare det er noe Romsdal og Nordmøre ikke skal få så er han på plass. Bruker nordmøre mot romsdal opp mot hverandre  og vise versa. Sunnmøre har alt å tjene på hans narrespill
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 3 år siden
    Er du glad i forgubbing og stagnasjon?

    STEM FRP!

    Utvikling? Kjem ikkje på tale! Frank set ein stoppar for :
    - Møreaksen
    - Opera
    - Bypakkar
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø For absolutt siste gong! Når Romsdalsaksen har medført statleg E39-bru til Lønset, trur du då det blir bygd nytt løp i Fannefjordtunnelen? Sjølvsagt ikkje!!! Så dermed slepp fylket å byggje nytt løp i tunnelen, evnt. bru grunna vanskelege tilhøve for ny tunnel!!! Dette betyr at Staten sparer fylket for store summar den dagen eksisterande tunnel har for liten kapasitet dersom Romsdalsaksen blir bygd!!! Som leiaren i samferdselsutvalet i fylket alt har vore inne på i uttalar i media. For dersom Romsdalsaksen ikkje blir bygd, må fylket ta denne kostnaden! For siste gong: Forstår du det no? Og aksepterer du at Romsdalsaksen dermed sparer fylket for store summar?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Om Romsdalsaksen bygges, så vil det medføre større trafikk i Fannefjordtunnelen, ikke mindre, slik du hevder. Og dermed må den tunnelen opprustes, av fylkeskommunen, minst like mye som om Møreaksen bygges. 

      Jeg deler ikke din tro på at trafikken isteden vil ta en bro nærmere Hjelset. 
      Kan du akseptere det?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Så du trur verkeleg at fylket vil byggje ein ny tunnel for å avlaste eksisterande tunnel når der er ei bru over til Lønset som gir minimalt med tillegg til reisetida til Molde og gjennom Tussentunnelen samanlikna med Fannefjordtunnelen? Hugs at tunnelen er lenger enn ei bein line! Han skal først dukke under havbotnen, og deretter opp igjen. Trur du verkeleg fylket vil ta seg råd til dette når det ikkje er nødvendig??? Og med ei bru over fjorden, så vil all trafikk austover køyre brua, og avlaste tunnelen. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Du har endelig oppfattet meg rett. Med Romsdalsaksen vil det bli større trafikk i Fannefjordtunnelen enn uten Romsdalsaksen. Det er derfor mer nødvendig med en opprusting av tunnelen med Romsdalsaksen. Om de ikke ser seg råd med en slik oppgradering, kan de gjøre det samme med Møreaksen.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Nei, eg har for lengst oppfatta at du er heilt på jordet i dine vurderingar av behovet for eit nytt løp i Fannefjordtunnelen. Du påstår altså at om Romsdalsaksen blir bygd, så vil det resultere i ei bru og eit ekstra løp i Fannefjordtunnelen!!! Altså ei tredobling av dagens kapasitet!!! Og dersom det, mot formodning, skulle bli for liten kapasitet i tunnelen med brua på plass, trur du då bilistane vil stille seg i ei saktegående kø for å kome ned i denne tunnelen??? Nei, dei vil køyre over brua, og kome raskare fram! Trafikken vil fordele seg heilt automatisk! Er dette så vanskeleg å forstå, Sundsbø? Nei, tunnelen vil snarare bli ein reservekapasitet for brua, som blir trivelegare å køyre og om lag like rask som tunnelen.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 3 år siden
    Når skal Nordmøre stoppe de planlagte fergeavløsningsprosjektene, og gå for fortsatt ferge?

    Når skal veiene begynne å gå dit folk skal, og ikke utenom?

    Tunnelen under Romsdalsfjorden er blant verdens sikreste, og trafikantene ønsker ikke fortsatt ferge. Heller ikke Stortinget – de har i årevis kjempet for FERGEFRI E39 fra Kristiansand til Trondheim.

    Om Frp vil stoppe Møreaksen, så sier Frp nei takk til 24 mrd. til Møre og Romsdal. Denne bevilgningen er ikke en blankofullmakt til fylket om å bygge de veiene de vil. Forsvinner Møreaksen så går pengene tilbake i den store potten til NTP. Det er mange andre fylker som har gryteklare og mer lønnsomme prosjekter enn M&R.

    Om Møreaksen blir bygd, så blir ikke andre prosjekter dårligere. Gode prosjekter i M&R vil kjempe på lik linje med andre i neste runde, helt uavhengig av hva fylkene har fått tidligere.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse