Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Del på Facebook
Illustrasjon: Møreaksen
Illustrasjon: Møreaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når skal vår Statsminister forstå at å bruke 25–35 milliard kroner på Møreaksen er aldeles spinnvilt, når eit stort, stort fleirtal av befolkninga i Møre og Romsdal ikkje vil ha dette?

Møre og Romsdal fylke manglar milliardar av kroner til våre sjukehus til dømes, kvifor held Statsministeren på slik, med framsnakking av Møreaksen til milliardar som folket ikkje vil ha?

25–35 milliard kroner har staten behov for å bruke til bygging av vegar på land og veg og prosjekt som folket du tjener Erna, faktisk har behov for og ynskjer.

Har vår Statsminister råda til å kaste vekk mange titals milliard Kr på områder som folket verken ynskjer eller ser behovet for?

Å kome med enda ein « trussel og skremselspropaganda» frå Høgre og Erna, om at dersom ikkje Høgre og Orten får vilja si til å bygge lokalvegen deira Møreaksen, så blir det ikkje vegbygging.

Dette er ein «dryg» påstand, og er ein Statsminister lite verdig.

Alle veit at det står mengder med samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal som kan prioriterast fram og byggjast ut rimeleg raskt, og sannsynligvis vesentlig raskare enn ei fullverdig utbygging av den greinalause Møreaksen.

Erna kan tildømes overføre ansvaret for å bygge Ålesund–Molde og vidare til innlandet grense, til Nye Veier AS, då får pengane vegar å gå på!

Nei Erna, skrot Møreaksen og la vi som bygg vegar i Møre og Romsdal få bygge dei vegsystema som folket ynskjer, hold Høgre og Orten på gangen, så skal du sjå at det faktisk blir veg og asfalt, mykje veg og asfalt.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 2 år siden
    Frank, dette lesarinnlegget held rett og slett ikkje mål. Kva meiner du eigentleg? Vil du ha pengar til fylket eller ikkje? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Rolf Erik Pedersen · 2 år siden
      @Lama Vik Om du leser hva Sve skriver, så er det vel ingen tvil om Sve ønsker penger til Fylket. 
      Hva er det som ikke holder mål?
      Det er veldig mange kilometer med veier Staten har ansvar for, som sårt trenger milliarder til utbedringer, og standardheving. 
      Er fastlandsforbindelsen til øyene så samfunnsøkonomiske som Møreaksen AS og politikere i Molde og Aukra sier, så vil vel dette prosjektet betale seg selv. Hva venter de på?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Sve sier han ønsker penger til fylket, men sier samtidig nei til at staten finansierer fastlandsforbindelsene til Otrøya og Aukra. Det er ikke slik at disse pengene da vil forbli i vårt fylke. Staten har ansvaret for mange veier også i andre fylker, som vil komme mye lenger fram i køen enn andre prosjekter her i fylket. Konsekvensen av Sve sin politikk er at fylket mister disse milliardene som Sve sier nei takk til.

      Fastlandsforbindelsene til Aukra og Otrøya er lønnsomme i kombinasjon med Møreaksen, og vil betale seg selv. Men uten steinmassene fra Møreaksen er lønnsomheten ikke den samme. Se 

      https://www.rbnett.no/meninger/2021/05/12/M%C3%B8reaksen-Kjerringsundet-unikt-23951717.ece
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
    Sundsbø, når du underslår det faktum at Romsdalsaksen, med bru til Lønset, vil spare fylket for store summar ved at fylket ikkje treng å byggje bru eller nytt løp i Fannefjordtunnelen den dagen tunnelen har for liten kapasitet, så er det jamngodt med løgn det du presterer. Men dette har vi diskutert tidlegare. Ei løgn blir ikkje sanning om ho blir gjentatt mange gonger. Det har vore nok juks omkring Møreaksen no! Sanninga vil ofte vinne fram til slutt. Møreaksen og Erna syng på sin svanesang. Heldigvis.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø At du ikkje kan sjå dette tar eg ikkje så tungt. Kjem du til å skrive om dette i fylkets aviser, Sundsbø, og ikkje berre vere den som skal kommentere andre sine innlegg? For dette er eit viktig punkt i aksesaka. Så kan du vise for alle kor feil eg tar. OK?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Alternativene er i praksis gjensidig utelukkende, bare ett vil bli gjennomført. Derfor vil det være umulig å hevde at påstanden om utvidelse er korrekt eller feil, fordi det aldri kan verifiseres hva som ville skjedd med de andre alternativene.

      Du kan ikke ta deg bryet med å gjenta hvordan du har tilbakevist dette?

      Se alle mine kommentarer til deg over. Der forklarer jeg hvorfor jeg mener du tar feil. Men du aksepterer ikke at mine vurderinger ikke samsvarer med dine.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Dette svarte eg:

      «Vi treng då ingen motsats eller relevant samanlikningsgrunnlag til ditt postulat om at Møreaksen vil spare fylkeskommunen for ei utviding av Fannefjordtunnelen!!! Det er berre å konstatere om dette er rett eller ikkje!»

      Altså: Med Møreaksen blir det kun eitt einaste alternativ for kryssing av Fannefjorden i framtida: Kun ein eittløpstunnel! For «Møreaksen vil spare fylkeskommunen for ei utviding av Fannefjordtunnelen.» Om din «spådom» er rett vil vise seg dersom Møreaksen blir bygd. For då vil det vise seg om det er nok med eitt løp. Dersom det altså må byggjast eit løp til, så er din spådom feil.

      Og dersom Romsdalsaksen blir bygd, og det viser seg at det er tilstrekkjeleg med brua og eksisterande tunnel, så er også din spådom feil!

      Kva er det du ikkje forstår? Vil du gå tilbake på dette postulatet, eller forsøke å trylle det bort? Postulatet står godt på eigne bein, og du tok ingen atterhald. Men om du vil angre deg, så er det berre å seie ifrå. Så kan vi få avslutta denne delen av debatten.

      Eg aksepterer ikkje at mine vurderingar ikkje samsvarar med dine??? Jau, eg har då i aller høgste grad akseptert at vi er usamde! Kvifor elles diskuterer vi? Men eg er ikkje samd med alle dine vurderingar!

      Tør du å skrive innlegg om dette i dei tre største avisene i fylket?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug
      Vi er altså enige om at jeg tror Romsdalsaksen vil medføre mer trafikk i Fannefjordtunnelen enn Møreaksen, men at du ikke tror på dette.

      Det vi da diskuterer er følgende:

      Mitt postulat er at hvis Fannefjordtunnelen må utvides når Møreaksen bygges, så må tunnelen i hvert fall utvides om Romsdalsaksen bygges.

      Om Møreaksen bygges, og Fannefjordtunnelen må utvides, så vil vi ikke kunne vite om Fannefjordtunnelen må utvides om Romsdalsaksen bygges, fordi Romsdalsaksen da ikke bygges.

      Og hvis Romsdalsaksen bygges, og Fannefjordtunnelen ikke utvides, så kan vi ikke vite om den må utvides om Møreaksen hadde blitt bygget istedenfor. Fordi Møreaksen da ikke bygges.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø
      Her er ditt postulat som er utgangspunktet for denne delen av debatten:

      «Møreaksen vil altså spare fylkeskommunen for en utvidelse av Fannefjordtunnelen.»

      Du konstruerer ein gordisk knute og nektar å svare på kvar eg tar feil. Kvifor svarar du ikkje på mi løysing av dette, som du forvanskar slik? Er det for å sleppe å innrømme feil, eller forstår du ikkje dette? Er det noko gale med forutsetningane? Er det kronologien og tidsperspektivet som forvirrar deg? Du kan ikkje berre rømme unna så lettvint som dette etter gjentatte gonger å ha etterlyst svar frå meg. No er det eg som etterlyser svar frå deg. Og la vere berre å sende same svaret som no! Dette må vi få ein slutt på!
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Frp er imot gigantomani, men har i Stortinget nettopp trumfet igjennom forlengelse av Nord-Norgebanen, til flere hunder milliarder kroner.

    Frp og Frank Sve bør forstå at Møreaksen finansiert via NTP sparer Møre og Romsdal fylkeskommune for over 7 milliarder ved å gi fastlandsforbindelse til Aukra og Otrøya. Denne fastlandsforbindelsen vil fylkeskommunen måtte finansiere, slik som Nordøyvegen, hvis Romsdalsaksen velges. Hvis Møre og Romsdal mangler midler, så vil Romsdalsaksen gå ut over svært mange andre oppgaver. Og dette må politikerne ta hensyn til.

    Det er ikke slik at et meningsmåling utført av en pressgruppe trumfer flertallsvedtak i fylkestinget og kommunene. Politikerne har satt seg inn i utredningene og fakta om de ulike alternativene, langt grundigere enn de som er spurt i meningsmålingene. Politikerne bør stole på fagfolk og fakta, ikke svertekampanjer fra pressgrupper.

    Om politikerne er folkets tjenere, så lar de seg ikke presse av medieoppslag styrt av pressgrupper, de styres av sitt partis ideologi og faktabasert kunnskap. En ting bør vi alle være enige om – det er valget i september som avgjør, ikke pressgruppers egne meningsmålinger.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 7 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 12 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrDu skjønner åpenbart ikke hva du selv skriver. Du har helt rett i at Møreaksen er strekningen Ålesund-Molde. På samme ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse