fbpx
Annonse
Annonse
Frank Sve, fylkes- og gruppeleiar i MR FrP
Leserinnlegg
Frank Sve, fylkes- og gruppeleiar i MR FrP
14 mai 2021 18:27
Illustrasjon: Møreaksen
Illustrasjon: Møreaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Når skal vår Statsminister forstå at å bruke 25–35 milliard kroner på Møreaksen er aldeles spinnvilt, når eit stort, stort fleirtal av befolkninga i Møre og Romsdal ikkje vil ha dette?

Møre og Romsdal fylke manglar milliardar av kroner til våre sjukehus til dømes, kvifor held Statsministeren på slik, med framsnakking av Møreaksen til milliardar som folket ikkje vil ha?

25–35 milliard kroner har staten behov for å bruke til bygging av vegar på land og veg og prosjekt som folket du tjener Erna, faktisk har behov for og ynskjer.

Har vår Statsminister råda til å kaste vekk mange titals milliard Kr på områder som folket verken ynskjer eller ser behovet for?

Å kome med enda ein « trussel og skremselspropaganda» frå Høgre og Erna, om at dersom ikkje Høgre og Orten får vilja si til å bygge lokalvegen deira Møreaksen, så blir det ikkje vegbygging.

Dette er ein «dryg» påstand, og er ein Statsminister lite verdig.

Alle veit at det står mengder med samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal som kan prioriterast fram og byggjast ut rimeleg raskt, og sannsynligvis vesentlig raskare enn ei fullverdig utbygging av den greinalause Møreaksen.

Erna kan tildømes overføre ansvaret for å bygge Ålesund–Molde og vidare til innlandet grense, til Nye Veier AS, då får pengane vegar å gå på!

Nei Erna, skrot Møreaksen og la vi som bygg vegar i Møre og Romsdal få bygge dei vegsystema som folket ynskjer, hold Høgre og Orten på gangen, så skal du sjå at det faktisk blir veg og asfalt, mykje veg og asfalt.

Du må være logget inn for å kommentere.
Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 1 måneder siden
    Frank, dette lesarinnlegget held rett og slett ikkje mål. Kva meiner du eigentleg? Vil du ha pengar til fylket eller ikkje? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Rolf Erik Pedersen · 1 måneder siden
      @Lama Vik Om du leser hva Sve skriver, så er det vel ingen tvil om Sve ønsker penger til Fylket. 
      Hva er det som ikke holder mål?
      Det er veldig mange kilometer med veier Staten har ansvar for, som sårt trenger milliarder til utbedringer, og standardheving. 
      Er fastlandsforbindelsen til øyene så samfunnsøkonomiske som Møreaksen AS og politikere i Molde og Aukra sier, så vil vel dette prosjektet betale seg selv. Hva venter de på?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Rolf Erik Pedersen Sve sier han ønsker penger til fylket, men sier samtidig nei til at staten finansierer fastlandsforbindelsene til Otrøya og Aukra. Det er ikke slik at disse pengene da vil forbli i vårt fylke. Staten har ansvaret for mange veier også i andre fylker, som vil komme mye lenger fram i køen enn andre prosjekter her i fylket. Konsekvensen av Sve sin politikk er at fylket mister disse milliardene som Sve sier nei takk til.

      Fastlandsforbindelsene til Aukra og Otrøya er lønnsomme i kombinasjon med Møreaksen, og vil betale seg selv. Men uten steinmassene fra Møreaksen er lønnsomheten ikke den samme. Se 

      https://www.rbnett.no/meninger/2021/05/12/M%C3%B8reaksen-Kjerringsundet-unikt-23951717.ece
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lars Svein Valderhaug · 1 måneder siden
    Sundsbø, når du underslår det faktum at Romsdalsaksen, med bru til Lønset, vil spare fylket for store summar ved at fylket ikkje treng å byggje bru eller nytt løp i Fannefjordtunnelen den dagen tunnelen har for liten kapasitet, så er det jamngodt med løgn det du presterer. Men dette har vi diskutert tidlegare. Ei løgn blir ikkje sanning om ho blir gjentatt mange gonger. Det har vore nok juks omkring Møreaksen no! Sanninga vil ofte vinne fram til slutt. Møreaksen og Erna syng på sin svanesang. Heldigvis.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Lars Svein Valderhaug Nå har du overskreden grensen for det barnslige, og viser bare at du ikke aksepterer at jeg ikke har samme mening som deg.
      Du får bare fortsette om du gidder, så kan leserne selv vurdere om de finner det interessant. 
      Ønsker deg en fin 17.mai-feiring.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 1 måneder siden
      @Terje Sundsbø Då konstaterer eg at du ikkje vil ta stilling til mine argument og spørsmål. Kven som oppfører seg mest barnsleg av oss to trur eg andre skal få vurdere. Og sjølvsagt aksepterer eg at vi ikkje har same meining. Du er vel ikkje akkurat den som skal rope høgst om det. At dette har dratt ut skuldast at du har nekta å gi klare svar, og at du har nekta å godkjenne forutsetnadane for diskusjonen. At eg gidd å diskutere med deg er ikkje sjølvsagt. 
      Ynskjer også deg ei fin 17.mai-feiring.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Lars Svein Valderhaug Jeg har da svart på dette tidligere. 
      Hvis en kø i Fannefjordtunnelen er til å leve med for fylkeskommunen om Romsdalsaksen bygges, så vil de også kunne leve med slik kø i Fannefjordtunnelen når Møreaksen bygges. I så fall vil det ikke være noen forskjell mellom Møreaksen og Romsdalsaksen når det gjelder Fannefjordtunnelen. 
      Impliserer ikke dette at fylkeskommunen ikke vil prioritere utvidelser av Fannefjordtunnelen? 
      Eller hvordan tolker du mitt svar?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 1 måneder siden
      @Terje Sundsbø Men poenget er at det ikkje blir slik kø om Romsdalsaksen vert bygd fordi det då blir eit meir fleksibelt trafikksystem basert på ei dobling av kapasiteten, og meir enn det med tanke på at driftsstans i tunnelane er større enn på bruer. Og E39 med brua må dimensjonerast etter behov, t.d. med 2/3-felts veg over Skålahalvøya, slik som Lønset-Hjelset. Om nødvendig 4-felts. Dette er Statens vegvesen sitt ansvar å planleggje dersom Romsdalsaksen vert bygd, ikkje Møre og Romsdal fylkeskommune! Det er å lure folk å hevde at fylket vil ta over dette ansvaret frå Statens vegvesen! Kvifor i alle dagar skulle dei gjere det? Så fylket vil sleppe å ta denne kostnaden, uansett korleis vegsystemet blir sjåande ut! Forstår du ikkje det?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 måneder siden
      @Lars Svein Valderhaug Det er fylket som har ansvaret for Fannefjordtunnelen. Og jeg kjøper ikke ditt argument at broen over Lønset vil redusere ønsket om å kjøre Fannefjordtunnelen, som er raskere. 
      Dette har jeg forklart deg mange ganger, men du nekter å akseptere at jeg ikke er enig i din vurdering.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 måneder siden
    Frp er imot gigantomani, men har i Stortinget nettopp trumfet igjennom forlengelse av Nord-Norgebanen, til flere hunder milliarder kroner.

    Frp og Frank Sve bør forstå at Møreaksen finansiert via NTP sparer Møre og Romsdal fylkeskommune for over 7 milliarder ved å gi fastlandsforbindelse til Aukra og Otrøya. Denne fastlandsforbindelsen vil fylkeskommunen måtte finansiere, slik som Nordøyvegen, hvis Romsdalsaksen velges. Hvis Møre og Romsdal mangler midler, så vil Romsdalsaksen gå ut over svært mange andre oppgaver. Og dette må politikerne ta hensyn til.

    Det er ikke slik at et meningsmåling utført av en pressgruppe trumfer flertallsvedtak i fylkestinget og kommunene. Politikerne har satt seg inn i utredningene og fakta om de ulike alternativene, langt grundigere enn de som er spurt i meningsmålingene. Politikerne bør stole på fagfolk og fakta, ikke svertekampanjer fra pressgrupper.

    Om politikerne er folkets tjenere, så lar de seg ikke presse av medieoppslag styrt av pressgrupper, de styres av sitt partis ideologi og faktabasert kunnskap. En ting bør vi alle være enige om – det er valget i september som avgjør, ikke pressgruppers egne meningsmålinger.
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Lama Vik 13 timer siden Møreaksentoget går 13 september!
Frank. I staden for å ta invisteringane ut av fylket– kan du ikkje heller jobbe for å få ned bompengane? ...
"Og for de av oss som er mer opptatt av faktiske resultater enn av det politiske spillet, så er det ...
Terje Sundsbø 21 timer siden Møreaksentoget går 13 september!
Nå må Frank Sve bestemme seg – er det bompengesnittene, med 3 på Sunnmøre, eller er det det ene bompengelånet, ...
Roy Gravdehaug 22 timer siden Bompenger vs. arbeidsplasser
Beklager at jeg kun har lest første avsnitt, men datt helt ut , I himmelens navn tar du dette fra ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Sylvi Listhaug taler mot bedre vitende
@Rolf Erik PedersenDet jeg viser til er data fra utredningene utført av ulike fagetater. Du misliker budbringeren, i dette tilfellet et sammendrag ...
Jan Rune Haukvik 23 timer siden Møreaksentoget går 13 september!
Sve driver valgkamp, og da stiger iallefall ikke faktanivået i hans propaganda. Her forsøker Sve å bygge opp under en ny ...

Mest aktive

  • Terje Sundsbø 166 comments
  • Lars Svein Valderhaug 110 comments
  • Lama Vik 35 comments
  • Jan Rune Haukvik 30 comments
  • Vidar Hölm 23 comments
Annonse

Hva skjer?

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansund og omegn. Det er gratis å legge til oppføring i kalenderen.

Trykk her for å legge til arrangement

Trykk her for kalender i litt større format og tilknyttede artikler og annonserte arrangementer.

Annonse

Våre utvalgte