Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Illustrasjon: Møreaksen
Illustrasjon: Møreaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når skal vår Statsminister forstå at å bruke 25–35 milliard kroner på Møreaksen er aldeles spinnvilt, når eit stort, stort fleirtal av befolkninga i Møre og Romsdal ikkje vil ha dette?

Møre og Romsdal fylke manglar milliardar av kroner til våre sjukehus til dømes, kvifor held Statsministeren på slik, med framsnakking av Møreaksen til milliardar som folket ikkje vil ha?

25–35 milliard kroner har staten behov for å bruke til bygging av vegar på land og veg og prosjekt som folket du tjener Erna, faktisk har behov for og ynskjer.

Har vår Statsminister råda til å kaste vekk mange titals milliard Kr på områder som folket verken ynskjer eller ser behovet for?

Å kome med enda ein « trussel og skremselspropaganda» frå Høgre og Erna, om at dersom ikkje Høgre og Orten får vilja si til å bygge lokalvegen deira Møreaksen, så blir det ikkje vegbygging.

Dette er ein «dryg» påstand, og er ein Statsminister lite verdig.

Alle veit at det står mengder med samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal som kan prioriterast fram og byggjast ut rimeleg raskt, og sannsynligvis vesentlig raskare enn ei fullverdig utbygging av den greinalause Møreaksen.

Erna kan tildømes overføre ansvaret for å bygge Ålesund–Molde og vidare til innlandet grense, til Nye Veier AS, då får pengane vegar å gå på!

Nei Erna, skrot Møreaksen og la vi som bygg vegar i Møre og Romsdal få bygge dei vegsystema som folket ynskjer, hold Høgre og Orten på gangen, så skal du sjå at det faktisk blir veg og asfalt, mykje veg og asfalt.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 2 år siden
    Frank, dette lesarinnlegget held rett og slett ikkje mål. Kva meiner du eigentleg? Vil du ha pengar til fylket eller ikkje? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Rolf Erik Pedersen · 2 år siden
      @Lama Vik Om du leser hva Sve skriver, så er det vel ingen tvil om Sve ønsker penger til Fylket. 
      Hva er det som ikke holder mål?
      Det er veldig mange kilometer med veier Staten har ansvar for, som sårt trenger milliarder til utbedringer, og standardheving. 
      Er fastlandsforbindelsen til øyene så samfunnsøkonomiske som Møreaksen AS og politikere i Molde og Aukra sier, så vil vel dette prosjektet betale seg selv. Hva venter de på?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Sve sier han ønsker penger til fylket, men sier samtidig nei til at staten finansierer fastlandsforbindelsene til Otrøya og Aukra. Det er ikke slik at disse pengene da vil forbli i vårt fylke. Staten har ansvaret for mange veier også i andre fylker, som vil komme mye lenger fram i køen enn andre prosjekter her i fylket. Konsekvensen av Sve sin politikk er at fylket mister disse milliardene som Sve sier nei takk til.

      Fastlandsforbindelsene til Aukra og Otrøya er lønnsomme i kombinasjon med Møreaksen, og vil betale seg selv. Men uten steinmassene fra Møreaksen er lønnsomheten ikke den samme. Se 

      https://www.rbnett.no/meninger/2021/05/12/M%C3%B8reaksen-Kjerringsundet-unikt-23951717.ece
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
    Sundsbø, når du underslår det faktum at Romsdalsaksen, med bru til Lønset, vil spare fylket for store summar ved at fylket ikkje treng å byggje bru eller nytt løp i Fannefjordtunnelen den dagen tunnelen har for liten kapasitet, så er det jamngodt med løgn det du presterer. Men dette har vi diskutert tidlegare. Ei løgn blir ikkje sanning om ho blir gjentatt mange gonger. Det har vore nok juks omkring Møreaksen no! Sanninga vil ofte vinne fram til slutt. Møreaksen og Erna syng på sin svanesang. Heldigvis.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Og du trur at fylket vil prioritere å byggje ein ny tunnel når det går ei bru til Lønset, og det er Statens vegvesen sitt ansvar å dimensjonere E39-vegane mellom Ålesund og Molde? Du trur ikkje at fylket heller vil påverke Statens vegvesen til å byggje nødvendige vegar som gjer at E39 fyller dei behova som er definert? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug

      Det er statens oppgave å dimensjonere E39 mellom Ålesund og Molde. Men Fannefjordtunnelen er ikke på E39. Fannefjordtunnelen er fylkeskommunens ansvar. Og med Romsdalsaksen vil det bli økt trafikk og kø i Fannefjordtunnelen. Om fylket ikke utvider den, så vil det medføre en omvei for en stor del av trafikken.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Som vanleg svarar du ikkje på det eg spør om: 
      Trur du at fylket vil prioritere å byggje ein ny tunnel når det går ei bru til Lønset, og det er Statens vegvesen sitt ansvar å dimensjonere E39-vegane mellom Ålesund og Molde?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Kan du ikke lese? Hva var det jeg skrev i min forrige kommentar: 
      «Det er statens oppgave å dimensjonere E39 mellom Ålesund og Molde. Men Fannefjordtunnelen er ikke på E39. Fannefjordtunnelen er fylkeskommunens ansvar.»

      Jeg har da svart på dette tidligere. Hvis en kø i Fannefjordtunnelen er til å leve med for fylkeskommunen om Romsdalsaksen bygges, så vil de også kunne leve med slik kø i Fannefjordtunnelen når Møreaksen bygges. I så fall vil det ikke være noen forskjell mellom Møreaksen og Romsdalsaksen når det gjelder Fannefjordtunnelen. Impliserer ikke dette at fylkeskommunen ikke vil prioritere utvidelser av Fannefjordtunnelen?
       Eller hvordan tolker du mitt svar?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Altså: Då er vi samde om at dersom Romsdalsaksen skaffar ny bru over Fannefjorden til Lønset, så treng ikkje fylket å byggje ny tunnel. Men berre «hvis en kø i Fannefjordtunnelen er til å leve med for fylkeskommunen om Romsdalsaksen bygges, så vil de også kunne leve med slik kø i Fannefjordtunnelen når Møreaksen bygges»? Men det er sjølvsagt ikkje til å leve med for fylkeskommunen, Sundsbø. På eit tidspunkt må kapasiteten i Fannefjordtunnelen utvidast dersom Møreaksen vert bygd. Så kva blir ditt svar då, Sundsbø?


  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Frp er imot gigantomani, men har i Stortinget nettopp trumfet igjennom forlengelse av Nord-Norgebanen, til flere hunder milliarder kroner.

    Frp og Frank Sve bør forstå at Møreaksen finansiert via NTP sparer Møre og Romsdal fylkeskommune for over 7 milliarder ved å gi fastlandsforbindelse til Aukra og Otrøya. Denne fastlandsforbindelsen vil fylkeskommunen måtte finansiere, slik som Nordøyvegen, hvis Romsdalsaksen velges. Hvis Møre og Romsdal mangler midler, så vil Romsdalsaksen gå ut over svært mange andre oppgaver. Og dette må politikerne ta hensyn til.

    Det er ikke slik at et meningsmåling utført av en pressgruppe trumfer flertallsvedtak i fylkestinget og kommunene. Politikerne har satt seg inn i utredningene og fakta om de ulike alternativene, langt grundigere enn de som er spurt i meningsmålingene. Politikerne bør stole på fagfolk og fakta, ikke svertekampanjer fra pressgrupper.

    Om politikerne er folkets tjenere, så lar de seg ikke presse av medieoppslag styrt av pressgrupper, de styres av sitt partis ideologi og faktabasert kunnskap. En ting bør vi alle være enige om – det er valget i september som avgjør, ikke pressgruppers egne meningsmålinger.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 3 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 4 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse