Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Illustrasjon: Møreaksen
Illustrasjon: Møreaksen
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når skal vår Statsminister forstå at å bruke 25–35 milliard kroner på Møreaksen er aldeles spinnvilt, når eit stort, stort fleirtal av befolkninga i Møre og Romsdal ikkje vil ha dette?

Møre og Romsdal fylke manglar milliardar av kroner til våre sjukehus til dømes, kvifor held Statsministeren på slik, med framsnakking av Møreaksen til milliardar som folket ikkje vil ha?

25–35 milliard kroner har staten behov for å bruke til bygging av vegar på land og veg og prosjekt som folket du tjener Erna, faktisk har behov for og ynskjer.

Har vår Statsminister råda til å kaste vekk mange titals milliard Kr på områder som folket verken ynskjer eller ser behovet for?

Å kome med enda ein « trussel og skremselspropaganda» frå Høgre og Erna, om at dersom ikkje Høgre og Orten får vilja si til å bygge lokalvegen deira Møreaksen, så blir det ikkje vegbygging.

Dette er ein «dryg» påstand, og er ein Statsminister lite verdig.

Alle veit at det står mengder med samferdselsprosjekt i Møre og Romsdal som kan prioriterast fram og byggjast ut rimeleg raskt, og sannsynligvis vesentlig raskare enn ei fullverdig utbygging av den greinalause Møreaksen.

Erna kan tildømes overføre ansvaret for å bygge Ålesund–Molde og vidare til innlandet grense, til Nye Veier AS, då får pengane vegar å gå på!

Nei Erna, skrot Møreaksen og la vi som bygg vegar i Møre og Romsdal få bygge dei vegsystema som folket ynskjer, hold Høgre og Orten på gangen, så skal du sjå at det faktisk blir veg og asfalt, mykje veg og asfalt.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lama Vik · 2 år siden
    Frank, dette lesarinnlegget held rett og slett ikkje mål. Kva meiner du eigentleg? Vil du ha pengar til fylket eller ikkje? 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Rolf Erik Pedersen · 2 år siden
      @Lama Vik Om du leser hva Sve skriver, så er det vel ingen tvil om Sve ønsker penger til Fylket. 
      Hva er det som ikke holder mål?
      Det er veldig mange kilometer med veier Staten har ansvar for, som sårt trenger milliarder til utbedringer, og standardheving. 
      Er fastlandsforbindelsen til øyene så samfunnsøkonomiske som Møreaksen AS og politikere i Molde og Aukra sier, så vil vel dette prosjektet betale seg selv. Hva venter de på?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Sve sier han ønsker penger til fylket, men sier samtidig nei til at staten finansierer fastlandsforbindelsene til Otrøya og Aukra. Det er ikke slik at disse pengene da vil forbli i vårt fylke. Staten har ansvaret for mange veier også i andre fylker, som vil komme mye lenger fram i køen enn andre prosjekter her i fylket. Konsekvensen av Sve sin politikk er at fylket mister disse milliardene som Sve sier nei takk til.

      Fastlandsforbindelsene til Aukra og Otrøya er lønnsomme i kombinasjon med Møreaksen, og vil betale seg selv. Men uten steinmassene fra Møreaksen er lønnsomheten ikke den samme. Se 

      https://www.rbnett.no/meninger/2021/05/12/M%C3%B8reaksen-Kjerringsundet-unikt-23951717.ece
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
    Sundsbø, når du underslår det faktum at Romsdalsaksen, med bru til Lønset, vil spare fylket for store summar ved at fylket ikkje treng å byggje bru eller nytt løp i Fannefjordtunnelen den dagen tunnelen har for liten kapasitet, så er det jamngodt med løgn det du presterer. Men dette har vi diskutert tidlegare. Ei løgn blir ikkje sanning om ho blir gjentatt mange gonger. Det har vore nok juks omkring Møreaksen no! Sanninga vil ofte vinne fram til slutt. Møreaksen og Erna syng på sin svanesang. Heldigvis.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Det er jo du som farer med løgn. Ansvaret for Fannefjordtunnelen ligger på fylkeskommunen. Når Romsdalsaksen medfører økt trafikk og behov for oppgradering av denne tunnelen, så vil kostnaden med oppgraderingen falle på fylkeskommunen. Dette er en ekstra kostnad, ingen besparelse. At det går en omvei lenger inne i fjorden er neppe en unnskyldning fylkeskommunen kan benytte seg av.

      Det politiske flertallet for Møreaksen er massivt, både i kommunene, på fylkestinget og i Stortinget. Og næringslivet slutter opp om Møreaksen, ikke bare NHO. «Nå har næringslivsledere for mer enn 100 virksomheter fra Møre og Romsdal signert. Mange av dem store og toneangivende industribedrifter, med til sammen rundt 23.000 ansatte og rundt 100 milliarder kroner i årlig omsetning:»

      https://www.rbnett.no/nyheter/naeringsliv/2021/05/13/Deler-av-n%C3%A6ringslivet-mobiliserer-for-M%C3%B8reaksen-har-doblet-antallet-bedrifter-23958673.ece
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Ja, dette var kjende tonar, Sundsbø. Dei aller fleste vil umiddelbart forstå at når Romsdalsaksen skaffar bru til Lønset, som du kallar lenger inne i fjorden, så vil fylkeskommunen aldri ta seg råd til å byggje ny tunnel! Du prøver deg på å snakke om oppgradering, men det er tale om å auke kapasiteten langt ut over det ei oppgradering kan skaffe! Meiner du at fylkeskommunen då vil byggje ein ny parallell tunnel? Når Romsdalsaksenbrua vil skaffe kortare veg og reisetid austover mot Hjelset og om lag like lang vestover i retning Molde som tunnelen? Hugs at tunnelen blir lenger enn det ser ut på kartet. Han skal først under havbotnen, deretter opp igjen. Kor mykje tid trur du bilistane vil spare ved å køyre tunnelen mot brua, Sundsbø? Tør du å svare på det? Og trur du verkeleg at fylkeskommunen vil byggje ein ny tunnel når kapasiteten med brua er dobla? Trur du fylkeskommunen vil insistere på ein kapasitet som er tre gonger dagens kapasitet??? SÅ god råd har vel ikkje Møre og Romsdal fylke???
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Du har helt rett - så god råd har ikke kommunen at det i det hele tatt lønner seg med Romsdalsaksen. Den blir så fordyrende, både for de aller fleste  brukerne og næringslivet. Derfor forblir den en utopi.
      Møreaksen er og blir løsningen, det er min oppriktige mening. Det er kun Møreaksen som tilfredsstiller hensikten med ny og fergefri E39, og den vil erstatte 4 fergesamband. Enkelt og greit.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø 🤣👍👏 Ikkje svarar du på det eg spør om, og det heile er ei god dag mann, økseskaft- forestilling 🙄 Dersom du verkeleg meiner dette, Sundsbø, er du dummare enn eg trudde 🤪 Men det du må passe deg for, er at du seinare berre blir rekna som ein latterleg narr! I endå større grad enn i dag. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug God dag mann økseskaft?
      Forstår du virkelig ikke det jeg skriver?
      Jeg har overhode ikke tro på det du skriver om Romsdalsaksen og Lønset-Hjelset og jeg har forklart deg hvorfor. Jeg tror Romsdalsaksen er utopi. Hvorfor skal jeg da svare på dine - for meg - utopiske spørsmål. De har absolutt ingen verdi.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Frp er imot gigantomani, men har i Stortinget nettopp trumfet igjennom forlengelse av Nord-Norgebanen, til flere hunder milliarder kroner.

    Frp og Frank Sve bør forstå at Møreaksen finansiert via NTP sparer Møre og Romsdal fylkeskommune for over 7 milliarder ved å gi fastlandsforbindelse til Aukra og Otrøya. Denne fastlandsforbindelsen vil fylkeskommunen måtte finansiere, slik som Nordøyvegen, hvis Romsdalsaksen velges. Hvis Møre og Romsdal mangler midler, så vil Romsdalsaksen gå ut over svært mange andre oppgaver. Og dette må politikerne ta hensyn til.

    Det er ikke slik at et meningsmåling utført av en pressgruppe trumfer flertallsvedtak i fylkestinget og kommunene. Politikerne har satt seg inn i utredningene og fakta om de ulike alternativene, langt grundigere enn de som er spurt i meningsmålingene. Politikerne bør stole på fagfolk og fakta, ikke svertekampanjer fra pressgrupper.

    Om politikerne er folkets tjenere, så lar de seg ikke presse av medieoppslag styrt av pressgrupper, de styres av sitt partis ideologi og faktabasert kunnskap. En ting bør vi alle være enige om – det er valget i september som avgjør, ikke pressgruppers egne meningsmålinger.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Hans-Peter Kaaresen 5 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøFylkeskommunen har adskillig flere "alvorlige" (som du skriver) problemer enn Møreaksen å ta seg av.  Særinteressene i Møreaksen har splittet ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
Naturvernforbundet deltok som tilhøyrar på konferansen vel vitande at dette var lobbyverksemd.Vi var der for å plukke opp styringssignal, først ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEnten det er Stortinget si samansetning, eller det er meir eller mindre nøytrale meiningsmålingar så er det til sjuande og ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrStortinget er ikke basert på meningsmålinger, men på valgresultat. Partiene Høyre, Senterpartiet, Venstre, KrF og Arbeiderpartiet prioriterte Møreaksen under NTP-behandlingen ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøEg forstår godt kva som skjer og har skjedd.Møreaksen vart handsama som ei strekning heile tida, men vart framdriftsmessig splitta ...
Terje Sundsbø 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Frode HeimenMeget bra forklart. Den som ikke skjønner dette, fordtår rett og slett ikke sammenhengen. I alle fall hvis de fortsatt ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse