Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen, Molde
Ytring
15 mai 2021 10:52
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Leder av aksjonsgruppen Møre uten Møreaksen (MuM), Terje Tovan, er i harnisk fordi daglig leder av Møreaksen AS, Harald Espeland, hevder at Tovan bedriver en svertekampanje mot Møreaksen.

Terje Tovan har rykket inn en helsides annonse i flere aviser, der han i forkant av meningsmålingen han har fått utført, beskriver hvilke virkninger han sier Møreaksen har for Molde og omegn. Terje Tovan har selv valgt ut de kommunene som er med i meningsmålingen, bl.a. ut fra hvor han hevder kunnskapsnivået om saken er størst. Et kunnskapsnivå han med sin annonse mener å ha lagt grunnlaget for. (Se eksempelvis side 9 i Romsdals Budstikke 17.04.2021.)

Jeg skal her bare ta for meg ett av punktene i annonsen fra MuM. Det vises til at Vigra lufthavn i dag har mer enn dobbelt så stor trafikk som Kvernberget og Årø til sammen, og et langt bedre rutetilbud. Tovan hevder at flyplassen på Årø vil tape trafikk med Møreaksen.

I annonsen viser Tovan til bompenger på kr. 500 t/r med Møreaksen. Vil en slik gedigen kostnadsøkning for å reise til Vigra medføre økt trafikk dit, slik at Årø får redusert passasjergrunnlag? Mener Tovan at rutetilbudet på Vigra vil bli enda bedre hvis kostnaden av å krysse Romsdalsfjorden blir større enn den er i dag? Forklaringen må i så fall være at det er mange flere på sørsiden av fjorden som i dag krysser fjorden for å reise fra Årø enn som reiser fra Vigra, på tross av bedre rutetilbud der. Da har jo bedre rutetilbud ikke hatt så stor effekt tidligere.

I sin annonse hentyder Tovan at Romsdalsaksen er billigere enn Møreaksen. I så fall er vel Romsdalsaksen en større trussel mot flyplassen på Årø enn Møreaksen? Skulle ikke en enda billigere vei til Vigra medføre et enda større trafikktap for Årø? Eller mener Tovan at passasjergrunnlaget for Årø hovedsakelig ligger på sørsiden av Romsdalsfjorden, slik at en litt billigere fjordkryssing med Romsdalsaksen vil gi større trafikk inn til Årø sørfra enn tapet fra nordsiden og til Vigra, hvor det er et bedre rutetilbud?

Eller mener Tovan det er den store innkortingen av reisetiden med Møreaksen som gjør at flere foretrekker å reise til Vigra istedenfor flyplassen på Årø? Om jeg har oppfattet tilhengerne av Romsdalsaksen korrekt, så hevder de at Romsdalsaksen gir enda kortere reisetid. I så fall er det vel Romsdalsaksen som er den største trusselen mot flyplassen på Årø?

Hvis Terje Tovan tror på sin egen informasjonsannonse, så burde kampanjen heller være mot Romsdalsaksen, ikke mot Møreaksen.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 2 år siden
    Når Romsdalsfjorden blir mye dyrere å krysse en i dag, vil flere, eller mest sannsynlig alle på sørsiden benytte seg av Vigra. 
    I tillegg så blir Møreaksen en omvei for folk på Sørsiden av fjorden. 
    Det er vel dette Terje Tovan ha skjønt, tenker jeg.
    Espeland er ansatt til å spre tvil om alt som ikke har noe med Julsundbrua å gjøre. Lett å forstå.
    Skulle tatt seg ut om han plutselig kom til fornuft, og sa at ferge, eller Romsdalsaksen er å foretrekke!

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Men Romsdalsaksen vil jo også medføre at det blir dyrere å krysse fjorden for de på sørsiden. Hvorfor er ikke Romsdalsaksen også en trussel mot flyplassen på Årø?

      Spesielt med tanke på at det blir mye raskere for de fra nordsiden å reise til Vigra med Romsdalsaksen. Eller mener du at Møreaksen er enda raskere?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Rolf Erik Pedersen · 2 år siden
      @Terje Sundsbø For det første, så er de fleste rimelig sikker på at Romsdalsaksen er rimeligere å bygg, og i tillegg til det, er den billigere å drifte.
      Dette gir samfunnet mindre kostnader, uansett finansieringsform. 
      Med Romsdalsaksen vil de på sørsiden få langt kortere reisetid, og billigere overfart til Årø.
      Dette forstår du nok at dette gir større sjanse for at flere velger Årø.
      De som bor på Nordsiden, kjører nok ikke forbi Årø, for å flyge i fra Vigra, så lenge flytilbud de trenger er i Molde!
      Møreaksen er en omvei for de fleste, bare for å presisere det.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Ifølge eksterne kvalitetsikrede kalkyler, så er Møreaksen billigere enn Romsdalsaksen.

      Med ekstra trafikk fra Romsdalsaksen vil det bli kø i Fannefjordtunnelen, dermed må mange ta omveien nesten til Hjelset med bro over til Lønset. Da vi de fra sørsiden ikke få kortere reisetid til Årø med Romsdalsaksen enn med Møreaksen, heller tvert om.

      Romsdalsaksen gir lenger reisetid for flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden, som er lokaltrafikk. Man bygger ikke nye veier uten å ta hensyn til hvor folk skal.

      Formålet med fergefri E39 fra Kristiansand til Trondheim er å knytte regionene langs kysten tettere sammen. Her feiler Romsdalsaksen totalt på formålet.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 2 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 3 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 22 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 23 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse