Leder av aksjonsgruppen Møre uten Møreaksen (MuM), Terje Tovan, er i harnisk fordi daglig leder av Møreaksen AS, Harald Espeland, hevder at Tovan bedriver en svertekampanje mot Møreaksen.
Terje Tovan har rykket inn en helsides annonse i flere aviser, der han i forkant av meningsmålingen han har fått utført, beskriver hvilke virkninger han sier Møreaksen har for Molde og omegn. Terje Tovan har selv valgt ut de kommunene som er med i meningsmålingen, bl.a. ut fra hvor han hevder kunnskapsnivået om saken er størst. Et kunnskapsnivå han med sin annonse mener å ha lagt grunnlaget for. (Se eksempelvis side 9 i Romsdals Budstikke 17.04.2021.)
Jeg skal her bare ta for meg ett av punktene i annonsen fra MuM. Det vises til at Vigra lufthavn i dag har mer enn dobbelt så stor trafikk som Kvernberget og Årø til sammen, og et langt bedre rutetilbud. Tovan hevder at flyplassen på Årø vil tape trafikk med Møreaksen.
I annonsen viser Tovan til bompenger på kr. 500 t/r med Møreaksen. Vil en slik gedigen kostnadsøkning for å reise til Vigra medføre økt trafikk dit, slik at Årø får redusert passasjergrunnlag? Mener Tovan at rutetilbudet på Vigra vil bli enda bedre hvis kostnaden av å krysse Romsdalsfjorden blir større enn den er i dag? Forklaringen må i så fall være at det er mange flere på sørsiden av fjorden som i dag krysser fjorden for å reise fra Årø enn som reiser fra Vigra, på tross av bedre rutetilbud der. Da har jo bedre rutetilbud ikke hatt så stor effekt tidligere.
I sin annonse hentyder Tovan at Romsdalsaksen er billigere enn Møreaksen. I så fall er vel Romsdalsaksen en større trussel mot flyplassen på Årø enn Møreaksen? Skulle ikke en enda billigere vei til Vigra medføre et enda større trafikktap for Årø? Eller mener Tovan at passasjergrunnlaget for Årø hovedsakelig ligger på sørsiden av Romsdalsfjorden, slik at en litt billigere fjordkryssing med Romsdalsaksen vil gi større trafikk inn til Årø sørfra enn tapet fra nordsiden og til Vigra, hvor det er et bedre rutetilbud?
Eller mener Tovan det er den store innkortingen av reisetiden med Møreaksen som gjør at flere foretrekker å reise til Vigra istedenfor flyplassen på Årø? Om jeg har oppfattet tilhengerne av Romsdalsaksen korrekt, så hevder de at Romsdalsaksen gir enda kortere reisetid. I så fall er det vel Romsdalsaksen som er den største trusselen mot flyplassen på Årø?
Hvis Terje Tovan tror på sin egen informasjonsannonse, så burde kampanjen heller være mot Romsdalsaksen, ikke mot Møreaksen.