Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen, Molde
Ytring
16 juni 2021 09:14
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Sylvi Listhaug bruker media til å spre usannheter om Møreaksen for å skape splid og misnøye – det politiske fundamentet for Frps valgstrategi. Det er fristende å sammenligne med Donald Trump, som har vist at slike tvilsomme metoder fungerer overfor mange velgere. Men også Listhaug må stå til ansvar for sine usannheter - spesielt fordi hun bærer et kors rundt halsen. Det er medias oppgave å avsløre dette spillet.

Til sin lokalavis Sunnmørsposten sier Frp-leder Sylvi Listhaug: «Nå er det på tide at Sunnmøre reiser seg opp og viser sin motstand mot Møreaksen», og at det er «helt på trynet» at bilistene som kjører mellom Breivika og Digerneset skal være med på å betale for Møreaksen og undersjøiske tunneler til Molde, uten å få nevneverdige forbedringer av veien de bruker.»

Samme avis har tidligere påvist at Listhaugs påstander er feil. Møreaksen, dvs. fergefri E39 mellom Ålesund og Molde, planlegges inndelt i 6 soner, der prisen i de enkelte bomstasjonene henger sammen med nytten av investeringen og kostnadene på de investeringene som er gjort. Bompengene er beskjedne 20% av kostnadene, og den rimeligste blir sannsynligvis bomstasjonen mellom Breivika og Digerneset. De to dyreste vil være den undersjøiske tunnelen under Romsdalsfjorden og hengebrua over Julsundet til fastlandet.

Mot bedre vitende hevder altså Frps partileder feilaktig at sunnmøringene betaler for veistrekninger de ikke benytter seg av. Paradoksalt vil Listhaug erstatte Møreaksen med den dyrere Romsdalsaksen, og som er lengre for flertallet av de som faktisk krysser fjorden.

Frps gruppeleder i Møre og Romsdal, Frank Sve, fyrer som vanlig opp under fogderistriden i sitt avisinnlegg «Sunnmøre og Nordmøre gråter!». Han hevder at Sunnmøre og Nordmøre blir totalt skviset, og at de betaler for mesteparten av Møreaksen, en omvei de ikke har bedt om. Sve hevder også feilaktig at Romsdalsaksen er billigere enn Møreaksen, og viderefører sin målbevisste diskreditering av fagetatene som har utredet alternativene. Er det noen som fortsatt tviler på at Frps motstand mot Møreaksen bunner i fogderistrid?

Det verken Listhaug eller Sve forteller er at statens finansiering av Møreaksen også gir fastlandsforbindelser til Otrøya og Aukra, fastlandsforbindelser som Møre og Romsdal Fylkeskommune må betale regningene for hvis Romsdalsaksen velges. Da må hele fylket betale for disse fastlandsforbindelsene, også innbyggerne på Sunnmøre og Nordmøre, selv om de ikke reiser til disse øyene. Om Listhaug og Sve ikke ønsker å fortelle velgerne dette, så bør journalistene gjøre det.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 2 år siden
    Rasmus, du snakker om usannheter? Hvor har det fra at RA er lengre og dyrere en Møreaksen?
    Flesteparten av de som krysser fjorden vil få en kortere vei med RA. Dette burde du vite, og ikke komme med lettvinte påstander.
    E39 er ingen lokalvei for Molde - Ålesund. E39 er en kyststamvei, der det er satellitter ut til områdene som E39 går forbi. Fylkes og kommuneveiene bygge til den standarden den er ment for. Hvem er det som får svi for at en liten kjerne har klart å overbevise rikspolitikerne om at det fins bare en løsning over Romsdalsfjorden.
    De som vil betale prisen, er vanlige lønnsmottakere som er avhengig av å krysse fjorden for å ha et arbeide. Disse vil miste livskvaliteten sin. Godt over kr. 100 000, tar livet av disse familiene.
    Du mener at pressen må på banen for å fortelle om all feilinformasjon.
    Pressen med RB og SP i spissen har vært et mikrofonstativ for Møreaksen AS, SVV og noen politikkere rundt Tautratunnelen. Hva mer kan du gjøre? Det har vært nok ensidige fremstillinger i disse avisene. Den siste kom fra SP, der skribenten lager sin egen historie, ut fra et intervju med RA. 
    Synd at øyene har blitt lovet fastlandsforbindelse av noen ivrige politikkere. Det kunne blitt en realitet, om de hadde holdt seg til fastlandsforbindelse, uten Tautratunnelen. Det er ikke bevilget en krone til bygging av dette prosjektet. Og vi får bare håpe at det fortsatt blir en plan, og at milliardene blir brukt til å vedlikeholde og oppgradere de veiene vi har.
    Forventer ikke svar fra Rasmus, for det har han aldri gjort. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Du får helt sikkert svar fra Rasmussen om du skriver et motinnlegg. I mellomtiden kan jeg kommentere.

      Man bygger ikke en ny vei for et mindretall på gjennomreise. Flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden er lokaltrafikk. Om lag 40 % av fergetrafikken Molde-Vestnes på ca. 2300 kjt. pr. døgn (ÅDT 2019) passerer Røbekk på E39, dvs. om lag 850-950 kjt. Om lag 25 % av denne fergetrafikken passerer Gjemnessundbrua (Krifast), dvs. om lag 600 kjt. Avstanden mellom Molde-området og Ålesundsområdet blir 17-20 km lengre ved Romsdalsaksen enn ved Møreaksen.

      https://www.rbnett.no/100Sport/meninger/2021/05/20/M%C3%B8reaksen-m%C3%A5linger-og-faglig-grunnlag-23996196.ece

      • Møreaksen er eneste løsning som gir full oppnåelse av samfunnsmålet.

      • Møreaksen vil ha et betydelig større trafikkgrunnlag enn Romsdalsaksen – fordi Møreaksen er den beste løsningen for det meste av trafikken.

      • Møreaksen vil ha dobbelt så stort trafikkgrunnlag enn et bedret fergetilbud, selv med gratis fergebillett og avganger hvert 10.minutt døgnet rundt.

      • Møreaksen gir 13 minutter kortere reisetid mellom Ålesund og Molde enn Romsdalsaksen.

      • Møreaksen gir 47 minutter kortere reisetid mellom Ålesund og Molde enn ferge.

      • Møreaksen vil ha 23 % høyere trafikantnytte enn Romsdalsaksen.

      • Møreaksen er kr 6-14 milliarder billigere enn Romsdalsaksen (jo høyere veistandard, desto større prisforskjell).

      • Romsdalsaksen ville blitt møtt med innsigelser pga nasjonalt kulturminne og landskapsvernområde på Veøya.

      https://www.rbnett.no/nyheter/2021/06/10/Seks-bomstasjoner-skal-kreve-inn-fire-milliarder-24105637.ece

      Det blir i alt seks bomstasjoner. Prisen ved de ulike bomstasjonene vil variere. De to dyreste vil komme tilknyttet den undersjøiske tunnelen og hengebrua. Den rimeligste blir sannsynligvis bomstasjonen mellom Breivika og Digerneset. Prisen i de enkelte bomstasjonene henger sammen med nytte av investeringen og prisen på de investeringene som er gjort. Fra Breivika til Digerneset kan en se for seg en pris på rundt 20 kroner for hver passering. Strekningen fra Digerneset til Ørskogfjellet er noe dyrere å bygge ut og prisen kan bli 25 kroner. Fra Ørskogfjellet til Vik skal det bygges helt ny veg med flere lange tunneler. Den kan gi en pris på 35 kroner. De to bommene tilknyttet fjordkryssingen kan bli på rundt 50 kroner hver og bommen mellom Julbøen og Molde kan bli på rundt 40 kroner. Da er vi på en sluttsum av 220 kroner.

      Siden Romsdalsaksen er dyrere, vil også bompengene bli større. En fastlandsforbindelse uten Tautratunnelen vil fylkeskommunen måtte betale. DET ville blit en gedigen regning for ALLE i M&R.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Rolf Erik Pedersen · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Nå var det ikke deg jeg ville ha svar fra.
      Dine påstander har vært tilbakevist mange ganger.
      Det du ramser opp er en blåkopi av det Møreaksen AS har brukt for å overbevise politikere, som umulig har forsøkt å søke informasjon uten om denne interessegruppen. RA har aldri vært utredet.  Det vet du like godt som meg. Derfor er det ingen dekning for å si at RA er dyrere, noe de aller fleste mener at den ikke blir. Vi vet også at tunneler, spesielt undersjøiske, har store usikkerheter, som gir store overskridelser. SVV har en kalkulert feilprosent på 40%, som de mener er akseptabelt. 
      Vedlikehold- og driftskostnadene, ønsker ikke de som ivrer for MA å snakke om! Det forstår jeg, for disse kostnadene vil ta livet av resten av vedlikeholdet av riksveinettet i regionen. 
      Dobling av trafikkgrunnlaget, det blir vanskelig, når transportnæringen ikke vil bruke MA.
      For meg personlig, så bryr jeg meg mest om alle som blir ekskludert fra å krysse fjorden til sitt nødvendige arbeid. Dette bryr vist ikke politikerne og disse næringslederne seg om.
      Innspart tid, 47 min? Hvordan vil du forklare dette? Møreaksen, med ca 3 mil omvei skal faktisk kjøres.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Det jeg viser til er data fra utredningene utført av ulike fagetater. Du misliker budbringeren, i dette tilfellet et sammendrag fra Harald Espeland. Tilbakevisninger basert på egne synsinger er ikke særlig overbevisende.

      Hvordan kan flere samferdselsministre ha avvist et alternativ hvis det ikke har vært utredet? Din påstand om at Romsdalsaksen ikke har vært utredet er absurd.

      Bompengene ved selve fjordkryssingen blir 50+40 = 90 kroner. Mener du det er dyrere enn fergen? Tror du at veiene blir gratis når man krysser fjorden i ferge?

      Innspart tid på 47 minutter er beregnet ut fra planlagte hastigheter på ny vei, mot dagens reisetid. I tillegg kommer jo ventetid på ferge. For de som reiser med ferge over Romsdalsfjorden, så har de 51 fergeavganger å velge i på hverdager, 36 på lørdager, og 35 på søndager. Minste intervall mellom fergene er 20 minutter, og lengste er 2 timer og 25 minutter, så vidt jeg kan se av fergetabellen. I løpet av en uke er det altså totalt 326 fergeavganger, og totalt 10.080 minutter mellom fergene, følgelig et gjennomsnittlig intervall på nesten 32 minutter. I snitt skulle det gi en ventetid på nesten 16 minutter, i beste fall 0 minutter og i verste fall 145 minutter. Med Møreaksen er det alltid 0 minutter i ventetid, og det er ikke egne rutetabeller for høytider.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 4 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse