Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Foto: Heiko Junge / NTB
Foto: Heiko Junge / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Av Finn Arne Follestad, leder og stortingskandidat Møre og Romsdal INP og Andrew Øystein Taylor, leder og stortingskandidat Ålesund INP

I forbindelse med NTP (red.anm. nasjonal transportplan) og det forslaget som ligger inne til behandling må man virkelig stille spørsmål med nettopp dette. Noe i det minste Møre og Romsdal INP gjør.

Det er en kjensgjerning at i 2014 ble det vedtatt at fjordkryssingen av Romsdalsfjorden skal skje med Møreaksen, og en omvendt fjellovergang. For å kunne starte opp dette så starter man med et løp i tunellen. Møre og Romsdal INP frykter budsjettsprekk og at løp nr. 2 aldri blir realisert. Men det får tiden vise, om så skjer er man like langt, man kan ikke legge ned noen fergesamband på bakgrunn av en tunell i Møre/Trøndelag forkastningen, som av geologer regnes som aktivt jordskjelvområde. Som en rapport fra 2015 viser, men som hverken Møreaksen eller SVV syns å gi mye oppmerksomhet. Vi må heller ikke glemme at Møreaksen for mange bedrifter vil gi en omvei til eksportveien og markedet.

Så kan man diskutere i det vide og breie det håndverket leder i Stortingets transportkomite har utført, med sine økonomiske interesser på Midsund.

Men til bakgrunnen for dette leserinnlegget, Industri og Næringspartiet har i sitt partiprogram at veiutbygging skal skje over statsbudsjettet ikke gjennom veiprising eller bompenger, sågar mener vi at ferger er en del av veinettet og skal være gratis.

For ikke lenge siden var det et oppslag i Sunnmørsposten med jublende kommunepolitikere som ENDELIG får bomringen sin. Neste år blir Ålesund rammet inn av bomringer. Det som man i Bystyresalen i Ålesund tydeligvis ser er, når man fører en politikk som legger bykjernen død så må man skaffe inntekter et annet sted.

For det første fjerner man gjennom bypakka det meste av det som finnes av gateparkering i bykjernen. Man kan spørre seg hvordan de nevnte politikere ser for seg at arbeidslivet i Byen blir? Er det ikke nok handelslekkasje til Moa, om ikke man skal jage de siste kundene også fordi man fjerner parkeringsplassene.

Arbeidsplasser forsvinner, for lønnskostnadene for bedriftene blir for store da en arbeidstaker selvfølgelig vil måtte ha en økt inntekt for å komme seg til å fra jobb. La oss håpe disse politikere som i jubel mottok beskjed om bomringen fortsetter i politikken noen år slik at de får være med på å jobbe med konsekvensene av denne politikken, med en død handelsstand og en by ribbet for arbeidsplasser. Med sin nullvekst filosofi i bypakka så blir bilistene nok en gang melkeku for noe man ikke har noe igjen for, en bykjerne som snart blir stengt for biler. Innenfor bomringen er det bedrifter som distribuerer ut til fylket, blant annet drivstoff. Med andre ord så påvirker bomringen bilister på hele Sunnmøre.

Da har vi kun snakket om bypakka i Ålesund, i tillegg kommer nå utbedringer av eksportveien i første omgang opp Ørskogfjellet. Bare på strekningen fra Breivika til Ørskogfjellet skal det være 2 bomstasjoner, som nevnes i forbindelse med Møreaksen. En konsekvens av dette er enda flere kostnader knyttet til det å komme seg til og fra jobb. Mellom Breivika og Digernes vil det koste 20 kr hver vei, dvs. 200 kr i uka (9000 i året) bare for å komme seg til og fra jobb.

Igjen må vi spørre oss hvilke konsekvenser får dette for arbeidsmarkedet. Alle som bruker eksportveien ser at det er behov for oppgradering, etter pålegg fra EU er det ikke anledning til å kreve inn bompenger på tilstøtende veier. Dersom man ser bort fra det faktum at INP ikke vil ha bompenger så er minste kravet at de bompengen som kommer inn mellom Breivika og Digerneset og på Ørskogfjellet de skal dekke denne oppgraderingen og fjernes når det er nedbetalt.

Selv om Møre og Romsdal INP mener at å legge E39 om øyene og bort fra eksportveien på den måten er en feil vurdering. INP er prinsipielt mot veiprising og bompengefinansiering, derfor mener vi at Møreaksen og utbedringen av eksportveien skulle vært fri for bomstasjoner.

Bruk stemmen din 13. september til å endre den politiske retningen, til å endre symbolpolitikken.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Roy Gravdehaug · 2 år siden
    Beklager at jeg kun har lest første avsnitt, men datt helt ut , I himmelens navn tar du dette fra ? heldigvis sjelden jeg leser noe så lite faktabasert , Milde skaper, Industripartiet ???
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Jan Rune Haukvik · 2 år siden
    Jeg har i lang tid fulgt INP og vurdert det som et spennende politisk alternativ. Men hvis nivået på faktakunnskapen er på linje med det stortingskandidatene i M & R gjentatte ganger viser, er det en tragedie om disse skulle komme på Stortinget. 
    Hvor i alle dager har dere det fra at man skal starte med ETT løp i Tautratunnelen? Jeg har spurt før, og spør igjen - er det ikke på tide å bruke troverdige kilder fremfor populistiske Facebook-grupper som grunnlag for de utrolige påstandene som gjentatte ganger serveres? 
    Like mange ganger har Follestad fått servert faktainformasjon om disse hinsides teoriene om jordskjelvfare i Tautratunnelen. Men siden den entydige konklusjonen fra fagfolk som har fulgt dette prosjektet fra starten ikke harmonerer med egne konklusjoner, fortsetter dere å spy ut dette tøvet. Om det er evnen eller viljen som mangler, for å tilegne dere faktabasert informasjon, er uvisst. Velg selv. 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 10 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse