Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Lars Valderhaug, Tustna
Ytring
27 juli 2021 12:02
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tordenskiolds soldater er en betegnelse som kan brukes om de relativt få gjengangerne i de forskjellige roller som i mange år har stått bak tunnelbaserte og undersjøiske Møreaksen som trasé for ny «Fergefri E39», et fjordkryssingsprosjekt som er tenkt å skulle erstatte fergedrift over Romsdalsfjorden, og som nylig fikk flertall på Stortinget.

Sammenblanding og innbyrdes bytting av så mange roller som griper inn i hverandre er i alle fall er usunt, for ikke å ta for hardt i. At Tordenskiolds soldater ikke er representative for befolkningen i Møre og Romsdal har flere spørreundersøkelser vist, senest Norstats ferske undersøkelse blant 4000 innbyggere i samtlige kommuner i fylket, som viste at nesten dobbelt så mange ønsker overflatebaserte Romsdalsaksen som Møreaksen. Det var også flere som ønsket fortsatt fergedrift enn Møreaksen. Så Tordenskiolds soldater er på kollisjonskurs med folkeviljen. 

Men ikke i Norge, vel?

Når politikere med mye makt får stor innflytelse over mektige statlige virksomheter er det grunn til å heve en advarende pekefinger. Særlig når det kan mistenkes at politikeren i en nøkkelposisjon kan ha egeninteresse av en bestemt løsning. Når grunnlaget for vedtakene i tillegg blir lite transparente, er det grunn til å vifte med fingeren. Men når virksomheten nekter å opplyse saken med selvskading som begrunnelse, da er vi akkurat der vi i dag er i aksesaken: Statens vegvesen nekter å gi de opplysninger som en kontroll av deres «regneferdigheter» og faglige begrunnelser krever. Da er grunnen beredet for at vi bør låne øre til den kjente korrupsjonsjegeren Eva Joly, selv om jeg ikke har grunnlag for å hevde at det antatte jukset i denne saken er et resultat av korrupsjon. Men også i denne saken er det viktig med mest mulig åpenhet for å unngå mistanke om urent spill. 

Neglisjering og latterliggjøring

Statens vegvesen Midt i Molde har ikke besvart mine alvorlige beskyldninger i media om juks i kostnadsberegningene for Møreaksen og Romsdalsaksen, som resulterte i at Møreaksen øyensynlig blir 6 mrd billigere enn Romsdalsaksen i de mest aktuelle traséene, og hele 14 mrd. billigere i alternative traséer, eller manglende forsøk på å finne løsninger for Romsdalsaksen forbi den viktige Veøya. Dette var avgjørende momenter for vegvesenet for å vende tommelen ned for Romsdalsaksen, og for deres anbefaling av Møreaksen. Da styrkes mistanken om at grunnlaget for Stortingets tilslutning til Møreaksen er et falsum som de fleste stortingsrepresentanter og de fleste fylkestingspolitikere i Møre og Romsdal lar passere uten å foreta seg noe. Heller ikke samferdselsministeren eller ledelsen i Statens vegvesen har tatt disse varslene om uregelmessigheter og juks på alvor. Utbyggingssjefen i vegvesenet, Kjell Inge Davik, har tvert imot forsøkt å latterliggjøre grunnlaget for varslene i media uten å svare på dem.

Mest korrupsjon i Norge

Er vi nærmere et korrupsjonssamfunn enn vi er villige til å innse? Hadde Eva Joly rett i at det er mer korrupsjon i Norge enn i de andre nordiske landene? Hun påpeker at Norge har et problem med nære relasjoner. Lukker Stortinget, samferdselsministeren og fylkestinget i Møre og Romsdal øynene for dette? Er dette årsaken til at Eva Joly hadde rett? Min erfaring er at Stortinget ikke har de nødvendige verktøyer for å avsløre og forhindre slik korrupsjon, eller ikke gjør bruk av dem. Kan dette virkelig være tilfelle? Det er ikke nødvendig å reise til utlandet for å finne råtne epler og usunne maktkonstellasjoner med misbruk av makt. I Norge blir de ikke avslørt, for vi har ikke korrupsjon i Norge. Bare konspirasjonsteoretikere. Tror vi. Er dette grunnen til at vi er verst i Norden? 

Svindyr «belønning»

Begge aksealternativene har tilsvarende fordeler med bo- og arbeidsmarked og sparte midler for fylket. Konsekvensene av Møreaksen til «evig» tid blir at vi blir «belønnet» med en svindyr og teknologisk utdatert tunnelløsning av E39 som hovedsakelig tjener et øysamfunn, som bryter med vegvesenets egne prinsipper for veibygging, og som skaper omveier for de fleste. Investeringskostnadene er bare midlertidig redusert fra 40 mrd til 24 mrd for å få starte pengebruken. Hvor lenge vil eksempelvis lange ettløpstunneler bli akseptert? Og hvor lang tid går det før vegvesenet er tilbake på sporet etter firefeltsvei hele veien mellom Ålesund og Molde, som opprinnelig planlagt? «Evigvarende» drifts- og vedlikeholdskostnader for Møreaksen er himmelvidt høyere enn for Romsdalsaksen, og har ikke vært en del av kostnadsbildet. Her gjør vi som strutsen. For «vi» vil ikke vite. Før det er for sent å snu. 

 

Et øysamfunn kunne fått sin fastlandsforbindelse for en brøkdel av de aktuelle kostnadene. Vi går glipp av en rimeligere og framtidsrettet overflateløsning med et overveldende stort flertall av fordeler innen sikkerhet, trafikkavvikling, økonomi, trivsel og miljø. Dette er slikt som skjer i Norge. Og det skjer ikke tilfeldig. Noen har villet det slik.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
    Og her har Sundsbø trykka på repeatknappen igjen ja, og svarer i liten grad på det aktuelle innholdet, som vanlig. Hvorfor kan du ikke, for en gangs skyld, ta fatt i det aktuelle leserinnlegget og kommentere det fra topp til bunn i stedet for å gulpe opp igjen dine ferdigskrevne kommentarer som vi har sett så alt for mange ganger allerede? Dine påstander har jeg tilbakevist flere ganger, men du bare durer på i kjent stil med dine eventyrlige påstander. Men du kommer som vanlig ikke til å innrømme en dritt. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Hva er din teori på at Statens vegvesen ikke besvarer mine alvorlige anklager om juks, bygget på vegvesenets egne kostnadstall og vurderinger, som har stått i Smp, RB og TK for over ett år siden, og at en tredje person bare forsøker å latterliggjøre dem uten å besvare dem? Synes du dette er tillitvekkende?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Min teori er at de gjør som jeg – venter på Riksrevisjonen sin vurdering.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Så du er ikke en gang i stand til å ta stilling til hva du synes om at Statens vegvesen ikke svarer på mine alvorlige anklager om juks før Riksrevisjonen har uttalt seg om dette? 🤣 Det er jo nettopp slike holdninger korrupsjonsjeger Eva Joly advarer mot!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 2 år siden
      @Lars Svein Valderhaug Forstår du ikke hva jeg skriver eller er du bare ute etter å kverulere?

      Jeg har jo tatt stilling – jeg synes Statens Vegvesen gjør klokt i å avvente Riksrevisjonens vurdering.

      Jeg tviler sterkt på at korrupsjonsjeger Eva Joly advarer mot å avvente Riksrevisjonens vurdering. Hvem sin vurdering er det hun foretrekker? Ønsker hun forhåndsprosedyre i media?
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Lars Svein Valderhaug · 2 år siden
      @Terje Sundsbø Hvem er det som kverulerer, Sundsbø? Du fritar Statens vegvesen for å svare på beskyldninger om juks inntil Riksrevisjonen har uttalt seg om dette??? Det har nå gått ca ett og et halvt år siden jeg framsatte mine beskyldninger i media om at Statens vegvesen har jukset med kostnadstallene for Møreaksen og Romsdalsaksen, bygget på vegvesenets egne tall, og at de tok alt for lett på forsøket på å finne en akseptabel vei «rundt» Veøya. Mange ganger har jeg minnet Statens vegvesen på saken, men de har ennå ikke besvart disse beskyldningene! Og det forsvarer du!!! Da bygger du opp under grunnlaget for at korrupsjon kan eksistere i Norge, akkurat som Eva Joly hevdet. Og dessuten, hva blir din konklusjon dersom Riksrevisjonen ikke lager sak om dette? Tolker du det til at da er mine beskyldninger grunnløse? I så fall overdriver du grovt Riksrevisjonens kapasitet og evne til å avdekke alt som ikke tåler dagens lys i Norge. Og du avviser medias rolle som samfunnskritiker når du fritar involverte parter i å svare på medias kritiske spørsmål uten at Riksrevisjonen uttaler seg om sakene! Ser du virkelig ikke galskapen i det du sier, Sundsbø? Er det et slikt Norge du ønsker? Da beveger vi oss bort ifra det demokratiske og transparente Norge som de fleste av oss ønsker og tror at vi har, og som Eva Joly stiller kritiske spørsmål til om vi har. Å kalle medias kritiske lys for forhåndsprosedyre er en utrolig nedvurdering av medias rolle i et demokrati. Du avskriver den fjerde statsmakt, Sundsbø! Ser du virkelig ikke det?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 2 år siden
    Møreaksen er billigere, raskere, har større samfunnsnytte enn Romsdalsaksen, og Møreaksen oppfyller målsettingen med fergefri E39 – å knytte næringslivet langs kysten tettere sammen. Her feiler Romsdalsaksen totalt. Ikke en gang Terje Tovan, talspersonen for MuM (Møre uten Møreaksen), stiller seg bak Romsdalsaksen:
    https://www.smp.no/nyheter/2021/06/15/Tovan-vil-ikke-bli-kalt-Romsdalsakse-forkjemper-24125740.ece

    Når det gjelder korrupsjon, så var det altså to samferdselsministre fra Frp som først valgte Møreaksen over Romsdalsaksen, deretter en samferdselsminister fra Krf. Et stort flertall på Fylkestinget og på Stortinget har også stilt seg bak Møreaksen. Er Norge fylt opp av korrupte politikere og byråkrater?


    Den såkalte meningsmålingen til Terje Tovan bryter med omtrent alle regler og prosedyrer for slike:
    https://www.tk.no/moreaksen-egeninteresser-og-meningsmalinger/o/5-51-988106

    Fastlandsforbindelsene til Aukra og Otrøya er lønnsomme i kombinasjon med Møreaksen, og vil betale seg selv. Men uten steinmassene fra Møreaksen er lønnsomheten ikke den samme. Se
    https://www.rbnett.no/meninger/2021/05/12/M%C3%B8reaksen-Kjerringsundet-unikt-23951717.ece

    Romsdalsaksen vil overføre kostnaden for disse fastlandsforbindelsene til fylkeskommunen. Hele fylket, også de som ikke benytter seg av disse fastlandsforbindelsene, må da betale:
    https://www.tk.no/sylvi-listhaug-taler-mot-bedre-vitende/o/5-51-996906

    Utredningene av Romsdalsaksen ble utført på lik linje med Møreaksen. Men etter at Møreaksen er valgt av to samferdselsministre fra Frp (og nå en samferdselsminister fra Krf), så blir selvsagt ikke et forkastet alternativ utredet videre i samme detalj som det valgte alternativet. Å hevde at Romsdalsaksen ikke er utredet blir jo tøvete – hvordan kunne man ellers forkaste det? Både samferdselsminister Jon Georg Dale og Ketil Solvik-Olsen fra Frp forkastet Romsdalsaksen og valgte Møreaksen. Hvilke alternativer var det disse samferdselsministrene vurderte – mener noen de forkastet alternativer som ikke var utredet?

    https://www.rbnett.no/incoming/article11235695.ece?fbclid=IwAR2lcJt9guFEgzOg19Uohe_dYFPZd9lfKZDeVsGPH5uoHOxRZ7-S6f0ifOk

    Jon Georg Dale er tydelig på at prosjektet ikke vil bli vraket med han som statsråd.
    https://www.rbnett.no/meninger/leder/2019/12/10/Ny-rapport-styrker-M%C3%B8reaksen-20586581.ece

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 9 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 14 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse