Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Rasmus Rasmussen
Ytring
20 mai 2022 09:46
Del på Facebook
Illustrasjon: Rambøll
Illustrasjon: Rambøll
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frank Sve, Frps transportpolitiske talsperson og nestleder i Stortingets Transportkomité, samt fylkesleder i Møre og Romsdal, mener regjeringen har mer enn nok penger til veibygging i Norge. Sve hevder overfor Nettavisen 12.05.2022 at pengesekken og pengebingen renner over. Men Geir A. Stenseth, leder i Fremskrittspartiets fylkestingsgruppe i Møre og Romsdal, er av en helt annen oppfatning. Han hevder i et leserinnlegg 15.05.2022 at dersom Møreaksen blir bygd, vil det gå årtier på årtier før andre prosjekt her i fylket vil kunne komme i posisjon til finansiering.

Det tragiske er at begge tar fullstendig feil. Pengesekken renner ikke over, spesielt ikke i tider med et krigførende naboland og medfølgende store kostnadsøkninger. Dette er som vanlig en gedigen løgnaktig bløff fra Frank Sve og Frp.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Geir A. Stenseth har kanskje blitt forledet av Terje Tovan og Møre uten Møreaksen sine løgnaktige annonser i forkant av sine nylige folkemøter. MuM hevder at bevilgningene til Møreaksen blir «kuppet» av Statens Vegvesen som vil starte opp byggingen av deler av strekningen på E39 mellom Ålesund og Molde, og at andre prosjekter i fylket da må utsettes.

Dette er renspikket løgn. Om det bevilges 24 mrd. til Møreaksen, så er dette ikke en pott av frie midler til Møre og Romsdal fylke, men øremerket fergefri E39 på strekningen Ålesund–Molde. Disse pengene kan verken brukes til E136 Bjorli–Vestnes eller andre samferdselsprosjekter i fylket. Sier man nei til Møreaksen så forsvinner disse 24 mrd. kronene ut av fylket til høyt prioriterte prosjekter i andre deler av landet.

Geir A. Stenseth farer med usannheter når han hevder at Møreaksen rammer finansieringen av andre prosjekter i fylket. Tvert imot, stopper man Møreaksen, så må Møre og Romsdal fylkeskommune finansiere fastlandsforbindelsene til Otrøya og Gossen, øyene vest for Molde. Å si nei til Møreaksen gir dermed langt mindre penger igjen til veibygging ellers i fylket, i lang tid framover. Dette er det motsatte av hva Frp hevder.

Annonse
Annonse

Geir A. Stenseth mener man må prioritere Eksportvegen fremfor Møreaksen. Det er svært urovekkende at han ikke har oppfattet at det er Nye Veier AS som er tildelt oppgaven med å bygge Eksportveien E139 Dombås–Vestnes, mens det er Statens Vegvesen som har fått oppdraget med å bygge Møreaksen E39 Ålesund–Molde. Nye Veier AS får sine årlige bevilgninger helt uavhengig av tildelingene til Statens Vegvesen, og Nye Veier AS prioriterer sine prosjekter ut fra egne kriterier, helt upåvirket av politikere og Statens Vegvesen. Bevilgningene til Møreaksen har således ingen påvirkning på byggingen av Eksportveien. Begge veiene er altså prioritert, og å stoppe Møreaksen har ingen innflytelse på Nye Veier sine beslutninger om Eksportveien.

Det er også sørgelig at Geir A. Stenseth ikke har oppfattet at Eksportveien og Møreaksen har felles trasé fra Ålesund til Ørskogfjellet. Når Stenseth vil prioritere strekningen E136 Ålesund–Digerneset–Sjøholt, så er dette også faktisk E39 Møreaksen på samme strekning. Det er fullstendig meningsløst å stoppe byggingen av Møreaksen, når det er de nøyaktig samme strekningene på Møreaksen han ønsker å prioritere.

Beklageligvis synes motivet og drivkraften til Geir A. Stenseth og Frp å være å skape splid og misnøye, og fyre opp under den velkjente fogderistriden. Det er veiene nær Ålesund og trafikken til og fra hans egen by, der han tidligere var varaordfører, som skal prioriteres. Da må fergefri forbindelse til Molde stoppes. Med alle midler. Også løgner.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje Sundsbø""Mener du at motstanden mot Møreaksen skyldes at Stortinget ikke følger opp prosjektene i NTP? Om man kjemper mot bevilgninger ...
Terje Sundsbø 8 timer siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrMotstanden mot Møreaksen spriker i alle retninger. Frp og SV har totalt ulike grunner, og har ingen felles plattform for ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøHusk at inngangen var fergefri E39, oppfatta som ein skulle slippe ferge over Romsdalsjorden, og andre fergestrekningar frå Kristiansand til ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrIngen har betvilt at uten Møreaksen så er fergeavløsning til Otrøya og Gossen et fylkeskommunalt ansvar. Men det ingen av ...
Geir Ole Sætremyr 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Terje SundsbøKorrekt.Uten Møreaksen vil eventuell frgeavkøysing bli eit fylkeskommunalt ansvar.Og, ein fylkeskommune uten økonomisk ryggrad til å gjennomføre dette etter den ...
Terje Sundsbø 1 dager siden Fylkesøkonomien og fergeavløsningsprosjekter
@Geir Ole SætremyrNei, hovedargumentet for Møreaksen er ikke fergefritt til Otrøya og Gossen. I dette innlegget fra Rasmussen viser han til at ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse