Annonse
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
24 juni 2022 12:29
Del på Facebook
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Svar fra Rasmus Rasmussen til  Paul Andreas Hofseths innlegg «Hofseth: Kommentar til leder i Sunnmørsposten» publisert 22. juni 2022.

Paul Andreas Hofseth har sett seg lei på at lederen i Sunnmørsposten omtaler Møreaksen positivt. Når avisen påpeker at kostnadene for Møreaksen er redusert med rundt 40 prosent, så fremstiller Hofseth dette som galt, fordi reduksjonene ikke er like store på alle delstrekninger. Lytt til REMA – det er sluttsummen som teller. Det har også Sunnmørsposten forstått. Da Nordøyvegen skulle bygges, var bompengene mye større enn fergebillettene. Den gang var dette ikke noe problem for Frank Sve. Da er det neppe et problem nå heller, på Møreaksen.

Hofseth har rett i at hovedgrunnen for dimensjoneringen av fjordkryssingen er hensynet til trafikksikkerheten, ikke først og fremst trafikkmengden. Men når fergene blir avløst av undersjøiske tunneler, skjer en enorm oppblomstring av lokaltrafikken. Fjordkryssingen på Møreaksen har en planlagt levetid på opp mot 100 år. Det er neppe mange som mener man bør planlegge for evig stagnasjon i vårt fylke. Å bygge nye veier uten å ta hensyn til framtidig trafikkvekst er uansvarlig. Man har ikke råd til å stadig bygge samme vei om igjen og om igjen flere ganger. Estimert ÅDT for fjordkryssingen på Møreaksen vel 25 år fram i tid er over 10.000 kjøretøy.

Hofseth klandrer videre Sunnmørsposten for å være lettbent, fordi de seneste generelle kostnadsøkningene som følge av krigen i Ukraina vil medføre at kostnadsestimatet på 24 mrd. blir for lite. Nå er det vel spesielt prisen på stål som har eksplodert. At dette vil ramme flytebruene på Romsdalsaksen hardt synes å være utenkelig for Hofseth. Er det virkelig bare Møreaksen som vil oppleve kostnadsøkninger?

Hofseth mener at det finnes flere fornminner i traséen for Møreaksen enn for Romsdalsaksen. Han har ikke forstått at det ikke er antallet, men typen fornminner, som er relevant. Derfor harselerer han med Riksantikvarens innsigelser til traséen ved Veøy. Hans egne synsinger trumfer fagfolks vurderinger.

Artikkelen fortsetter under annonsen

På samme måte underkjenner han de fremste geologiske ekspertene i Norge, bl.a. ved NTNU i Trondheim, som sier at tunnelen under Romsdalsfjorden blir en av verdens sikreste. Japan ligger i et adskillig farligere område når det gjelder jordskjelv, med langt hyppigere og svært kraftigere skjelv enn her. Der har man lang og god erfaring med undersjøiske tunneler. Jeg mener Sunnmørsposten er klok som lytter til fagfolk fremfor Hofseths subjektive vurderinger. Det gjør nok politikerne også.

Hofseth har heller ikke forstått at Kystdirektoratets krav til seilingshøyde på 75 m og bredde på 400 m i hovedfarleden til Åndalsnes gjør Romsdalsaksen til et urealistisk alternativ. Samme konklusjon har også Nye Veier AS kommet til, de har konkludert at Møreaksen og fortsatt ferge er de eneste gjenstående alternativene.

Kreativ behandling av tall er bl.a. å utelate de. Slik som når Hofseth ikke nevner at om man sier nei til Møreaksen, den raskeste traséen for det store flertallet av de som krysser Romsdalsfjorden, og som gir fastlandsforbindelse til to store øyer på kysten av Romsdal, så er det Møre og Romsdal fylkeskommune som må ta denne gedigne kostnaden. Slikt bør kritisk journalistikk få frem.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 måneder siden
    Det er tydelig at ekko-kammeret her inne ikke liker å bli forstyrret. De leser ikke kritikk av deres favoritt-forfattere. Motargumenter er en trussel til egen fastlåste virkelighetsoppfatning.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 måneder siden
    Hofseth synes å ha en generell forakt for fagfolk, i likhet med mange andre motstandere av Møreaksen. I hvert fall hvis deres egne subjektive synsinger ikke er den samme som fagfolkenes analyser.
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Bjørn Arild Reed Jacobsen 6 timer siden Kunnskapsløse Frank Sve slår til igjen
Å legge seg ut med Rasmussen er ingen enkel oppgave. Der folk synser, tror og påstår uverifiserte "sannheter" møter RR ...
Terje Sundsbø 6 timer siden Hjelset nærmest for store deler av Nordmøre
Når det gjelder selve reisetidene, kan det være greit å benytte relevante målepunkt. Jeg har brukt disse punktene:Hjelset: https://goo.gl/maps/r9DxyE6dAyRWc4Pu6Kristiansund: https://goo.gl/maps/2oE9cz1jA3vn1QEM8Jeg ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Hjelset nærmest for store deler av Nordmøre
En oppklaring om nærhet. Hvilket sykehus vil en ambulansesjåfør velge: det som er nærmest i antall kilometer, eller det som ...
Terje Sundsbø 15 timer siden Kunnskapsløse Frank Sve slår til igjen
Siden Frank Sve mener at Romsdalsaksen er et risikofritt alternativ, så må han ha full tillit til de som har ...
Terje Sundsbø 19 timer siden Hjelset nærmest for store deler av Nordmøre
Om noen savner et lite historisk tilbakeblikk, så kan dette være noe: https://www.tk.no/kritiske-sporsmal-til-ordforer-kjell-neergaard/o/5-51-940257
jon ingar eik 1 dager siden Møreaksen og tillit
SVV har angående lojal, er kun det til seg selv, og sine kameraderi kammerater lokalt, ansvar til jordskjelv, sikkerhet, og ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte