Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
28 september 2022 14:07
Del på Facebook
E39 ved Vinjefjorden. Foto: Kjell Herskedal / NTB
E39 ved Vinjefjorden. Foto: Kjell Herskedal / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det hevdes at dagens energipriser og store økte kostnader på andre viktige innsatsfaktorer gir betydelig usikkerhet om hvordan vi bør tilpasse oss for framtiden.

Samferdselssektoren nevnes spesielt, men det vises jo til ganske generelle faktorer med betydning for de fleste sektorer. Ikke bare bygging av vei, men også bygging av kulturhus og annen offentlig infrastruktur. En slik generell vesentlig kostnadsheving vil ofte medføre økte stordriftsfordeler og tilhørende sentralisering, som på sikt kan føre til store endringer i bosettingsmønsteret. Dette ønskes nok ikke av dagens regjering.

Annonse
Annonse

Et moment synes å være usikkerheten om reisevaner. Om bruk av hjemmekontor øker anføres det at i så fall bør investeringene i fergefri E39 Møreaksen mellom Ålesund og Molde utsettes. Dette impliserer at en stor andel av trafikken på Møreaksen er jobb-pendling, som er det motsatte av hva motstanderne av Møreaksen hevder.

Usikkerheten blir neppe mindre om man bytter ut noen store prosjekter med flere små, eksempelvis utbedre mange små veier med lite trafikk (som E136 i Romsdalen) istedenfor noen få store veier med mye trafikk. Økte energipriser og hjemmekontor påvirker trafikken på samme måte uansett om veien er liten eller stor, akkurat som risikoen for lungekreft ikke endres av å kjøpe to 10-pakker istedenfor en 20-pakning sigaretter.

Men usikkerheten kan bli mindre om man utsetter investeringene, og det gjelder selvsagt ikke bare i samferdselssektoren. Imidlertid er det vanskelig å fastslå hvor stor verdi den økte informasjonen fra en utsettelse har. Den merverdien kan være mindre enn kostnaden av en utsettelse. Utsettelsen kan altså være ulønnsom. Når man stopper opp og tenker seg om, bør man gjøre det korrekt.

Annonse
Annonse

Å stoppe investeringer med en slik begrunnelse er derfor neppe riktig medisin i dagens situasjon. Frp sier: «Det er en skandale om regjeringen nå vil tråkke på bremsen. For å unngå en enda større krise må vi sørge for at prosjektene som er vedtatt, planlagt og prosjektert mens Frp satt i regjering faktisk blir bygget.» Denne beskrivelsen passer fergefri E39 Møreaksen, Frp nevner skipstunnelen på Stad.

Om den finansielle situasjonen krever reduksjoner i statsbudsjettet, så er selvsagt samferdselssektoren ikke den eneste som påvirkes. Men å utsette samferdselsprosjekter som er klare for igangsetting er neppe den beste strategien. Fergefri E39 Møreaksen Ålesund–Molde har en kostnadsramme på 24,4 milliarder. Denne kostnadsrammen dekker også en stor del av den mest trafikkerte delen av Eksportveien E136, dvs. fra Ålesund til Vestnes. Og gir i tillegg fastlandsforbindelse til to store øyer i Romsdal, en kostnad som fylkeskommunen ellers må dekke. På Møreaksen er kryssingen av Romsdalsfjorden praktisk talt klar for bygging.

Til sammenligning har fergefri E39 Hordfast en kostnadsramme på 37,7 milliarder, dvs. om lag 55 prosent dyrere enn Møreaksen. Om man mener at deler av fergefri E39 bør utsettes av finansielle grunner, så er altså ikke Møreaksen det prosjektet som bør settes på vent. Tvert imot, Møreaksen bør prioriteres og bygges først. Å redusere rammen til Nye Veier AS vil neppe fremskynde utbedringen av resten av Eksportveien E136 i Romsdalen, som også er høyt prioritert i vårt fylke.

Regjeringens budsjettpartner, SV, har satt opp en liste over samferdselsprosjekter som kan utsettes eller stoppes. Møreaksen er ikke med på listen presentert av transportpolitisk talsperson i SV, Mona Fagerås. Transportpolitisk talsperson i Frp, Frank Sve, sier til NRK at han ikke aksepterer premissen om at kutt i veisektoren er nødvendig. Det synes altså å være bred enighet om at Møreaksen bør prioriteres nå.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Bjørn Jacobsen · 1 år siden
    Møreaksen er på SV si kuttliste: "Den er der;)
    Bare en forglemmelse fra min side.

    Mvh

    Mona Fagerås

    Stortingsrepresentant Nordland og

    SVs samferdselspolitiske talsperson

    Mob 41411435"
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Bjørn Jacobsen Da får vi håpe at politikerne på Stortinget ser at Møreaksen bør prioriteres foran Hordfast på Fergefri E39.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Bjørn Jacobsen Interessant å observere at lokalpolitikere i SV kjemper så innbitt for å stoppe Møreaksen. 
      De er fullt klar over at da forsvinner over 24 milliarder kroner til infrastruktur ut av vårt fylke, til andre som vet å nyttiggjøre seg midlene til å øke sin konkurransekraft.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Bjørn Jacobsen Og... Snipp... snapp... snute... så var MA.. UTE
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Bevilgningene til MA kommer når bompengeproposisjonen er ferdig, tidligst i revidert 2023-budsjett, eller på statsbudsjettet for 2024.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Laaaaangt derifra gitt :) MA er gravlagt :) 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Mange gode nyheter for Møreaksen i statsbudsjettet. F.eks. gratis ferger til Otrøya og Gossen, noe som vil øke andelen av fergeavløsningsmidler til Møreaksen. Sammen med billigere billettpriser for fergen Molde-Vestnes. 
    Dette er ikke bare gode nyheter for de som reiser i dag, men også gode nyheter for de som jobber med bompengeproposisjonen for Møreaksen. Med en større andel fergeavløsningsmidler kan bompengene bli mindre. Til glede for alle som ferdes på disse strekningene.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Dag Robert Bjørshol · 1 år siden
    Hobbyskribenten Rasmus Rasmussen skjønner tydeligvis ikke ordtaket om at en død hest ikke vil reise seg samme hvor lenge den blir pisket. Spesielt i disse tider hvor folk flest i fylket har helt andre prioriteringer enn besøk på de ytterste skjærene i Romsdal fogderi eller eventuelt besøk i jordens indre og når det samtidig er snakk om store kutt  i samferdselsbudsjettet, da er vel neppe sløseriprosjektet Moldeaksen et livskraftig tema !
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Dag Robert Bjørshol Møreaksen er listet blant de mest lønnsomme veiprosjektene i NTP. Folk flest, dvs. over 62% i vårt fylke, har stemt på partier som i valgkampen lovet å kjempe for Møreaksen. Fylkeskommunen har brukt milliarder av kroner på en blindvei i Ålesund kommune for langt færre personer enn på de øyene i Romsdal som får fastlandsforbindelse med Møreaksen.
      Med Møreaksen slipper fylket å bekymre seg for kostnaden for disse fastlandsforbindelsene. I tillegg finansierer Møreaksen også den mest trafikkerte delen av Eksportveien. Den alternative traséen for fjordkryssing er forkastet som urealistisk også av Nye Veier AS.
      Det skjønner Rasmussen - og vi andre.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Ketil Strand Andersen · 1 år siden
    Ingen grunn til å publisere disse stadig gjentatte ytringene. Dessuten er Romsdalsaksen den som best løser oppgaven.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Ketil Strand Andersen Disse momentene, som du hevder er stadig gjentatt, er fremsatt av professor Svein Bråthen.

      Romsdalsaksen er forkastet som helt urealistisk, også av Nye Veier AS. Du må snart innse realitetene.

    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Ta en titt på kommentarerepå KSU sin facebookside. De bør fortelle deg og RR hva vanlige folk synes om MA
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Vanlige folk gjemmer seg ikke bak en lukket facebookside, de skriver i kommentarfelt som kan leses av alle.
      Som f.eks MuM sin facebookside som stenger ute de som ikke er imot Møreaksen.  Feigt og diktatorisk kaller jeg det.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Sia NÅR ble facebook siden til KSU en lukket facebookside? Er DEN jeg har skrevet om, har ikke nevnt MuM med et ord, hva vi diskuterer der, forblir der... Tar det en gagn til, for din skyld.. Atlså . Facebooksiden til KSU - som i akkurat den nettavisen hvor dette innlegget jeg nå svarer deg på, hører til. Forstår du nå? Eller må jeg ta det en gang til? ps... det er heller ingen gruppe, men en s i d e..... om du forstår.. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn For å lese den facebooksiden du viser til, så må man logge inn. Det krever at man er registrert som bruker. Siden du viser til er altså lukket for alle som ikke er registrerte brukere.

      Derimot trenger man ikke logge inn for å lese disse kommentarene. Denne «siden» er nemlig åpen for alle. Forstår du?

  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Heller ikke Aftenposten nevner Møreaksen i listen over kuttforslag:

    https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/76dm2V/samferdselsministeren-om-budsjettet-beholder-e18-men-skyver-paa-en-rekke-prosjekter

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Geir Ole Sætremyr 1 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøSlik som lekkasjane frå NTP framstår så snakkar ein om 12 år fram i tid, og ditto behov. Rv 15 ...
@Geir Ole SætremyrAlt er politikk – om trafikken skal reduseres med bompenger, eller om tunnelen skal utvides med enda ett løp.På Sunnmøre ...
@Geir Ole SætremyrAlt er politikk – om trafikken skal reduseres med bompenger, eller om tunnelen skal utvides med enda ett løp.På Sunnmøre ...
@Geir Ole SætremyrDet må uansett sendes inn en bompengeproposisjon, om fjordkryssingen på Møreaksen tas samlet eller om den deles i to trinn. ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 20 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse