Annonse
Annonse
Paul Andreas Hofseth
Ytring
18 oktober 2022 15:35
Del på Facebook
Foto: Statens vegvesen / Øivind Leren / Norstat
Foto: Statens vegvesen / Øivind Leren / Norstat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.

Vi som foretrekker Romsdalsaksen eller fortsatt fergedrift framfor Møreaksen, ser tiden som en venn.

Folket i fylket har ved flere undersøkelser vist at Møreaksen er sistevalget. Politikerne kommer gradvis etter, men er fortsatt i utakt med folket. I følge den mest omfattende undersøkelsen utført av Norstat med 4002 svar fra samtlige kommuner i Møre og Romsdal, ønsket kun 23 prosent alternativet Møreaksen. Slik er det hittil ikke i fylkestinget.

Om lokalvalget i september 2023 gir fortsatt økt tilslutning også blant fylkets politikere vil vise seg. De ulike partier og lister jobber med lagoppstillingen for tiden, og arbeidet med å forme kampsaker og valgkampen ellers er full gang med en viss støy – som hos Sp.

Sykehusstrid blir det nok også denne gang, men neppe så omfattende som ved forrige valg. Føden i Kristiansund er fortsatt ømt tema, og nå har Ålesund sykehus fått kjepper i hjulene knyttet til finansiering av utbedringer. I Volda er de imidlertid glad for utbedringene der, mens på Hjelset skrider prosjektet frem til sprikende begeistring i nordfylket.

Byutviklingsprosjektet «sørsiden» i Ålesund sliter i takt med byens og fylkets pressede økonomi. Haram sin farvel til Ålesund reduserer folketallet med ca 15 prosent men forhåpentligvis støyen med 80 prosent. Det har vært mye Haram de siste 2-3 årene
Kryssingen av Romsdalsfjorden var sentral ved lokalvalget i 2019, og det blir den ganske sikkert også i 2023.

annonse

Det er nå knappe 6 år siden Romsdalsaksen AS ble stiftet, og presenterte sin oversjøiske løsning for ny E39. SV og Nordmørslista var de første som ville ha det nye alternativet utredet. Senere har andre kommet etter, og flankeparti som FRP og Rødt er sammen med flere andre eksempel på det.

Når valgkampen er i full gang får vi svarene på hvilke personer og saker partiene/listene fronter. Det er mange saker som påvirker vårt valg ved urnen, slik også våre valg påvirker enkeltsaker som ny E39 i fylket sin skjebne.

Knyttet til samferdsel må vi ikke tro at dess mer som bevilges til riksveger som f.eks E39, dess mer blir bevilget til de lokale vegene. Slik er det jo ikke. Dersom vi makter å bygge stamvegene bedre og billigere, kan AS Norge bygge bedre – og om nødvendig flere lokale veger.

Gjerne rask gjennomføring av mindre tiltak med åpenbare forbedringer som gir tryggere veger, men for stamveger som binder landsdeler sammen, må nødvendig tid brukes og sees i et hundreårsperspektiv. Da behøves helhetlige trasevalg – ikke lokalpatriotisk hastverk. La tiden bli en venn.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    jon ingar eik · 3 måneder siden
    Ja, dagens EL ferger mellom Molde og Vestnes, samt Romsdalsaksen, er ett samlende oversjøisk fremtids effektiviserings prosjekt som angår hele Fylket, og som det er stor enighet om i hele Fylket, og ja tiden jobber med oss, og med god støtte også fra transportbransjen, NLF, og samtlige som jobber for miljø, klimautslipp, og ikke minst HMS for samtlige trafikanter. 
Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Tidligere meningsinnlegg

Siste kommentarer

Lama Vik 1 måneder siden Aksekamper i valgkampen
Kva meiner du her, Hofset? "Frykten er at SVV fortsatt forsøker å skjule sannheten når den lovpålagte KS2-kontrollen gjennomføres ved avslutning ...
Lama Vik 1 måneder siden Mulighetenes akse – Romsdalsaksen!
Kva med eit kompromiss, Hofset? Vi bygger Møreaksen konvensjonelt, og så blir Langfjordsambandet pilot for senketunnell? Då er vi kvitt ...
jon ingar eik 1 måneder siden Ei fylkeskommune i «sus og i dus»
Begynn med og flytte ut den politiske kameraderi bedriften Statens Veivesen ut i fra Molde, kanskje helt ut av Fylket,  ...
Terje Sundsbø 1 måneder siden Hemmelighold og bortforklaringer fra SVV
@Rolf Erik PedersenMed gratis ferger vil fergeavløsningsmidlene for Møreaksen øke, og bompengene minke.En rabattert billett på ferga mellom Molde og Vestnes koster ...
Rolf Erik Pedersen 1 måneder siden Hemmelighold og bortforklaringer fra SVV
@Terje SundsbøTror vi må forholde oss til realiteten at Møreaksen, og Tautratunellen vil bli alt for dyr å bruke.Må nok ...
Annonse

Hva skjer

Under finner du en oversikt over arrangement i Kristiansundsregionen.

Foreslå arrangement

Vis kalender

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse

Våre utvalgte