Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Paul Andreas Hofseth
Ytring
18 oktober 2022 15:35
Del på Facebook
Foto: Statens vegvesen / Øivind Leren / Norstat
Foto: Statens vegvesen / Øivind Leren / Norstat
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Vi som foretrekker Romsdalsaksen eller fortsatt fergedrift framfor Møreaksen, ser tiden som en venn.

Folket i fylket har ved flere undersøkelser vist at Møreaksen er sistevalget. Politikerne kommer gradvis etter, men er fortsatt i utakt med folket. I følge den mest omfattende undersøkelsen utført av Norstat med 4002 svar fra samtlige kommuner i Møre og Romsdal, ønsket kun 23 prosent alternativet Møreaksen. Slik er det hittil ikke i fylkestinget.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Om lokalvalget i september 2023 gir fortsatt økt tilslutning også blant fylkets politikere vil vise seg. De ulike partier og lister jobber med lagoppstillingen for tiden, og arbeidet med å forme kampsaker og valgkampen ellers er full gang med en viss støy – som hos Sp.

Sykehusstrid blir det nok også denne gang, men neppe så omfattende som ved forrige valg. Føden i Kristiansund er fortsatt ømt tema, og nå har Ålesund sykehus fått kjepper i hjulene knyttet til finansiering av utbedringer. I Volda er de imidlertid glad for utbedringene der, mens på Hjelset skrider prosjektet frem til sprikende begeistring i nordfylket.

Byutviklingsprosjektet «sørsiden» i Ålesund sliter i takt med byens og fylkets pressede økonomi. Haram sin farvel til Ålesund reduserer folketallet med ca 15 prosent men forhåpentligvis støyen med 80 prosent. Det har vært mye Haram de siste 2-3 årene
Kryssingen av Romsdalsfjorden var sentral ved lokalvalget i 2019, og det blir den ganske sikkert også i 2023.

Det er nå knappe 6 år siden Romsdalsaksen AS ble stiftet, og presenterte sin oversjøiske løsning for ny E39. SV og Nordmørslista var de første som ville ha det nye alternativet utredet. Senere har andre kommet etter, og flankeparti som FRP og Rødt er sammen med flere andre eksempel på det.

Når valgkampen er i full gang får vi svarene på hvilke personer og saker partiene/listene fronter. Det er mange saker som påvirker vårt valg ved urnen, slik også våre valg påvirker enkeltsaker som ny E39 i fylket sin skjebne.

Knyttet til samferdsel må vi ikke tro at dess mer som bevilges til riksveger som f.eks E39, dess mer blir bevilget til de lokale vegene. Slik er det jo ikke. Dersom vi makter å bygge stamvegene bedre og billigere, kan AS Norge bygge bedre – og om nødvendig flere lokale veger.

Gjerne rask gjennomføring av mindre tiltak med åpenbare forbedringer som gir tryggere veger, men for stamveger som binder landsdeler sammen, må nødvendig tid brukes og sees i et hundreårsperspektiv. Da behøves helhetlige trasevalg – ikke lokalpatriotisk hastverk. La tiden bli en venn.

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    jon ingar eik · 1 år siden
    Ja, dagens EL ferger mellom Molde og Vestnes, samt Romsdalsaksen, er ett samlende oversjøisk fremtids effektiviserings prosjekt som angår hele Fylket, og som det er stor enighet om i hele Fylket, og ja tiden jobber med oss, og med god støtte også fra transportbransjen, NLF, og samtlige som jobber for miljø, klimautslipp, og ikke minst HMS for samtlige trafikanter. 

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse