Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Rasmus Rasmussen
Ytring
04 november 2022 12:01
Del på Facebook
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Foto: Ole Berg-Rusten / NTB
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Frank Sve (Frp) sier han lytter til folket i hele fylket, og mener de ikke vil ha Møreaksen. Sve lover at han som 1. nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget skal gjøre alt han kan for å stoppe Møreaksen, som han for øvrig hevder allerede er stoppet.

Frank Sve (Frp) lytter åpenbart ikke til velgerne i Møre og Romsdal, der over 62 prosent ved siste stortingsvalg stemte på de partiene som i valgkampen lovet støtte til Møreaksen. Hvor mange ganger kan man hevde at valget blir et akse-valg, men i ettertid hevde at det ikke var det likevel?

Sve synes isteden å klamre seg til de meget tvilsomme meningsmålingene utført av Terje Tovan og Møre uten Møreaksen (MuM). I forkant av meningsmålingene kjørte Tovan en massiv svertekampanje med helsides avisannonser mot Møreaksen, annonser som var full av tvilsomme påstander. Hans fremgangsmåte for utførelsen av meningsmålingene var også i strid med faglige krav, som bevisst ble omgått.

Terje Tovan plukket selv ut hvilke kommuner som skulle inngå. Noe slikt er temmelig uhørt, ettersom det kreves et tilfeldig representativt utvalg for at målingene skal ha noen som helst legitimitet, og ikke minst statistisk signifikans. Til overmål gjennomførte Tovan meningsmålingen i to trinn, der resultatet fra trinn 1 ble brukt til å påvirke svarene fra trinn 2. Presentert med store medieoppslag før valget i 2021. Tovan sine forsøk på folkemøter i etterkant hadde knapt noe oppmøte. Er det disse Frank Sve (Frp) kaller folket, og lytter til?

Frank Sve (Frp) tror at folket heller vil ha Eksportveien E136 fra Ålesund til Dombås framfor Møreaksen. Han har ennå ikke forstått at disse to prosjektene ikke konkurrerer mot hverandre. Bevilgningene til Nye Veier AS og Eksportveien fra Vestnes til Dombås påvirkes ikke av bevilgningene til Statens vegvesen og Møreaksen, som går fra Breivika i Ålesund til Bolsønes i Molde. Tvert imot, Møreaksen E39 og Eksportveien E136 har felles trasé fra Ålesund til Vestnes. Om Frank Sve stopper Møreaksen, så mister Eksportveien finansieringen av den mest trafikkerte delen. Er det dette folket vil?

Slikt forteller ikke Frank Sve (Frp) til velgerne. Han forteller heller ikke velgerne at Romsdalsaksen er avskrevet som et urealistisk alternativ til Møreaksen, også av Nye Veier AS. Isteden fortsetter han med å bløffe velgerne om at hvis Møreaksen stoppes, så kan disse pengene isteden benyttes til andre veiprosjekter i Møre og Romsdal. Slik som å erstatte fergen over Langfjorden med bro. Noe som for øvrig vil fjerne en god del av trafikkgrunnlaget for Romsdalsaksen.

Frank Sve (Frp) unnlater også bevisst å fortelle velgerne at hvis Møreaksen stoppes, så vil pengene forsvinne ut av fylket til gryteklare prosjekter i andre deler av landet. Han forteller heller ikke til velgerne at da må fylkeskommunen finansiere fastlandsforbindelsene til de to store øyene Gossen og Otrøya ute på Romsdalskysten. Dette er en ekstraregning som vil komme i tillegg hvis Romsdalsaksen velges, og vil sette andre samferdselsprosjekter i vårt fylke på vent i mange tiår framover. Er det dette folket vil?

Frank Sve (Frp) forteller heller ikke velgerne at om Møreaksen stoppes, så vil E39 over Romsdalsfjorden fortsatt være stengt mesteparten av tiden, bare åpen noen få minutter når fergen kommer. Tror ikke Sve at folket foretrekker en vei som er åpen døgnet rundt, hele året - framfor en vei som for det meste er stengt? Alle tidligere fergeavløsningsprosjekter viser jo at lokaltrafikken blomstrer når fergene forsvinner.

Frank Sve (Frp) lytter ikke til noen. Ikke til de som forteller at Møreaksen finansierer store deler av Eksportveien. Han lytter ikke til de som forteller at fylkeskommunen må finansiere fastlandssambandene til Aukra og Misund om Møreaksen stoppes. Han lytter ikke til de som forteller om forskjellen på fylkesveier og statlig finansierte veier. Heller ikke hører han på de som forteller at bevilgningene til Møreaksen er knyttet til dette prosjektet, og er ikke en uspesifisert bevilgning til fylkeskommunen som kan bruke pengene på en hvilken som helst fylkesvei.

Frank Sve (Frp) lytter heller ikke til næringslivet. Over 100 bedrifter i vårt fylke med mer enn 20 tusen arbeidsplasser og rundt 100 milliarder i omsetning krever rask realisering av Møreaksen.

Frank Sve (Frp) lytter definitivt ikke til fagfolkene. De påpeker at Møreaksen er blant landets mest samfunnsøkonomisk lønnsomme veiprosjekter, og at Møreaksen er den raskeste traséen for flertallet av folket som krysser Romsdalsfjorden. Sve stoler åpenbart heller ikke på de som kvalitetssikrer disse utredningene.

Frank Sve (Frp) lytter så visst ikke til velgerne, som har gitt et demokratisk flertall for Møreaksen i 3 påfølgende ulike Storting, på Fylkestinget og i alle berørte kommuner. Frank Sve lytter bare til seg selv. Istedenfor å lytte sprer han om seg med villedende og løgnaktige påstander for å manipulere velgerne. Og fortsatt er det nok noen som lar seg føre bak lyset.

Det er kanskje slike Sve har i tankene når han fremhever Bjorli framfor Dombås på E136 Eksportveien. Sve håper nok å skaffe seg en del ekstra stemmer fra sunnmøringer som ønsker bedre vei til hyttene sine på Bjorli («Ny Ålesund»). Som første nestleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget bør Frank Sve (Frp) ha omtanke for hele Norge, ikke bare Sunnmøre. En kynisk politiker på stemmesanking, som kun har omtanke for seg selv.

Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Rolf Erik Pedersen · 1 år siden
    Klart E136 og E39 slåss om de samme pengene!
    Om det er Nye Veier, eller SVV som får ansvaret, så er de prisgitt bevilgninger fra Stortinget. 
    Fylkesveiene får også bevilgninger over statsbudsjettet. 
    At RR snakker om en kynisk politiker er merkelig. 
    Mener at iveren til å trumfe igjennom Møreaksen,  er kynisme, som går utover grupper som ikke får råd til å pendle lengre.
    Vi må snart få politikere som klare å forstå hva bærekraft faktisk handler....
    Nå er utrykket brukt i festtaler, uten å ha noen betydning.
    Tror RR kunne brukt sin tid til å se hva han faktisk forsøker å støtte, istedenfor å henge seg opp i Sve.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Rolf Erik Pedersen I samferdselsbudsjettet bevilges en årlig pott til Nye Veier AS. Bevilgningene til denne potten er ganske konstant fra år til år, men blir selvsagt prisjustert. Denne potten påvirkes altså ikke av hvor mye som eventuelt bevilges til Møreaksen.

      Nye Veier AS avgjør helt suverent hvilke prosjekter i sin portefølje de vil prioritere. Om Nye Veier AS bruker penger på E136 Eksportveien, får det ingen konsekvenser for hvor mye Statens vegvesen får til eksempelvis Møreaksen.

      Bevilgningene til disse to prosjektene er følgelig helt uavhengig av hverandre. Men sjansen for at de får bevilgninger på Stortinget er selvsagt avhengig av hvor stor rammen settes for samferdselsbudsjettet. Om samferdselsbudsjettet reduseres for å øke forsvarsbudsjettet, så vil det selvsagt redusere sjansene for å få bevilgninger. Det er da i så fall pga. økte forsvarsutgifter, ikke pga. at det andre prosjektet fikk midler.

      Fylkesvei er vei eller gate åpen for alminnelig ferdsel og som bygges og vedlikeholdes av fylket (fylkeskommunen).

      Staten gir tilskudd til delvis dekning av fylkeskommunens veiutgifter; tilskuddet inngår i rammetilskuddet til samferdselsformål.

      Stortinget blander seg altså ikke inn i hvilke veier fylkene velger å bygge.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
    Alle som IKKE vil ha Møreaksen, si det her med et stort NEI!  Jeg sier det NEI til MA! 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Du vil si NEI til statlig finansiering av fastlandssambandene til Goosen og Otrøya. 
      Du sier JA til at M&R fylkeskommune skal finansiere disse selv.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Ja, til ferge sier jeg ! Ingen skal finasiere noe som helst. NEI til Møreaksen, JA til RA eller Ferge.  Ta deg en kopp kaffe og en bolle nå og se på en film. God helg .
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Du vet at ved alle fergeavløsningsprosjekter, så har lokaltrafikken blomstret kraftig opp når fergen forsvinner? Det viser ganske klart at folket ikke foretrekker ferger.

      Og Frp går jo inn for å skrote fergene: 
      https://www.tk.no/skrot-ferja-og-bygg-veien-na/o/5-51-1236365.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Rolf Erik Pedersen · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Fylkesveiene får statlig finansiering. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Rolf Erik Pedersen Fylkesvei er vei eller gate åpen for alminnelig ferdsel og som bygges og vedlikeholdes av fylket (fylkeskommunen).

      Staten gir tilskudd til delvis dekning av fylkeskommunens veiutgifter; tilskuddet inngår i rammetilskuddet til samferdselsformål.

      https://snl.no/fylkesvei.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Kjell Dahl · 1 år siden
    Dette må vel være siste krampetrekning fra RR. Han leter nederst i sekken etter argumenter, men finner bare konspirasjonsteorier. Arbeidsgiveren hans kutter han vel ut snart. For øvrig er Petter A. Olsens gode kommentar dekkende.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Kjell Dahl Rasmussen er pensjonist. Hvilke konspirasjonsteorier fra Rasmussen er det du konkret sikter til?
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Petter E. Olsen · 1 år siden
    Kanskje på tide nå, Rasmussen, å legge til side dette tåpelige argumentet om hvor mange % som i stortingsvalget stemte på partier som gikk inn for Møreaksen. Det var nok mange andre og viktigere saker som avgjorde hvordan velgerne stemte. De fleste har jo i motsetning til hvordan det virker å være for RR litt flere tanker i hodet enn MA når de stemmer ved stortingsvalg. Heldigvis!
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Petter E. Olsen Frank Sve hevder det er Rasmussens skriverier som øker oppslutningen til Frp. Det viser vel hva som avgjør velgernes stemmegiving?

      Hvor mange ganger kan man hevde at valget blir et akse-valg, for i ettertid hevde at det ikke var det? 
      Det er uansett valgresultatet som avgjør, og det har gitt et stort flertall på Stortinget for Møreaksen.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
KSU – Vipps – desktop
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Innlogging

Siste kommentarer

@Geir Ole SætremyrAlt er politikk – om trafikken skal reduseres med bompenger, eller om tunnelen skal utvides med enda ett løp.På Sunnmøre ...
Terje Sundsbø 4 minutter siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrAlt er politikk – om trafikken skal reduseres med bompenger, eller om tunnelen skal utvides med enda ett løp.På Sunnmøre ...
Terje Sundsbø 5 minutter siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrDet må uansett sendes inn en bompengeproposisjon, om fjordkryssingen på Møreaksen tas samlet eller om den deles i to trinn. ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøDet RR vil er å dele trinn 1 i to delstrekningar. Etter slik eg forstår vil der måtte sendast inn ...
Geir Ole Sætremyr 18 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøPå sikt vil det nok komme krav om avlasting, og ny tunellI første omgang foreslår SVV å innføre bompengar for ...
Terje Sundsbø 20 timer siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Geir Ole SætremyrMener du at ÅDT som SVV opererer med er feil? Blir det ikke behov for å utvide Ålesundstunnelene?På Sunnmøre vil ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse