Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
KSU – Vipps – desktop
Del på Facebook
Illustrasjon: Romsdalsaksen AS
Illustrasjon: Romsdalsaksen AS
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ja, prosjektsjef Harald Inge Johnsen. Det er alvorlig når vi registrer hvordan dere i SVV velger å prioritere gjennomføringen av fergefri E39 Ålesund–Kristiansund.

Alvorlig er det når Tidens Krav avslørte i 2020 hvordan dere manipulerte SVV Vest sin rapport om Romsdalsaksen. I tillegg nekter dere innsyn i denne rapporten.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Norconsult sin rapport et par måneder etter var ikke mye bedre, med unødvendig dyre løsninger og omveier for Romsdalsaksen.

Alvorlig er det når dere ikke tar hensyn til målene for de nasjonale stamveiene:

  • Unngå store høydeforskjeller som skaper utfordringer med miljø og trafikksikkerhet (Energiforbruk og økt brannfare).
  • Unngå undersjøiske tunneler spesielt – og tunneler generelt.
  • Unngå nasjonale stamveier gjennom sentrumsområder med rundkjøringer og trafikklys.
  • Myke trafikanter skal prioriteres – Møreaksen stenger for myke trafikanter.

Alvorlig er det når du sammenstiller E136 gjennom Romsdalen med Møreaksen. Opp Romsdalen fra Åndalsnes har over 3 ganger så lang strekning å bestige høydeforskjellen på – og der slipper man å bekymre seg om selvbergingsprinsippet i trange tunneler.

I ditt leserinnlegg glemte du å nevne at både Oslofjordtunnelen og Ryfast har flate partier eller veldig slake partier. Oslofjordtunnelen er i tillegg bare halvparten så lang som Tautratunnelen.

EU-Kravet om 5 prosent stigning i tunneler kom etter Mont Blanc ulykken i 1999, og ingen i EU kunne den gang tro at noen kunne finne på å bygge en 15 km lang undersjøisk tunnel med kontinuerlig 5% stigning både opp og ned. Det er nemlig ikke bare stigningsprosenten som skaper risiko skjønner du. Det er lengden på 5-prosenten også. Ingen tungbiler er konstruert for slike belastninger. Det er alvorlig.

Alvorlig er det når dere prioriterer den mest trafikksikre delen først – fergene. Der har det NULL alvorlig skadde eller drepte, mens det i følge SMP var 113 drepte eller hardt skadde på veiene i sitt distrikt (sør for Romsdalsfjorden) i perioden 2005–2020.

Annonse
Annonse

Alvorlig er det også at dere fremstiller det som at strekningen Ålesund–Vik kommer automatisk etter Vik-Molde. Den som har fulgt med på veibevilgninger i Norge vet at det lett tar 50 år før penger til dette kommer. Hvor mange år med E39 via Vestnes sentrum før penger til Vikakslatunnelen kommer? Ser dere bort fra Vestnes kommune sitt aksepterte rekkefølgekrav? Hvor mange liv skal gå tapt alle disse årene, bare for at dere skal presse gjennom Møreaksen først?

Det er ikke annet enn hårreisende å registrere hvordan SVV ivrer for å få på plass selve fjordkryssingen – som er den desidert dyreste delen å bygge, og den som desidert gir minst effekt med tanke på trafikksikkerhet og kost/nytte.

Alvorlig er det å forespeile folk at doble tunneler kommer så snart trafikken passerer 8.000 biler pr. døgn. Hvor lenge har trafikken gjennom Spjelkavika vært over 8.000? Brusdalen? Fortsatt ingen doble tunneler eller 4-felt der.

Vi må bare forvente at det blir trangere om plassen på NTP noen år fremover. Derfor er det avgjørende at det er de trafikksikre prosjektene som kommer først i køen.

Utklipp fra animasjonen «En reise i mørket» som her viser enkeltløpet tunnel og høydeprofilen med Møreaksen.Utklipp fra animasjonen «En reise i mørket» som her viser enkeltløpet tunnel og høydeprofilen med Møreaksen.

Høydeprofil med Møreaksen på strekningen Dragsundet–Årø. I tillegg blir det stengt for myke trafikanter og nasjonal stamvei føres gjennom tettbebyggelser.Høydeprofil med Møreaksen på strekningen Dragsundet–Årø. I tillegg blir det stengt for myke trafikanter og nasjonal stamvei føres gjennom tettbebyggelser.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Ja, det er alvorlig når Jørn Inge Løvik, daglig leder Romsdalsaksen AS, håner faglige utredninger fra Norconsult uten saklige argumenter. Tidens krav sine «alvorlige avsløringer» påpekte at utredningene av tunnel-alternativene på Romsdalsaksen ikke var blitt oppdatert sammen med de øvrige alternativene. Når så de oppdaterte analysene foreligger, så vil Romsdalsaksen ikke vite av de. Romsdalsaksen har ingen troverdighet lenger.

    Løvik lukker fullstendig øynene når han hevder at fergene er trafikksikre. Han ignorerer totalt risikoen fra stressede bilførere som haster av gårde i håp om å unngå å møte en stengt fergebom. Dette problemet forsvinner ikke før fergene forsvinner.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Om du stresser av gårde i frykt for å møte en stengt fergebom,bør du lære deg å starte avreise tidliger. Planlegging er en smart ting skjønner du.  Da blir det ingen risko på veien, og det er en kjent sak at det er planlegging som senker stressnivå.  Man studerer fergeruten og vet hvor lang tid det tar å kjøre fra A til fergekaia. Så må man legge til mist 5 min i sinker foran seg. Da er du plutselig ute i god tid, og rekker ferga med kanskje 5 min til gode, og da senker stressnivået seg.  Så det å vente på en ferge og turen over er en fin måte å stresse ned på.  Og per i dag vet de aller fleste at fergene går presis på minuttet pga fare for enorme bøtet ved  hvert minutt over fastsatt avgangstid. Så da vet man at man må være påplass før avgangstiden, så enkelt er det. Og ferge framfor farlige tunneler er å foretrekke, mtp brann i kjøretøy. Lett å komme seg unna på en vei og en ferge og man slipper å frykte kveldningsdøden av giftig røyk fra brann i et kjøretøy. Har du sett filmen Tunnelen? Der ser du hvor galt det kan gå og det i en vanlig tunnel på land, tenkt deg skrekken i en undersjøisk tunnel da! mennesker i panikk hander sjelden logisk, man flykter i panikk og det kan lett gå veldig galt. 
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Jeg tror de fleste følger dine velmenende råd. Men svær ofte skjer det uforutsette ting. Og du kan jo ikke bestemme når et arrangement du deltar på slutter. Det finnes et utall av grunner for at ikke alt lar seg planlegge i detalj – da blir det et problem å rekke fergen.

      I tunnelen under Romsdalsfjorden er det to separate løp. Og det er egen rømningstunnel med mange nødinnganger. En kraftig brann på en ferge vil være mer risikabel.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Brann på ferge er ingen fare for passasjerer, det er bare å gå i en livbåt. Det er inge store passasjerferger som går her med lukka bildekk man ikke har lov å oppholde seg på ogkun en salong rett inn fra bildekk. SÅ det er tryggere med brann i kjøretøy på en ferge. Og vet man at man skal i et selskap, vet man og sånn ca hvor lenge det varer og planegger fergetiden ut fra det, har jeg gjort og kommer til å gjøre mange ganger. Og det er veldig lett å ordne :) Og alt vertskap skjønner om man må forlate et selskap - la oss si 30 min før det skal være ferdig- for å rekke ferga, det er folk vant til i dette fylket :)  
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Terje Sundsbø · 1 år siden
      @Anne Mari Sandshamn Om «vertskapet» er en idrettsturnering eller et annet kulturarrangement man deltar på, så kan man ikke dra før det er ferdig.

      At du mener det er trygt med brann på ferge kan jeg ikke si meg enig i.
    • Denne kommentaren er avpublisert.
      Anne Mari Sandshamn · 1 år siden
      @Terje Sundsbø Sa ikke at det var trygt, men tryggere for mennesker, da det er lett å komme seg av en ferge, om et kjøretøy på dekk står i brann... 
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    Terje Sundsbø · 1 år siden
    Det er svært alvorlig når Jørn Inge Løvik, daglig leder Romsdalsaksen AS, unnlater å nevne at med Møreaksen så blir fastlandsforbindelsene til Otrøya og Gossen finansiert med statlige midler. Med Romsdalsaksen så må Møre og Romsdal fylkeskommune finansiere disse fastlandsforbindelsene med egne midler. 
    Å bevisst underslå slike viktige fakta er alvorlig.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 2 dager siden Brobygging
Når fergeleiet flyttes ut fra sentrum av Molde, blir fortsatt ferge et enda dårligere alternativ. Hva sier folket på Vestnes ...
Geir Ole Sætremyr 2 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøNo er "gjeldande " NTP i ferd med å gå ut på dato. Og, strekninga Ålesund til Molde er
@Geir Ole SætremyrMøreaksen er blant de høyest rangerte prosjektene basert på netto nytte pr. investert krone i gjeldende NTP. Få andre har ...
Geir Ole Sætremyr 3 dager siden Køkultur og samferdsel – Romsdal må våkne
@Terje SundsbøEg forstår at enkelte drøymer om å lese dette inn i dei signala som er gitt. Men, det er ikkje ...
@Geir Ole SætremyrSamferdselsministeren vil utrede om det kan bli en mindre økonomisk belastning om Møreaksen deles opp i flere trinn. Han ønsker ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse