Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen. Besøk vår personvernside for mer detaljer.
Annonse
Frank Sve, stortingsrepresentant for FrP
Ytring
14 desember 2022 09:08
Del på Facebook
Foto: Løken / Wikimedia Commons
Foto: Løken / Wikimedia Commons
Dette er et debattinnlegg. Innholdet gir uttrykk for skribentens meninger og holdning.
Denne artikkelen er over 12 måneder gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fylkesrådmannen skal stoppe det meste av samferdselsbygging, kva i all verdens rike skal fylke då med dei 133 stillingane dei overtok frå Statens vegvesen?

Alle kommunar og næringslivet ellers i fylket sliter voldsomt med bakgrunn i regjeringa sin handlingslamma politikk.

Annonse
Annonse
KSU – Vipps – mobil

Kommunane må kutte stillingar og oppsigelsar i privat næringsliv er resultatet etter dagens regjering.

Straumprissne har gått fullstendig «bananas» drivstoffprisane til himmels og skatterekord, grunnrenteskatt i julegave frå Vedum og Støre gjer vondt værre.

Men, Møre og Romsdal fylkeskommune lever i «sus og i dus»!

Sist år med ca. 400 mill kr i overskot og no ligg ein ann til ca. 200 mill kr i overskot i 2022.

Fylket renner over av byråkrater, og det er fantastisk når fylkesrådmannen ikkje kuttar eit komma i eigne rekker, medan arbeidsoppgavene blir tatt vekk.

Kva skal dei då drive med var mitt spørsmål i fylkestinget?

Men, dette vart for hard kost for raudingane som sjølvsagt ikkje kan kutte eit tøddel i byråkratiet, men kutte ferjetilbudet rundt omkring i fylket er heilt greit.

Annonse
Annonse

Arbeidsgjevarrolla var viktig meinte enkelte frå Ap, politikarane har etter ny kommunelov kun arbeidsgjevaransvaret for fylkeskommunedirektøren, absolutt ingen andre.

Kvar eg logikken, kutte i viktig infrastruktur for vanlige folk og næringslivet medan fylket set med haugevis av byråkratar ein ikkje har behov for?

Vi ser forøvrig det same i frå Sp, Ap og SV i regjering, som kuttar absolutt alt anna og aukar skattane til himmels, men rasjonaliserer og kuttar ikkje ei kr i offentleg sektor.

Vi trenger no ei alvorleg «slanking» av fylkeshuset på Molde, administrasjonen må være i takt med verkelegheita.

Når investeringane skal kuttast kraftig ned, må også ant stillingar i dei ulike sektorene gjere det same, nemleg kuttast kraftig ned.

Offentleg slik som fylkeskommunen forbrukar midlane som privat næringsliv skapar, såleis må det stillast strenge krav til pengebruken og effektivitet.

FrP meiner fylkeskommunen burde vore lagt ned. Istaden ser vi at raudingane sørger for at fylkeskommunen eser ut med byråkratar og millionane flagrar.

Så igjen, kva skal byråkratiet på fylkeshuset i Molde styre med, når samferdselsbygginga og framtidige investeringar omtrent skal stoppast heilt opp?

Annonse
Annonse
Du må være logget inn for å kommentere.
Debattregler   

Laster kommentar… Kommentaren blir oppdatert etter 00:00.
  • Denne kommentaren er avpublisert.
    jon ingar eik · 1 år siden
    Begynn med og flytte ut den politiske kameraderi bedriften Statens Veivesen ut i fra Molde, kanskje helt ut av Fylket,  her fungerer det vei faglige ikke i det hele tatt nært Molde kommune, samtidig som de saboterer gode prosjekter både på Sunnmøre, og på Nordmøre, på prosjekter som kan komme til og påføre økonomisk bekostning av sin egen Gullkalv  Møre aksen.  Der allerede statens Veivesen Molde  kastet bort ca. 700 millioner på egne MA utredninger, sabotert konkurrerende utredninger med ren svindel, økonomisk hemmelig hold,  og nå prøver de også og stoppe den prioriterte Fylkesvei Todalsfjordbrua forbindelsen igjen, med nye tunell utredninger, etter att alle partene var enige i lang tid hadde bestemt seg for bro var det beste.  Dette er uten tvil satt i gang for og hindre statlige utbetalinger, som senere kan vare uheldig for egen prioriterte  Møreaksen.   Penger og ferdige samferdsels prosjekt renner bort under de store kameraderi etatene som holder stand på Fylkeshuset, og i nabo bygget Molde Rådhus, og nå skal også E39 broforbindelsen til Hafast også legges ut på anbud og tegnes og planlegges, og i så værharde hav strøk, att ikke noe lignede før har vert bygget, politisk samrøre for og få støtte til sin egen MA kampanje til Molde by. Utredninger for Hafast, og ny broforbindelse over den forholdsvis nye Eiksund tunellen, vil fort passere milliarden. Her renner det milliarder ut, og kun for og holde de Molde politiske Molde veikontoret i live, og resultatet blir att ingen ting blir bygget.  M&R kan ikke fortsette med og jobbe mot all Regionale Riksvei hensyn, som det som gjelder elles i landet , der M&R alene forlenger E39 med nærmere 60km, og til dobbel pris, like mye som de andre fylkene samtidig har kortet inn og effektivisert E39.  Og dette er partier mange av oss støtter, stopp Galskapens Akse frem til neste valg.                               Jon Ingar Eik.

Likte du denne artikkelen?

Hjelp oss å utvikle KSU.NO videre og bidra med å opprettholde tjenesten fritt tilgjengelig for alle!

Vipps valgfritt beløp til 614043.

Tusen takk!

Send oss leserinnlegg eller tips

Tekst, bilder og video til leserinnlegg, artikler og andre tips, kan sendes til tips@ksu.no.

Annonse
Annonse

Innlogging

Siste kommentarer

Terje Sundsbø 4 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnSkålaveien var ikke et fergeavløsningsprosjekt, og mottok aldri offentlig støtte. Skålavegen ble bygget som en privat vei i regi av ...
Geir Ole Sætremyr 5 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDer er ei forskell  Møreaksen skal delfinansierast via bompengar. Jernbane via passasjernbilett.80% staleg finansiering av Møreaksen.  Vesentlig statlig bidrag til finansiering ...
Geir Ole Sætremyr 6 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøDu har I ein tidlegare kommentar uttalt at eg ikkje er forankra I Naturvernforbundet.  Då har eg utfordra deg til ...
Anne Mari Sandshamn 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Terje SundsbøSå klart Skålavegen er et fergeavløsning! Den erstattet en fergerute, ikke sant?  
Terje Sundsbø 7 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Geir Ole SætremyrSpørsmålet var: Jernbane er en av ulike transportløsninger, på samme måte som vei. Da er det vel rimelig at de ...
Terje Sundsbø 13 timer siden Særinteresser og Eksportveikonferansen
@Anne Mari SandshamnDet er du som sprer løgner. På samme måte som Vigrasambandet på Sunnmøre, ble Skålavegen/Fannefjordtunnelen i Romsdal privatfinansiert. Etter den ...
Annonse

Støtt KSU.NO via bank eller Vipps.

Annonse